عزیزه لطفی: اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۱ آبان ۹۹ / ۱۱ نوامبر ۲۰۲۰
تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

فرشته دیدنی از زندان قرچک ورامین آزاد شد
فرشته دیدنی، از معترضان به حجاب اجباری که دوران محکومیت ۶ ماهه خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کرد، روز پنج‌شنبه ۱۵ آبان‌ماه پس از تحمل حدود ۴۰ روز حبس و با احتساب ایام بازداشت قبلی از زندان آزاد شد. آزادی وی به صورت مشروط صورت گرفته است.

بازداشت زهرا جمالی برای تحمل ادامه حبس
روز یکشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۹، زهرا جمالی، فعال مدنی و زندانی سیاسی پس از اتمام دوران مرخصی برای تحمل ادامه حبس تعزیری خود بازداشت و به بند قرنطینه زنان در زندان اوین منتقل شد. این فعال سیاسی در حال تحمل حبس تعزیری ۳ سال و ۶ ماهه خود است.

مریم ابراهیم وند از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد
مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که از تیرماه ۹۷ در بند زنان زندان اوین در بازداشت بسر می‌برد، روز شنبه ۱۷ آبان‌ماه به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی طی هفته گذشته توسط شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۷ سال زندان برای وی قابل اجرا است.

اندیشه صدری با وثیقه آزاد شد
اندیشه صبری کە اواسط مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدە بود، با وثیقه از زندان سنندج‌ آزاد شد. اندیشە صدری بە همراه با ندا پیرخضریان، لقمان پیرخضریان، شبنم آشوری، آرش جوهری و ائلوار قلی‌وند روز سەشنبە ١٥ مهر ٩٩ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شدە بود.
وی روز شنبە ٣ آبان ٩٩ ، پس از نزدیک بە سە هفتە بازداشت از بند ٢٠٩ زندان اوین بە کانون اصلاح و تربیت معروف بە بند زنان زندان مرکزی سنندج منتقل شدە بود.
اندیشه صدری دانش‌آموخته رشته هنر بوده و در زمان بازداشت به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه‌ نظام مورد بازجویی قرار گرفته است./هه‌نگاو

یک زن کشی دیگر تحت حاکمیت جمهوری اسلامی در شهر سالند از توابع دزفول
صبح پنجشنبه ۱۱ آبان ماه زن جوانی به نام مژگان در شهر سالند از توابع شهرستان دزفول به طرز فجیعی توسط همسرش به نام مسلم به قتل رسید. مژگان که به دلیل آزار و اذیت همسر درخواست طلاق داده بود و حدود ۹ ماه در منزل مادر و پدر خود ساکن بود، به دلیل اصرار اطرافیان علی رغم میل باطنی و همچنین به خاطر ترس از دست دادن حضانت فرزندان مجدداً به منزل همسر بازگشت و صبح پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ صبح هنگامی که در خواب بود با ضربات محکمی با یک شی آهنی بر سرش به دست همسر به قتل رسید. در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی که خود حکومت زمینه ساز و پرورش دهنده فرهنگ نرینه سالار و ضد زن در جامعه است و خشونت و جنایت علیه زنان قانونی، دولتی و قضایی است و خود حکومت پشتوانه این گونه خشونت و جنایات می باشد و همچنین تمام حقوق زنان پایمال شده است تا بتواند برای اجرای قوانین زن ستیزش و نابودی زنان جامعه که پیشرفت روز افزون آنها یکی از نقطه ضعف های جمهوری اسلامی می باشد استفاده کند این گونه قتل ها به صورت سازمان یافته انجام می‌شود. هر روزی که از عمر جمهوری زن ستیز اسلامی می گذرد شاهد زن کشی های بیشتری هستیم و خبرهای ناگوار و هولناک این چنینی روزانه به صورت سیستماتیک در جامعه به گوش می‌رسد. تنها راه رهایی جامعه از این گونه فرهنگهای متحجر و نرینه سالار سرنگونی جمهوری اسلامی است که خود عامل این قتل های روزانه می باشد.

مهرنوش طافیان بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شد
مهرنوش طافیان، فعال رسانه‌ای روز یکشنبه ۱۱ آبان‌ماه پس از حضور در شعبه ۱۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز به دلیل عدم تامین وثیقه بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. منزل مهرنوش طافیان حدود یک ماه پیش توسط ماموران اطلاعات سپاه مورد بازرسی قرار گرفت و تلفن همراه و برخی از وسایل شخصی وی ضبط شد. وی مدتی بعد به سازمان اطلاعات سپاه در اهواز احضار و بازجویی شد. این خبرنگار ساکن خوزستان یک روز قبل از بازداشتش، در تاریخ ۱۰ آبان با انتشار تصویر یک احضاریه در صفحه توییتر خود نوشته بود زنده باشم فردا اولین جلسه دادگاهه! نمی‌دونم قراره چه اتفاقی بیفته، اتهامات چی هست؟ خودم هم موندم چرا من؟ من که چیزی نخواستم جز این که اندکی عدالت رو هم ببینیم! چه‌قدر سخته ببینی و دهان ببندی، باز هم کنی می‌شود.
مهرنوش طافیان، فارغ التحصیل دانشکده خبر، مادر یک پسر نوجوان به نام اهورا و ساکن اهواز است که با فرزند خود تنها زندگی می‌کرد. بازداشت پی در پی فعالین عرصه های مختلف، تعیین قرار وثیقه های سنگین، و پرونده سازی های متعدد از مکانیزم های سرکوب توسط حکومت مستاصل جمهوری اسلامی در برابر نیروی خشم مردم است، آنهم در آستانه سالگرد قیام با شکوه و گسترده آبانماه برای تحت فشار گذاشتن فعالین و خانواده هایشان، تا به هر شکل ممکن فعالین و خانواده هایشان را مرعوب کنند و مانع حضور آنها در جریان اعتراضات پیش روی جامعه شود. انقلاب زنانه خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط و بدون وثیقه همه زندانیان سیاسی و خاتمه یافتن تمامی روندهای پرونده سازی برای فعالین است.

تبعید رقیه بیگدلی برای اجرای حکم
رقیه بیگدلی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دیماه ۹۸ جهت اجرای حکم دو سال تبعید به زنجان احضار شد. رقیه بیگدلی پیشتر در تاریخ ۲۱ دیماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و مدتی بعد از زندان کچوئی کرج آزاد شد. او نهایتا توسط دادگاه انقلاب کرج به ۵ سال حبس تعلیقی و ۲ سال اقامت اجباری در زنجان محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۲ سال حبس تعلیقی و ۲ سال تبعید تقلیل یافت.
با فرارسیدن سالگرد اعتراضات آبان ماه و ترس حکومت از خشم جامعه و شکل گیری دوباره اعتراضات، جمهوری اسلامی احکام مختلفی برای معترضان و بازداشت شدگان آبان ماه صادر می کند. این احکام که نوعی مکانیزم دفاعی حکومت برای مقابله با وقوع اعتراضات احتمالی است، نه تنها باعث عقب نشینی و ترس جامعه نمی شود بلکه خشم جامعه را نسبت به موجودیت و بقا نظام اسلامی شدت می بخشد.
انقلاب زنانه خواهان مختومه اعلام شدن پرونده امنیتی رقیه بیگدلی و آزادی فوری و بی قید و شرط او و همه بازداشت شدگان قیام آبان و زندانیان سیاسی می باشد.

پیشروی زنان در امارات و لغو برخی قوانین اسلامی علیه زنان
در پی پیشروی جنبش نوین رهایی زنان در خاورمیانه، در تازه ترین گزارشات، مقامات دولت امارات اعلام کردند: «پس از بازنگری اساسی در قوانین اسلامی، برخی ممنوعیت‌ها در حوزه آزادی‌های شخصی از جمله مصرف مشروبات الکلی و زندگی مشترک بدون ازدواج را لغو می‌کند و همچنین در صدد هستند تا جرم‌انگاری در مورد قتل‌های ناموسی را رسمیت ببخشند. و گفته می شود این اصلاحات قانونی بخشی از تلاش‌ها به منظور بهبود وضعیت قانون‌گذاری و سرمایه‌گذاری در این کشور است. کشور امارات متحده عربی متأثر از پیشروی جنبش نوین رهایی زن که علیه محدودیتها و محرومیتهای رسمی و غیر رسمی اعتراض می کند و خواهان برابری زن و مرد در جامعه می باشد، مجبور به عقب زدن قوانین عقب مانده اسلامی در سطح جامعه و مشخصا علیه زنان شده است. زنان در ایران نیز همه روزه در تلاش برای کسب چنین دستاوردهایی هستند که وقوع آنها در امارات و دیگر کشورها نوید به زیر کشیدن ارتجاع اسلامی و لغو تمامی قوانین ضد زن اسلامی را می دهد. زنان در ایران در تلاش علیه تمامی مناسبات ضد زن و نرینه سالار در تمامی مبارزات جامعه در صف اول ایستاده اند و تا لغو تبعیض سیستماتیک و غیر سیستماتیک موجود دست از مبارزه نخواهند کشید و خواست اساسی برابری زن و مرد در جامعه را به واقعیت و قانون تبدیل خواهند کرد.

ایسکرا ٦ ۱۰٦

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …