عقب نشینی حکومت از لایحه افزایش سن بازنشستگی

کارگرکمونیست ۷۰۹

کارگرکمونیست: درلایحه بودجه ۱۴۰۱ بندی آمده بود که سن بازنشستگی را ۲ سال اضافه کنند، اما این روزها میشنویم که مجلس این بند را از لایحه بودجه حذف کرده است. بنظر شما چه عوامل و دلایلی باعث این عقب نشینی گردید و چه دلیلی داشت که دولت میخواست ۲ سال سن بازنشستگی را بیشتر کند؟

کاظم نیکخواه: اینکه دلیل اضافه کردن دو سال به سن بازنشستگی چه بود روشن است که در راستای همان سیاست دزدی و چپاول حکومت و سرمایه داران مفتخور است. حکومت میخواست یک مقدار بیشتری از سفره فقیرانه کارگران و معلمان و کل کارکنان جامعه بدزدد و دو سال کمتر به آنها حقوق و مستمری بازنشستگی بدهد. آنهم در شرایطی که بازنشستگان بشدت زیر فشار فقر هستند و مدتهاست که هر روز دارند اعتراض و تجمع میکنند و فریاد میزنند که با این حقوقهای زیر خط فقر نمیتوانند زندگی کنند. کارگر و معلم و پرستار بازنشسته نمیتواند برود دو شغله و سه شغله کار کند تا نان شبش را تامین کند. آنطور که الان در مورد خیلی از کارگران و معلمان و دیگر کارکنان شاهد هستیم. در نیتجه باید بطور واقعی محرومیت و گرسنگی بکشد. باید از درمان و دارو و غذا محروم بماند. این بسیار فاجعه بار و ضد انسانی است که در این کشور بازنشستگان را به چنین وضعیتی محکوم کرده اند. آنچنان فشاری روی گرده بازنشستگان گذاشته اند که بازنشسته در سنین بالا و با هزار مشکل و بیماری مجبور است برای دفاع از زندگیش هر روز به خیابان بیاید و فریاد بزند. کارگر و معلم و پرستار و کارکنان از همان ابتدای اشتغالشان بخشی از دستمزد و حقوقهایشان برای دوران بازنشستگی کسر شده است. یعنی حقوق دوران بازنشستگی را از جیب خودشان پرداخت کرده اند. اما دزدان حاکم نه فقط حقوق زیر خط فقر به آنها میدهند که در محرومیت و فقر کامل بمانند، بلکه میروند از صندوق بازنشستگی را هم که پول بازنشستگان است خالی میکنند و از آنجا هم میدزدند. بهرحال حکومت میخواست با افزایش دو سال به سن بازنشستگی این دزدی را ادامه دهد. دلیل عقب نشینی شان هم روشن است که اعتراضات هر روزه بازنشستگان و کارگران و معلمان است که همین روزها شاهد بودیم که برای نمونه معلمان در ۱۵۰ شهر دست به اعتصاب زدند و بر خواستهای خود تاکید کردند. یک موضوع اعتراض بازنشستگان به همین لایحه بودجه است که چرا بودجه ای یرای همسان سازی حقوقها اختصاص داده نشده و حتی حکومتیان خزعبلات می بافند که افزایش مستمری بازنشستگان باعث تورم میشود! باز نشستگان خواهان افزایش حقوق به بالای ۱۲ میلیون تومان در ماه هستند که خط فقر اعلام شده در سال قبل است.
در این جامعه یک جنگ آشکار و عیان میان بخشهای مختلف مردم و حکومت مفتخوران سرمایه دار حاکم است. یک عرصه مهم این جنگ مبارزه علیه دزدیها و اختلاسهاست. و کارگران و بازنشستگان و معلمان فعالترین بخش این مبارزه را تشکیل میدهند و هر روز دارند اعتصاب و تجمع و سخنرانی و اعتراض میکنند. جمهوری اسلامی زیر فشار جدی این اعتراضات قرار دارد و در این مورد هم خود را ناچار به عقب نشینی دید. چون میتوانست روی اعتراضات گسترده اجتماعی بنزین بپاشد و به فوران خیزشهای گسترده و غیر قابل کنترل علیه حکومت منجر شود.

اینرا هم بخوانید

گامهای عملی برای پیشروی انقلاب

گفتگوی شهلا دانشفر با کاظم نیکخواه در برنامه سازمانده شهلا دانشفر: قبلا از اینکه در …