لبنان با خطر تورم لجام گسیخته مواجه است

با ادامه بحران اقتصادی لبنان، کارشناسان هشدار داده اند که ممکن است این کشور به زودی به صف کشورهایی مانند ونزوئلا و زیمبابوهبپیوندد و با پیشی گرفتن از سوریه و ایران به اول کشور در خاورمیانه تبدیل شود که با ابرتورم دست به گریبان است.

به گزارش رویترز، افزایش نرخ ارز و افزایش سریع قیمت های در لبنان باعث شده است که نرخ تورم به سرعت افزایش یابد و در صورت ادامه روند کنونی، ممکن است این کشور با تورم بالای 400 درصد در سال جاری مواجه شود.

علت افزایش سریع قیمت ها در لبنان بحران اقتصادی و مالی این کشور است که به خصوص از پائیز گذشته و با اعتراضات عمومی به فساد و بی کفایتی تشکیلات حکومتی آشکار شد.

این بحران عمدتا ناشی از بدهی خارجی عظیم دولت است که به تنزل سریع نرخ برابری لیر لبنان منجر شده است. لبنان بخش عمده مواد اساسی مورد نیاز خود را وارد می کند و تنزل سریع ارزش پول ملی باعث کمبود این مواد و افزایش قیمت آنها شده است.

معترضان گفته اند که منابع مالی این کشور قربانی فساد گروه ها و تشکل های سیاسی حاکم شده و خواستار تغییرات اساسی در این تشکیلات بوده اند.

پس از یک دوره آرامش نسبی به خاطر شیوع ویروس کرونا، تظاهرات اعتراضی بار دیگر از سر گرفته شده هرچند این بار با برخورد شبه نظامیان جنبش حزب الله، که از دولت کنونی حمایت می کند، مواجه شده است.

سازمان های خارجی ازجمله صندوق بین المللی آمادگی خود را برای کمک به حل بحران ابراز داشته اما شرط آن را اصلاحات لازم از جمله مقابله موثر با فساد و پولشویی قرار داده اند.

این شرایط با مخالفت برخی از گروه ها به خصوص حزب الله لبنان مواجه شده که گفته است مردم لبنان به جای گردن نهادن به خواست نهادهای مالی خارجی، باید مانند مردم ایران برای پیروزی بر “دشمن” به کمبودها و دشواری اقتصادی گردن بنهند.

بسیاری از مردم لبنان تمایل چندانی به درگیری در مناقشه جدیدی با اسرائیل ندارند اما ایران گروه حزب الله را عضوی از “جبهه مقاومت” می داند و کمک های گسترده مالی و تسلیحاتی در اختیار آن می گذارد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند.بر اساس گزارش‌های دریافت شده از …