«طرح تازه» کابینه جنگ اسرائیل برای مبادله گروگان‌ها در آستانه عملیات در رفح

کابینه جنگ اسرائیل در طرحی تازه به گروه افراطی حماس پیشنهاد کرده اگر مدعی است که تنها کمتر از ۴۰ گروگان اسرائیلی را در اختیار دارد، اسرائیل برای معامله بر سر همین تعداد نیز آماده است.

حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و چندین کشور منطقه و جهان گروهی با ماهیت تروریستی شناخته شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ابتکار جدید اسرائیل در نشست پنج‌شنبه شب، ششم اردیبهشت، در کابینه جنگ و به دنبال فشار سنگین افکار عمومی و خانواده‌های ۱۳۳ گروگان این کشور که هنوز در دست حماس در غزه هستند مطرح شده است.

همزمان اعلام شد کمال عباس، رئیس سازمان اطلاعات مصر، که ریاست هیئت کشورش در مذاکرات ماه‌های اخیر در دوحه و قطر را برعهده داشته، روز جمعه در سفری کم‌سابقه در راه رفتن به اسرائیل است.

حماس این هفته فیلمی از هرش گلدبرگ پولین، یک مرد گروگان ۲۳ ساله اسرائیلی- آمریکایی را که یک دست او در زمان اسارت بریده شده منتشر کرد که او بر لزوم «شتاب» دولت اسرائیل در تلاش برای آزاد کردن گروگان‌ها تأکید می‌کند.

انتشار این ویدئو به اعتراضات گسترده در افکار عمومی دامن زد که نگران هستند در صورت عملیات زمینی اسرائیل در رفح این گروگان را نیز اعدام کند.

به گزارش کان، یدیعوت آخرونوت و شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، کابینه جنگ در نشست پنج‌شنبه شب ابراز آمادگی کرد که حماس بین ۲۰ تا ۴۰ گروگانی را که این گروه می‌گوید در اختیار دارد، آزاد کند و در برابر آماده مذاکره بر سر آزادی زندانیان امنیتی فلسطینی است اما شمار زندانیان فلسطینی که در برابر هر گروگان آزاد شوند، بعدا تعیین خواهد شد.

اسرائیل تأیید می‌کند شماری از گروگان‌ها کشته شده‌اند، اما حماس ظاهرا در آخرین دور مذاکرات در قاهره فاش کرده است که کمتر از ۴۰ گروگان را برای معامله در اختیار دارد.

حماس در روز ۱۵ مهر سال گذشه ۲۵۳ اسرائیلی را ربوده و به غزه برده بود. ۱۱۰ تن از آن‌ها پس از حدود هفت هفته در یک معامله آزاد شدند.

ابتکار تازه اسرائیل برای معامله با حماس که هنوز به صورت رسمی اعلام نشده، در شرایطی است که ارتش اسرائیل دو تیپ از نیروهای ذخیره خود را برای «عملیات قریب‌الوقوع» در رفح به خدمت فراخوانده است.

از زمان حمله حماس به اسرائیل و جنگی که ارتش اسرائیل در پاسخ به این گروه افراطی در باریکه غزه آغاز کرد، بیش از ۳۴ هزار و ۳۰۰ فلسطینی کشته و نزدیک به ۷۷ هزار و ۳۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، کابینه جنگ التزامی به حماس و میانجی‌گرها در خصوص توقف عملیات جنگی یا خودداری از آغاز عملیات زمینی در رفح نخواهد داد.

حماس که به گفته وزیر دفاع اسرائیل، هزاران تن از اعضای خود را از دست داده، بر لزوم آتش‌بس کامل و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه به عنوان پیش‌‌شرط هر معامله جدید اصرار دارد.

*

تظاهرات خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی (عکس از آرشیو)

ایالات متحده و ۱۷ کشور دیگر روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه، از حماس درخواست کردند تا همه گروگان‌های خود را به عنوان راهی برای پایان دادن به بحران غزه آزاد کند.

این در حالی است که گروه افراطی حماس که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را گروهی تروریستی می‌دانند٬ می‌گوید تسلیم فشارهای بین‌المللی نخواهد شد.

در بیانیه این کشورها آمده است: «ما خواستار آزادی فوری همه گروگان‌هایی هستیم که حماس بیش از ۲۰۰ روز است در غزه نگه داشته است.»

این ۱۸ کشور همگی دارای شهروندانی هستند که طی شش ماه گذشته توسط گروه افراطی حماس به گروگان گرفته‌شده‌اند.

رهبران ایالات متحده، آرژانتین، اتریش، برزیل، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، اسپانیا، تایلند و بریتانیا این نامه را امضا کرده‌اند.

امضا کنندگان این بیانیه با اشاره به اینکه این آزادسازی منجر به پایان خصومت‌ها می‌شود، تأکید می‌کنند که توافق روی میز برای آزادی گروگان‌ها، آتش‌بس فوری و طولانی‌مدت در غزه را به همراه خواهد داشت، و افزایش کمک‌های بشردوستانه ضروری اضافی را برای ارسال به سراسر غزه تسهیل می‌کند .»

سامی ابوزهری، از رهبران ارشد حماس، به رویترز گفت که حماس «تحت تأثیر» این بیانیه قرار نخواهد گرفت . او تاکید کرد که ایالات متحده باید اسرائیل را «مجبور» به پایان دادن به تجاوزات خود کند.

از دیگر سو یک مقام ارشد آمریکایی که به خبرنگاران درباره این بیانیه توضیح داد، گفت که نشانه‌هایی وجود دارد که ممکن است راهی برای توافق در مورد بحران گروگان گیری وجود داشته باشد. او با این حال گفت که کاملاً مطمئن نیست.

در حالی که دولت بنیامین نتانیاهو از سوی افکار عمومی در اسرائیل برای‌ آزادسازی گروگان‌ها تحت فشار است، حماس در هفته‌های گذشته بارها خواسته‌های خود را برای دستیابی به یک توافق با میانجی‌گری مصر وقطر تغییر داده‌است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه سوم اردیبهشت، گفت اسرائیل در هفته‌های اخیر اقداماتی برای برآورده کردن خواسته‌های حماس کرده بود، اما پس از آن، حماس خواسته‌هایش را تغییر داد.

اعتقاد بر این است که حماس هنوز ۱۲۹ گروگان از ۲۵۳ گروگانی را که در ۱۵ مهرماه ربوده، در اختیار دارد. این در حالی است که هفته گذشته، گزارش‌هایی از سوی این گروه افراطی درباره نامشخص بودن تعداد گروگان‌های زنده منتشر شد.

در طول ماه‌ها مذاکره پس از آخرین آتش‌بس، اسرائیل بارها فهرستی از گروگان‌ها و شرایط آنها را درخواست کرده است. حماس استدلال کرده است که برای ردیابی و جمع آوری گروگان‌ها، لازم است که در جنگ وقفه‌ای صورت بگیرد؛‌ همان استدلالی که در نوامبر برای وقفه در جنگ و تبادل گروگان‌ها مطرح کرده‌ بودند.

رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

اسرائیل دستور تخلیه «حدود ۱۰۰ هزار» فلسطینی از شرق رفح را داد. حمله به رفح قریب‌ الوقوع است

*خبرگزاری‌ها می‌نویسند که این تصمیم نشان می‌دهد که «تهاجم زمینی اسرائیل به رفح قریب‌الوقوع است.» …