صحنه سازی صدا و سیمای رژیم از«ارتباط» دو توریست فرانسوی با فعالان کارگری و معلمان

صدا و سیمای جمهوری اسلامی دوشنبه شب، ۲۶ اردیبهشت، در گزارشی منسوب به وزارت اطلاعات، دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران را به «ارتباط‌گیری» با فعالان معلم و کارگر متهم کرد. این دو تبعه فرانسه به نام‌های سسیل کوهلر و همسر او ژاک پاری در این گزارش «جاسوس فرانسوی» معرفی شده و حتی صفحه مشخصات پاسپورت آنها نیز نمایش داده می‌شود.

گزارش سه دقیقه‌ای صداوسیما همچنین حاوی عکس‌ها و ویدئوهایی است که ظاهرا ملاقات دو شهروند فرانسه با فعالان کارگری از جمله رضا شهابی و همین طور فعالان معلم از جمله رسول بداقی و اسکندر لطفی را نشان می‌دهد. عکسی نیز از آنیشا اسداللهی در این گزارش هست که هفته گذشته به همراه همسرش بازداشت شد.رادیوفردا قادر به تأیید مستقل عکس‌های موجود در این گزارش نیست.

این گزارش همچنین حاوی تکه صداهایی از سسیل کوهلر و همسرش،‌ ظاهرا در گفت‌وگو با فعالان ایرانی، است که در آن با ترجمه‌ای بد و بدون اشاره به موضوع صحبت بر عباراتی چون «بسته انقلابی» و «جنگ» تأکید می‌شود.

خبرگزاری حکومتی تسنیم روز چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت مدعی شده بود این دو نفر به‌«دنبال سازمان‌دهی آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی در کشور بودند».برگرفته از رادیو فردا

کریستوف لالاند، دبیرکل اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه، هفته گذشته گفته بود که این دو نفر یک کارمند زن این اتحادیه و همسرش هستند و «برای تعطیلات» به ایران رفته بودند و قرار بود اوایل هفته جاری به فرانسه بازگردند. او همچنین تأکید کرده است که این کارمند زن برای کار در زمینه تخصص خود به ایران نرفته بود.در پی تماس رادیوفردا با اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه، این نهاد از اظهار نظر درباره گزارش تلویزیونی وزارت اطلاعات ایران خودداری کرد.

در گزارش صداوسیما اشاره می‌شود که این دو نفر روز هشتم اردیبهشت‌ماه از طریق استانبول وارد ایران شده بودند. گزارش همچنین حاوی تصویری است از همسر سسیل کوهلر در مکانی با لوگوی وزارت اطلاعات و در حال امضا کردن یک برگه‌.

اینرا هم بخوانید

عفو بین‌الملل: جمهوری اسلامی به «جنگ علیه زنان» ایران پایان دهد و حجاب اجباری را لغو کند

سازمان عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی خواست با لغو قوانین حجاب اجباری، به مجازات زنان …