فنلاند و سوئد و تبلیغات جنگی! امیر توکلی

این روزها با تهاجم روسیه به اوکراین و خطر گسترش جنگ، نگرانیهای به حقی را در فنلاند و سوئد دامن زده است. فنلاند قبل از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ جزو مستعمره های روسیه تزاری بود و در جنگ دوم جهانی دو بار مورد تهاجم ارتش شوروی قرار گرفت. سالهاست که مردم فنلاند با مرز ۱۳۴۰ کیلومتری با روسیه، نگران تهاجم نظامی روسیه بوده اند و امروز این سوال مطرح میشود که چگونه در برابر این تهاجم دفاع کنند.

احزاب راست فنلاند و سوئد چه در حکومت و چه در اپوزیسیون، خواهان پیوستن به ناتو هستند. راه حلشان گسترش بودجه های نظامی، تسلیح بیشتر و گرفتن آرایش نظامی در مقابل روسیه است.

در نظرسنجی موسسه گالوپ در مورد خوشبخت ترین کشورها در ۲۰۲۱، فنلاند برای چندمین بار در رتبه اول قرار گرفته و تمامی کشورهای اسکاندیناوی جزو ده کشور شاد دنیا هستند. این مردم نباید فریب تبلیغات جنگی دولتها را بخورند. در تقابل با جنگ افروزی و کشتار هم، مردم کشورهای اسکاندیناوی میتوانند الگو باشند. نباید بدنبال این فضای جنگی افتاد. باید راه سومی را برگزید، نباید به پیمان نظامی ناتو و یا به بلوک بندی های غرب و شرق پیوست. باید همه امکانات در خدمت رفاه جامعه باشد.

آرایش انسانی دنیا اما باید حول پیمانهای دوستی، همکاری و ارتقای زندگی بشر باشد. باید همه پیمانهای نظامی لغو شوند. باید خواهان خلع سلاح اتمی همه کشورها باشیم و با گسترش عدالت اجتماعی الگویی در دنیا بسازیم که هیچ قدرت نظامی جرات تجاوز به آنرا نداشته باشد.

اینرا هم بخوانید

اعتراف جنایتکاران- امیر توکلی

امروز در روزنامه شرق درج شده بود که “آقای اسدی‌لاری و خانم مجد که دو …