لغو نمایشگاه‌های آثار باستانی رژیم در خارج به‌دلیل تحریم‌ها

رئیس کل موزه ملی ایران از لغو نمایشگاه‌های آثار باستانی ایران در خارج از کشور بدلیل خودداری شرکت‌های بیمه‌گذار از بیمه اشیا تاریخی ایرانی خبر داد.

جبرئیل نوکنده به خبرگزاری ایلنا گفته این اقدام شرکت‌های بیمه‌گذار ناشی از تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است. نوکنده روز سه‌شنبه، هشتم بهمن خبر داده باتوجه به تشدید تحریم‌ها علیه ایران، «شرکت‌های بیمه‌ که قرار بود اشیای تاریخی ایران و آلمان را بیمه کنند، اعلام کردند که نمی‌توانند این کار را انجام دهند.»

وی با هشدار نسبت به خسارت دیدن میراث فرهنگی ایران از «شرایط سیاسی بحرانی»، آخرین نمایشگاه آثار باستانی ایران در آلمان را نزدیک به سه سال پیش دانست.

به گفته نوکنده، آن نمایشگاه به خوبی برگزار شد، «اما شرایط کنونی سبب شد تا مدیران آلمانی نیز به کما بروند.»

ایلنا نوشته تحریم‌ها نه تنها موجب شده ایران برگزاری تعدادی از نمایشگاه‌های خود در خارج از کشور را لغو کند، بلکه برخی نمایشگاه‌های آثار موزه‌ای خارجی در ایران نیز لغو شده است.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه نیز در روزهای گذشته از لغو نمایشگاه «پارسی‌ها» که قرار بود در شهر کارلسروهه برگزار شود، خبر داده بود.

این روزنامه به نقل از ایکارت کوهنه، رئیس موزه‌ای که قرار بود این آثار در پائیز در آن به نمایش درآید، نوشته که بدلیل «ریسک» ناشی از خودداری بیمه این آثار از سوی شرکت‌های بیمه‌گذار و تنش‌های سیاسی اخیر، «مجبور» به لغو این نمایشگاه شده است.

این گزارش، رقم بیمه این آثار را «میلیونی» عنوان کرده است.

قرار بود در ازای برگزاری این نمایشگاه در موزه ایالتی کارلسروهه، ۱۵۰ اثر تاریخی یونانی، رومی و اتروسکی از این موزه‌ امانت گرفته شده و در موزه ملی به نمایش درآید.

به نوشته روزنامه فرانکفورتر آلگماینه، ارزش هنری آثاری که قرار بود از ایران به آلمان برود، بسیار بالا بود و چنین مجموعه‌هایی پیشتر تنها در موزه لوور پاریس و ویکتوریا و آلبرت لندن به نمایش درآمده بود.

رسانه‌های ایرانی نیز می‌نویسند که قرار بود بهار پیش رو نمایشگاهی با عنوان «مرگ در نمک» در شهر فرانکفورت و با همکاری موزه ملی ایران واقع در تهران، موزه مردان نمکی زنجان و موزه معدن آلمانی واقع در «بوخوم» برگزار شود که به خاطر بحران تحریم‌ها لغو شده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

طرح «برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی»

وحید مجید رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی از اجرای طرح «برخورد با جرایم اخلاقی و …