معلمان دست به اعتصاب و تجمع سراسری زدند

امروز ۲۰ اردیبهشت معلمان طبق فراخوان از قبل، دست به تجمع سراسری در تهران و در شهرهای مختلف زدند و به وضعیت حاکم بر آموزش و پرورش، حقوق های زیر خط فقر، بیحقوقی، تبعیض، مدارس پولی و فقدان آزادی بیان و تشکل و دهها بیحقوقی دیگر اعتراض کردند. در تهران اوباش نیروی انتظامی و لباس شخصی به معلمان حمله کردند و تعدادی را مجروح و تعداد قابل توجهی را دستگیر کردند. در این حمله تعدادی از معلمان مجروح شدند از جمله یکی از معلمان زن با پنجه بوکس یکی از لباس شخصی ها از ناحیه چشم مجروح شد. معلمان جانانه در مقابل سرکوبگران ایستادند. روز ۱۹ اسفند نیز معلمان به فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان دست به اعتصاب سراسری زدند و دو ساعت آخر کلاس ها را تعطیل و در مدرارس تحصن کردند. این دور جدیدی از مبارزات معلمان است.

 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان از قبل فراخوان به تجمع سراسری در روز ۲۰ اریبهشت داده بود و معلمان در پاسخ به این فراخوان در تهران در مقابل سازمان برنامه و بودجه و در مشهد، بجنورد، کرمانشاه، شیراز، اصفهان، خرم آباد، الیگودرز، بوشهر، تبریز، نورآباد ممسنی، سقز، زیویه (سقز)، مریوان، قروه، دیواندره، اراک، قزوین، ساری، شهرضا، سنندج، خمینی شهر و تعدادی از شهرهای دیگر در مقابل ساختمان آموزش و پرورش دست به تجمع زدند. معلمان پلاکاردهای متعددی حاوی خواست ها و اعتراضشان در دست داشتند، شعار دادند و بر خواست های عادلانه خود تاکید کردند.

 

در تهران موقعی که به تجمع معلمان حمله شد، معلمان فریاد میزدند پلیس برو دزد رو بگیر. معلمان حلقه زدند، اوباش را هو کردند و مانع دستگیری برخی دیگر از همکاران خود شدند. معلمان مریوان در عکس العمل به سرکوب معلمان تهران، تجمع خود را تا ساعت ۱ بعدازظهر تمدید کردند و با شعار و سخنرانی و پلاکاردی که بلافاصله در دست گرفتند از همکاران خود در تهران حمایت کردند، حمله به آنها را محکوم کردند و خواهان آزادی فوری معلمان بازداشتی شدند. در مریوان تعداد قابل توجهی از مردم نیز به تجمع معلمان پیوستند. طبق گزارشی که به حزب رسیده است محمد حبيبى، على پيروز، على زولفى، محمد حسن پوره، محمد تقى فلاحى و دو معلم شهرستانى از جمله معلمان دستگیر شده در تهران هستند. گفته میشود حداقل ۱۵ نفر از معلمان در تهران دستگیر شده اند.

 

معلمان خواهان حقوق بالاتر از خط فقر، آزادی معلمان زندانی، حق تشکل، تحصیل رایگان برای کودکان، رفع هر گونه تبعیض در آموزش و پرورش، بیمه کارآمد، امنیت شغلی برای معلمان حق التدریس و پیش دبستانی و خواست های متعدد دیگر هستند.

 

اعتصاب و تجمع سراسری معلمان در شرایط کنونی یک رویداد مهم سیاسی است. خواست های معلمان نیز خواست های کارگران و کلیه مردم معترض است. تحصیل رایگان تا آزادی تشکل و آزادی معلمان زندانی و دستمزد بالاتر از خط فقر و پایان دادن به تبعیض و بیحقوقی خواست همه مردم است. اعتصابات و تجمعات سراسری را باید هرچه بیشتر گسترش داد. معلمان پیشقراول اعتصابات و اعتراضات سراسری هستند و شایسته حمایت گرم مردم میباشند.

 

معلمان زندانی و کلیه زندانیان سیاسی باید فورا و بی قید و شرط آزاد شوند. سرکوبگران، آمرین و عاملین سرکوب و ضرب و شتم معلمان باید به محاکمه کشیده شوند. تحصیل باید تماما رایگان شود و حقوق کارگر و معلم و پرستار و سایر زحمتکشان باید به بالاتر از خط فقر افزایش یابد.

 

زنده باد اتحاد معلمان

پیش به سوی اعتصابات و اعتراضات سراسری |

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰ مه ۲۰۱۸

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل