كميته مبارزه برای آزادی زندانيان سياسی: خودكشی سعدا خديرزاده بر اثر تهديدات مامورين رژيم

سعدا خديرزاده كه از حدود يك سال قبل در بازداشت نيروهای امنيتی در زندان اروميه بسر ميبرد، بر اثر تهديدات امنيتی ماموران رژيم، روز ۲۷ مرداد دست به خودكشی زده و بنابر خبرگزاری هه نگاو که این خبر را انتشار داده بود، سعدا به نوزاد دو ماهه خود که با او در زندان حبس میباشد نیز قرص خورانده بود. این زندانی سیاسی تنها یک روز بعد از اقدام به خودکشی، در حالی که به مراقبت نیاز دارد به بند زنان زندان ارومیه بازگرداننده شد. این در حالی است که یک چشم او آسیب دیده است.

هنوز علت خودكشی سعدا مشخص نشده، ولی در گذشته گزارشات متعددی از تعرض يا تهديدات مامورين زندانهای رژيم عليه زنان و يا وارد كردن فشار های روحی و روانی، جسمی و جنسی از سوی زندانبانان منتشر شده بود.

سعدا خديرزاده ، شهروند پيرانشهری و مادر ۲ فرزند که از ۲۲ مهرماه سال ۱۴۰۰ بدلايل نامعلومی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده، تاكنون در وضعيت بلاتكليف بسر ميبرد. وی روز ۳۰ خرداد تنها يك روز بعد از زايمان از بيمارستان اروميه به زندان امنيتی اروميه بازگردانيده شد، بطوريكه پانسمان سزارين وی توسط زندانيان هم بند وی تعويض ميشده است.
سعدا در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه سال جاری، نيز در اعتراض به بلاتکلیفی‌اش در بند زنان زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا و دارو زده و پس از ۱۲ روز با دريافت قول رسيدگي به پرونده به اعتصاب خود پايان داده بود.

كميته مبارزه براي آزادي زندانيان سياسي در ايران ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت سعدا و فرزندش، از همه سازمانها و مجامع بین المللی ميخواهد كه رژیم اسلامی را به دلیل نقض حقوق بشر و عدم آگاهانه مستمر رعایت حقوق زندانیان، تحت فشار قرار دهند.

اين كميته همچنين ميخواهد كه همه كشورهای اروپايی و امريكايی آزادی زندانيان سياسی و رعايت حقوق بشر را بعنوان پيش شرط اصلي همه روابط اقتصادی و سياسي خود با رژيم جمهوری اسلامي قرار دهند و بهيچوجه حاضر نشوند كه دستان خود را در دستان ناقضين حقوق بشر و قاتلان زندانيان سياسی، از جمله رئيسی قاتل قرار دهند.

كميته مبارزه برای آزادی زندانيان سياسي
۲۸مرداد ۱۴۰۱
۱۹ آگوست ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …