صندوق بین‌المللی پول: رشد اقتصادی خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ کاهش می‌یابد

بنا به گزارش صندوق بین‌المللی پول، در سال میلادی ۲۰۱۷، از سرعت رشد اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا کاسته خواهد شد. کاهش بهای نفت از جمله دلایل اصلی در این مورد عنوان شده‌است.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی در کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا، پاکستان و افغانستان، در سال گذشته میلادی پنج درصد بود که بهتر از پیش‌بینی‌های اولیه است. در سال جاری میلادی اما برآورد صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در حد ۲.۶ درصد باقی می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه صندوق بین‌المللی پول می‌گوید وضعیت بهتر اقتصادی در سال ۲۰۱۶ به‌طور مشخص به خاطر رشد اقتصادی ایران، در پیوند با افزایش تولید نفت در این کشور بود. رشد اقتصادی ایران بیشتر از ۶.۵ درصد برآورد شده‌است که در کنار وضعیت اقتصادی هند، در عین حال از دلایل مهم رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی در جهان در سال ۲۰۱۶ عنوان شده‌است.

از سویی اما برخی کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که در صورت ادامه وضعیت سقوط بهای نفت به زیر هر بشکه چهل و پنج دلار، نرخ رشد اقتصادی در ایران به محدوده صفر تا دو در صد محدود می‌شود. در عین حال سقوط بهای نفت، می‌تواند به افزایش کسری بودجه در سال ۱۳۹۶ بیانجامد که بر پایه نفت بالای بشکه‌ای پنجاه دلار تنظیم شده است.

در عین حال این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان را یک دهم درصد پیش‌بینی کرده که کم‌تر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده در آوریل -دو ماه قبل- است.

بنا به گزارش‌ها این بدترین برآورد از رشد اقتصادی عربستان از سال ۲۰۰۹ به این سو به شمار می‌رود. شبکه خبری العربیه پیشتر به‌نقل از وزیر اقتصاد عربستان گزارش داده بود، که ریاض از گزارش صندوق بین‌المللی پول در مورد وضعیت اقتصاد ملی آن کشور استقبال کرده و آن را در راستای برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» می‌داند.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، ادامه کاهش بهای نفت، چنانچه به‌وضعیت پایداری تبدیل شود، می‌تواند بر افق اقتصادی صادرکنندگان نفت در منطقه تاثیر بگذارد. این صندوق در حال حاضر این احتمال را مطرح کرده که رشد اقتصادی منطقه در سال ۲۰۱۸ به ۳.۳ درصد برسد که بهتر از وضعیت فعلی‌ست، هرچند یک پیش‌بینی قطعی نیست.

بهای نفت در حالی کاهش یافته که گزارش‌ها از اوج‌گیری دوباره تولید اوپک حکایت دارند. در ماه گذشته میلادی بهای نفت ایران، در مقایسه با دو ماه پیش، حدود ۸.۹ درصد سقوط کرد و به ۴۴ دلار و ۶۲ سنت رسید. همزمان گزارش اوپک از ۲۱ تیرماه، از افزایش ۱۶ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران و رسیدن آن به رقم سه میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه، حکایت داشت.

دلیل اوج‌گیری تولید نفت کشورهای عضو اوپک، بازگشت سریع نیجریه و لیبی به بازار نفت، عنوان شده‌است. اول مرداد ماه الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، از این دو کشور خواسته بود تا به توافقات موجود میان اوپک، روسیه، شماری دیگر از تولیدکنندگان خارج از اوپک بپیوندند.

در اواخر سال ۲۰۱۶، اوپک و ۱۱ تولید کننده مستقل نفت، شامل روسیه، قزاقستان و یا آذربایجان در توافقنامه‌ای،‌ پذیرفتند سقف تولید روزانه را تا ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. دو ماه پیش، توافق تا آوریل ۲۰۱۸ تمدید شد که طبق آن سهمیه تولید کشورها ثابت باقی می‌ماند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

بیش از صد چهره فرهنگی و هنری جهان خواستار آزادی فوری توماج صالحی شدند

یش از صد چهره فرهنگی، مدنی و هنری بین‌المللی در نامه‌ای خواستار آزادی بیدرنگ توماج …