ضرب و شتم کارگران و شهروندان توسط ماموران شهرداری تهران تمامی ندارد

وب سایت تیتر شهر:.وجه به اینکه برخورد غیر انسانی برخی از ماموران سد معبر در سال های اخیر با شهروندان به ویژه با موضوع دست فروشان یکی از هجمه هایی رسانه ها و شهروندان به شهرداری تهران بود و بارها در این رابطه نیز مسئولان شهری بابت ای نرفتارهای ناشایست قول پیگیری و برخورد جدی با خاطیان را داده بودند؛ اما بار دیگر فیلمی که توسط شهروندان مبنی بر ضرب و شتم یکی از زباله جمع کن ها در مناطق مرکزی شهر توسط ماموران پسماند منطقه مذکور باعث شد تا دوباره اعتماد اجتماعی شهرداری تهران به زیر سوال برود.
کد خبر: ۶۸۶۹۵
با توجه به اینکه برخورد غیر انسانی برخی از ماموران سد معبر در سال های اخیر با شهروندان به ویژه با موضوع دست فروشان یکی از هجمه هایی رسانه ها و شهروندان به شهرداری تهران بود و بارها در این رابطه نیز مسئولان شهری بابت ای نرفتارهای ناشایست قول پیگیری و برخورد جدی با خاطیان را داده بودند؛ اما بار دیگر فیلمی که توسط شهروندان مبنی بر ضرب و شتم یکی از زباله جمع کن ها در مناطق مرکزی شهر توسط ماموران پسماند منطقه مذکور باعث شد تا دوباره اعتماد اجتماعی شهرداری تهران به زیر سوال برود.

به گزارش تیتر شهر: در یک دهه اخیر  برخورد های قهری و سلبی از سوی برخی از ماموران حریم بان و شهربانی شهرداری تهران به پاشنه آشیل شهرداری تهران در حفظ اعتماد اجتماعی شهروندان تبدیل شده است.

این برخوردهای غیر انسانی حتی در زمان شهردار پانزدهم شهر تهران نیز به وفور در میان برخی از این ماموران دیده می شد و این روش قهری در برخورد با آسیب های اجتماعی شهر تهران باعث شده بود تا زحماتی که ماموران پاکدست این حوزه در بهبود وضعیت اجتماعی شهر تهران می کشیدند و چه بسا در این راه نیز مورد حمله های ناجوانمردانه از سوی متخلفان قرار می گرفتند؛ به زیر سوال برود.

آنچه مسلم است، این است که شهرداری تهران برنامه ای برای بهبود وضعیت کارکنان شرکت حریم بان شهر تهران ندارد. به عبارت ساده تر زمانی که از معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره تعیین تکلیف این مجموعه سوال می شود؛ ترجیح می دهد که سکوت کند چرا که به نظر می رسد در پس ذهن مدیران شهری این مجموعه  همچنان باید به حیاط خلوت برخوردهای قهری شهرداری تهران با شهروندان باشد.

یکی دیگر از نکاتی که در این میان حائز اهمیت است؛ بخش نامه ای بود که شهردار مستعفی شهر تهران در آخرین روزهای فعالیت خود در مجموعه شهرداری تهران صادر کرد. در این بخش نامه و دستور العمل محمد علی نجفی اعلام کرد که بخشی از مدیریت ماموران حریم بان و شهربانی به مناطق 22 گانه شهر تهران واذار می شود.

در واقع طبق این دستور العمل شهردار تهران مدیریت نیروهای کف خیابان شهرداری تهران را برای برقرار نظم و امنیت شهروندان به شهرداران مناطق واگذار کرد. موضوعی که در سال ها قبل از شکل گیری مجموعه حریم بان و شهربان مورد نقد و انتقادات زیادی از سوی صاحب نظران و رسانه ها قرار گرفت و شهرداری تهران نیز در این زمینه صدمه زیادی دید.

به عبارت ساده تر زمانی که مدیریت ماموریت های کارکنان حریم بان و شهربانی برعهده مناطق قرار داده می شود، در واقع تامین منابع مالی جاری این ماموریت ها برای شهرداران اهمیت زیادی دارد در نتیجه این ماموران و مدیران بالادستی آنها در مناطق در برخی موارد آتش به اختیار عمل کرده و در صورت درگیری با متخلفان و یا دستفروشان از حربه ضرب و شتم و در برخی موارد دریافت رشوه استفاده می کنند.

بیست و نهم فرودین امسال بود که در جلسه مشترک معاونیان هماهنگی و امور مناطق و خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران  تصمیم گرفته شد تا ماموریت های شرکت شهربان پس از بررسی های دقیق و کارشناسی به مناطق 22گانه شهر تهران واگذار شود.

ایت تصمیم نیز در راستای چگونگی تحقق ابلاغیه شهردار محترم تهران مبنی بر تفویض بخشی از اختیارات ستاد، سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری تهران به مناطق و نواحی؛ جلسه ای با حضور مهندس حسن رباطی و مهندس مجتبی یزدانی معاونان هماهنگی و امور مناطق و خدمات شهری و محیط زیست صبح دیروز 26 فروردین در محل دفتر معاونت امور مناطق تشکیل شد.

در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد، ضمن پیش بینی تمهیدات لازم و بررسی های دقیق کارشناسی وظایف و ماموریت های شرکت شهربان در تمامی امور مربوط به حوزه سدمعبر عمومی و ساختمانی، کنترل ساخت و ساز در شهر و کنترل حریم به کارفرمایی مناطق و نظارت عالیه شرکت شهربان به مناطق 22گانه واگذار شود.

این تصمیم یری به نوعی در آینده ای نه چندان دور به یکی از آسیب های اجتماعی شهرداری تهران تبدیل خواهد شد. با توجه به مشکلات اقتصادی شهرداری در تامین منابع مالی از یک سو و از سوی دیگر الازم مناطق در تامین حقوق پرسنل تحت پوشش خود و واریز کردن ان به خزانه شهرداری جهت پرداخت حقوق به صورت سیستمی از سوی شهرداری مرکز این شائبه را به وجود می آورد که زد و بندهای پشت پرده ای توسط این ماموران که نوک پیکان ارتباطی شهرداری تهران با کف جامعه هستند؛ بیشتر خواهد شد.

نمونه بارز این تصمیم اشتباه را در زد و خوردی که بین ماموران شهربانی در کارواش سعادت آباد روی داد و یا ضرب و شتم دستفروشان در محدوده چهارراه ولی عصر که در سال گذشته بازتاب های منفی زیادی را برای شهرداری تهران به همراه داشت قابل رویت است.

بی حرمتی شهروندان، ضمانت اجرای قوانین شهری

اما این بار ماموران پسماند یکی از مناطق مرکزی شهر تهران با ضرب و شتم بی رحمانه یکی از کارگرانی که در این حوزه فعالیت می کرده و به زعم برخی از شاهدان زباله جمع کن بوده است، اتفاق جدیدی است که فیلم آن در شبکه های مجازی دست به دست می شود.

هر چند شهردار ای منطقه، یک خانم است و پیش بینی می شد که پرهیز از این برخوردهای غیر انسانی از سوی وی تاکید شده باشد، اماپیمانکار جمع اوری پسماند در این منطقه با وقاحت تمام این کارگر تبعه کشور افغانستان را در مقام چشم شهروندان کنک می زند و حتی در اعتراض به تهیه فیلم این برخورد ضد انسانی به شهروندان معترض می شود و با وقاحت تمام عنوان می کند: کارگر من است و دوست دارم وی را کتک بزنم»

بعد از  انتشار فیلم این برخورد غیر انسانی بود که شهرداری منطقه 7 اعلام کرد که به دنبال برخورد نامناسب مأمور یکی از شرکت های خصوصی جمع آوری پسماند خشک با فردی که نسبت به جمع آوری غیرمجاز زباله اقدام می کرد، شهرداری منطقه ٧ ضمن اخطار كتبى به پيمانكار مربوطه، نسبت به اخراج سركارگر خاطى اقدام كرد.

بلافاصله بعد از اينكه اين ويدئو در فضاى مجازى منتشر شد، بررسى هاى لازم انجام و مشخص شد محل وقوع اين اتفاق، خيابان شهيد صابونچى واقع در منطقه ٧ بوده است.

مركز ارتباطات و امور بين الملل شهردارى تهران با اعلام اينكه مديريت شهرى ضمن تأكيد بر ضرورت حفظ حقوق شهروندان، خاطرنشان كرده است: با هر فردى در مجموعه مدیریت شهری كه حرمت شهروندان را رعايت نكند، در هر جايگاهى كه باشد به صورت جدى برخورد خواهد شد و شهرداری تهران در مقابل بى توجهى و ناديده گرفتن حقوق شهروندى به هيچ عنوان اغماض نخواهد كرد.

اما به نظر می رسد که شهرداری تهران نیز در دوره اصلاحتش در نظر دارد تا برای بازگرداندن اعتماد اجتماعی شهروندان از طعم کتک استفاده کند و همان راهی را برود که در دوره گذشته مدیریت شهری شهردار تهران نتوانست آن را تغییر دهد.

اینرا هم بخوانید

اعتراضات مال‌باختگان رضایت‌خودرو مقابل قوه قضاییه، مس سرچشمه، کامیونداران

اعتراضات معیشتی در ایران روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با تجمع کارگران پیمانکار در مجتمع مس …