فرانسه: تحریم ایران در صورت عدم رفع نگرانی‌ موشکی

رادیو فردا:وزیر امور خارجه فرانسه ساعاتی پیش از سفر به ایران، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت که تهران باید به نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی‌اش پاسخ دهد وگرنه با خطر تحریم‌های جدید روبرو خواهد شد.

ژان‌ایو لودریان به شماره روز ۱۳ اسفند هفته‌نامه «ژورنال دو دیمانش» گفته است: ایران «برنامه‌های موشکی بالستیک در دستور کار دارد که برد آنها چند هزار کیلومتر است و این برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و فراتر از نیاز ایران به دفاع از مرزهایش است».

وی تهدید کرد که «اگر این مسئله حل‌وفصل نشود، ایران با خطر تحریم‌های جدید روبرو خواهد شد».

وزیر خارجه فرانسه قرار است امشب به ایران سفر کرده و در زمان اقامت دو روزه‌اش در تهران با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار و در خصوص مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند.

پاریس پیشتر نیز از توسعه برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه خواستار نظارت بین‌المللی بر برنامه موشکی تهران شده است.

این کشور همچنین در کنار آمریکا و آلمان، از فعالیت‌های نظامی ایران در سوریه ابراز نگرانی کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره برنامه موشکی ایران را «دفاعی و بازدارنده» توصیف کرده و در عین حال گفت‌وگو بر سر آن را در هر شرایطی خط قرمز کشور اعلام کرده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز ۳۰ بهمن اعلام کرد که تهران برنامه موشکی‌اش را تحت نظارت بین‌المللی در نخواهد آورد و «سودای رئیس‌جمهوری آمریکا در این مورد محقق نخواهد شد».

مسعود جزایری، سخنگوی ستاد نیروهای مسلح ایران، نیز روز ۱۲ اسفند شرط مذاکره درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی را «نابودی سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های برد بلند آمریکا و اروپا» اعلام کرد.

حساسیت نسبت به برنامه موشکی ایران پس از آن بالا گرفت که سپاه پاسداران از زمان توافق هسته‌ای در تیرماه ۱۳۹۴ بارها دست به آزمایش موشکی زد و دولت دونالد ترامپ در ایالات متحده نیز با «خطرناک» خواندن این برنامه برای صلح و ثبات در خاورمیانه و جهان، خواستار مقابله با ایران شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۲۲ دی‌ماه در جریان تمدید تعلیق تحریم‌های ایران در چارچوب توافق هسته‌ای هشدار داد که اگر ایرادهای فاجعه‌بار این توافق رفع نشود، این آخرین بار است که او به تمدید تعلیق تحریم‌ها رأی خواهد داد.

از جمله شروط چهارگانه‌ای که آقای ترامپ برای اصلاح نواقص برجام تاکید دارد، ممنوعیت گسترش موشک‌های بالستیک ایران است؛ فرانسه، بریتانیا و آلمان که در مذاکرات هسته‌ای با ایران شرکت داشتند، نیز با وجود تأکید بر پایبندی خود به برجام، از لزوم گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی ایران سخن گفته‌اند.

وزیر خارجه فرانسه روز هشتم اسفند هم تأکید کرده بود که کشورش به اجرای توافق اتمی با ایران متعهد است، اما نگران فعالیت‌های موشکی ایران است.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، در واکنش به این سخنان گفت: «هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند. فرانسه هم بی‌جهت ادعایی نکند که از عهده آن بر نمی‌آید».

سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران با مخالفت رسانه های نزدیک به اصولگرایان روبرو شده و از جمله روزنامه «کیهان» در شماره روز یکشنبه خود آن را سفری با «کلاه برجام ۲» توصیف کرده است.

این روزنامه نوشته است: «فرانسه خود یکی از دلایل مشکلات موجود در منطقه است و پیش از آنکه بخواهد ژست یک مذاکره‌کننده در امور منطقه‌ای به خود بگیرد باید درباره حمایت و تجهیز گروهک‌های تروریستی پاسخگو باشد».

به رغم اختلافات پاریس با تهران بر سر برنامه موشکی‌ ایران، روابط تجاری دو کشور یک روند عادی را دنبال می‌کند. خبرگزاری ایرنا به نقل از خزانه‌داری فرانسه گزارش داده که حجم مبادلات ایران و فرانسه در سال ۲۰۱۷ میلادی به رقم سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو رسیده است.

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …