شکایت علیه ایران به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در سوریه

علیه ایران به اتهام ‘ارتکاب جنایت جنگی در سوریه’ به دادگاه کیفری بین‌المللی شکایت شد

شماری از فعالان مدافع حقوق بشر با طرح شکایتی در دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار رسیدگی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی توسط نظامیان سوری و ایرانی در جریان جنگ داخلی سوریه شده‌اند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، این شکایت براساس شواهد گروهی از فراریان از جنگ سوریه و شاهدان عینی عملیات نظامی ارتش سوریه و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران از سوی مرکز اسناد حقوق بشر ایران مستقر در آمریکا و هایدی دایکستال، حقوقدان بریتانیایی تنظیم و تسلیم شده است.

این شکایت بخشی از تلاش روزافزون برای پاسخگو کردن نظامیان و سایر مقامات سوری در برابر دادگاه کیفری بین‌المللی یا محاکم کشورهای اروپایی در قبال اتهام ارتکاب جرایم جنگی در جنگ داخلی سوریه است.

پیش از این، تعدادی از افراد مرتبط با سرکوب معترضان سوری در خارج از آن کشور بازداشت و محاکمه شده‌اند اما این اولین باری است که علیه مقامات حکومتی ایران به خاطر مشارکت در جنگ داخلی سوریه اعلام جرم شده است.

تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای محاکمه متهمان جنایات جنگی در سوریه به خاطر حق وتوی روسیه، که متحد حکومت‌های سوریه و ایران و یکی از شرکت‌کنندگان در این جنگ است، امکانپذیر نبوده است اما ارجاع‌کنندگان این شکایت استدلال کرده‌اند که شاهدان و شاکیان پرونده به اردن، که عضو دادگاه بین‌المللی است، گریخته و شکایت خود را در این کشور تنظیم و ارسال کرده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

چهار واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرکرد و فرخشهر پلمب شدند

روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، چهار واحد صنفی متعلق به شهروند بهائی در شهرستانهای شهرکرد …