قیام مردم عراق نیازمند حمایت گسترده مردم ایران است

خیزش انقلابی مردم عراق که از اوایل اکتبر ۲۰۱۹مجددا قد علم کرده است، نه تنها علیه دارودسته های عشایر و احزاب و جریانات اسلامی حاکم بر این کشور بلکه همزمان علیه حضور و نفوذ جمهوری اسلامی در عراق نیز هست. با نگاهی به تمامی شعارها در اعتراضات و تظاهرات مردم میتوان بخوبی دریافت که قیام مردم عراق بنوعی علیه دو حکومت مرتجع و ضد مردمی در منطقه در جریان است.
اگر هنوز مردم خشمگین در بغداد موفق به اشغال منطقه سبز نشده اند اما تا کنون در کربلا، نجف و برخی شهرهای دیگر که پایگاه ارتجاعی و خرافه برای جمهوری اسلامی بوده است، توانسته اند مراکز استقرار نیروهای سرکوب رژیم در این شهرها را به آتش بکشانند.
مهره های جمهوری اسلامی در دستگاههای حکومت عراق میکوشند مانع از استعفای نخست وزیر شوند چرا که صرف استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور، مردم عراق را جسورتر خواهد کرد و نه تنها بساط حاکمان در عراق را مورد تعرض و آماج حملات تندتر قرار خواهد گرفت بلکه نهایتا جمهوری اسلامی را نیز از عراق بیرون خواهد راند. از این رو کاربدستان جمهوری اسلامی و ایادی محلی آنان در عراق تلاش میکنند در صورت اعمال فشار مردم برای کناره گیری نخست وزیر، این پروسه را با هزینه کمتری از سر بگذرانند و ناچار شوند تن به انحلال سیستم پارلمانی و موزائیکی کنونی که شعار هر روزه مردم است بدهند و با طرح حاکمیت یک سیستم واحد رهبری مجددا از پنجره وارد شوند. در حال حاضر این تقلایی است که عمدتا جریانات دخیل در حاکمیت میکوشند آنرا بعنوان آلترناتیو بخورد افکار عمومی مردم در عراق بدهند.
خوشبختانه آنچه که در فضای اعتراضی در عراق دست بالا را دارد خواست برچیدن کل دم و دستگاه حکومت تحت هر نام و عنوانی است.
مردم عراق باید کاملا هوشیار باشند که حکومت زخم خورده عراق برای ترمیم و درمان ضرباتی که از اول اکتبر تاکنون از مردم خورده است قد راست نکند و اجازه ندهند که سیستمی جدول بندی شده برود و یک سیستمی ریاستی برای هدایت و سازماندهی غارت و چپاول هر چه بیشتر هستی مردم بر سرشان حاکم شود.
آلترناتیو مردم در مقابل برچیدن کل بساط حاکمیت در عراق اعمال قدرت خود از طریق نمایندگان منتخب در شوراهایشان، در مراکز تولید و در میان بخشهای مختلف جامعه عراق است.

نکته قابل توجه در رابطه با قیام مردم عراق، نقش و جایگاه مردم ایران برای حمایت و پشتیبانی در حرکتهای اعتراضی خود از قیام مردم عراق است. مردم بستوه آمده در ایران که از دی ماه ۹۶ با کلیت نظام جمهوری اسلامی، جناحها و دارودسته های آن اتمام حجت کرده اند، برای رسیدن به اهداف خود که همانا سرنگونی جمهوری اسلامی است، این روزها قادرند و میتوانند به اشکال مختلف عمیقا از قیام مردم عراق حمایت و پشتیبانی کنند. همانگونه که سران حکومتهای عراق و جمهوری اسلامی با تمام قدرت دست در دست هم میکوشند از سرنگونی و افتادن همدیگر جلوگیری کنند، قانونمندی اهداف مبارزاتی، خواست و مطالبات مشترک مردم ایران و عراق حکم میکند که مردم هر دو کشور فارغ از موقعیت جغرافیایی باید در سطحی گسترده از مبارزات هم دیگر حمایت کنند. سرنگونی حکومت عراق توسط مردم قیام کننده به معنی فراهم شدن زمینه مساعد و سریع برای سرنگونی جمهوری اسلامی. عکس آن هم صادق است.
این مهم اکنون بردوش مردم انقلابی و بستوه آمده از نگبت جمهوری اسلامی در ایران است. مردم قیام کننده در عراق شبانروز در کف خیابانهای عراق علیه حاکمیت این کشور و همپیمانش جمهوری اسلامی می جنگند. حمایت و پشتیبانی از قیام مردم عراق علیه دو ستون ارتجاع سود و سرمایه، علیه بساط احزاب و جریانات عشیره ای اسلامی در عراق و ایران امر و وظیفه تعطیل ناپذیر مردم انقلابی و هر انسان شرافتمند و آزاده ای در ایران است. کارگران و دیگر بخشهای مختلف مردم در ایران میتوانند در تمامی تجمعات و اعتراضاتشان اعلام کنند که از قیام مردم عراق حمایت میکنند. میتوانند در هر شکل و قامتی که برایشان ممکن است همبستگی خود را برای تقویت و پیروی مبارزات سراسری مردم در عراق بنمایش بگذارند. برای به پیروزی رسیدن قیام مردم عراق برای دست یابی به یک زندگی انسانی باید با تمام قدرت به آن یاری رساند و از آن پشتیبانی کرد.
عبدل گلپریان
۴ نوامبر ۲۰۱۹

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …