مبارزه علیه بیکاری در کردستان با ادامه اعتراضات چند ماه گذشته کارساز است!

کارگران و جوانان بیکار با  مبارزه ای پیگیر و سازمانیافته علیه بیکاری متشکل و سازمانیافته بایستید!

در حاشیه  بیکاری ٨٠ هزار کولبر

اخیرا یکی از مزدوران مجلس اسلامی ( جلال محمود‌زاده از مهاباد) اعلام کرده است که  “٨٠هزار کولبر که حقوق ماهانه آنان ٣٥٠ هزار تومان است در معرض بیکاری قرار دارند”.

جلال محمود زاده در مجلس اسلامی با بیشرمی موقعیت تراژیک، معیشتی ــ حقوق و درآمد بیش از ده ها هزار کارگر و جوانان بیکار را به تصویر کشیده است او میگوید؛  «کولبرها از معابر رسمی در سرما و گرما کالا جابه‌جا می‌کنند و برای هر جابجایی حدود ٨٠ هزار تومان  اخذ می‌کنند و این در حالی است که  با این اوصاف کولبران تنها می‌توانند در مجموع  در حدود ٣٠٠ الی ٣٥٠ هزار تومان درآمد کسب کنند.»

این نوع به اصطلاح دلسوزی های بی مایه را ما در دولتهای مختلف شنیده و تجربه کرده ایم. مساله کولبری با حل مساله بیکاری و بیمه بیکار قابل حل و جواب است. مبارزه علیه بیکاری و برای تحمیل بیمه بیکاری امر کارگران و جوانان بیکار است.

بیکاری میلیونی یکی از چالشهای بزرگ دولت روحانی است.  در دو دوره دولت روحانی بیکاری میلیونی در سطح سراسری  مهمترین چالش اصلی بوده است. دولت روحانی با شعار اشتغال زدایی و کار آمد، اما ناتوانتر از دولتهای قبلی بر میزان بیکاری افزوده شد. فقر و پایین بودن درآمدها دامنه عواقب بیکاری را بیشتر و عمیقتر کرد. نداشتن بیمه بیکاری، بالابودن نرخ خرید سبد معیشت روزانه، ناامنی دارویی و پزشکی و بالا بودن نرخ اجاره مسکن و ده ها مساله و مشکل مالی و اقتصادی فقر و نداری را در عمیق ترین شکل به کارگران و جوانان بیکار و مزدبگیران جامعه تحمیل کرده است. در بطن این شرایط نا امن معیشتی و افتصادی روی آوری به دست فروشی و کولبری در چند سال گذشته بیشتر و بیشتر شده است.

بیکاری هزاران نفر از کارگران و جوانان چالش اصلی در کردستان است.  بیکاری در شهرهای کردستان بیداد میکند. اکثریت بالایی از جوانان تحصیلکرده فاقد موقعیت شغلی هستند. و به  جمعیت کارگران اخراج شده و بیکار افزوده میشوند.

در شهرهای کردستان اعتراض و مبارزه علیه بیکاری دائما وجود داشته است. در ٢٦ فروردین ماه امسال اعتصابات سراسری در شهرهای بانه، جوانرود ، سقز، سردشت، پیرانشهر و مریوان علیه بستن مرزها شروع شد. اعتضاب در ٢٦ فروردین از بانه شروع شد، اما در اثر نارضایتی توده ای مردم علیه فقر و بیکاری  بسرعت به سایر شهرهای کردستان کشیده شد و به اعتصاب عمومی همراه با راهپیمایی و اقدام سمبلیک نمایش سفره های خالی در خیابان ها در چندین شهر کردستان تبدیل شد. مردم علیه فقر و بیکاری و ستم و سرکوب به میدان آمدند. کارگران و جوانان بیکار به  مبارزه ای خیابانی و علنی علیه بیکاری و نداشتن فرصت های شغلی، دست به اعتراض زدند.

 

فضای اعتراضی در سطح سراسری در اشکال اعتصابات عمومی، راه پیمایی و اعتراضات شهری ادامه دارد. شهرها با التهاب بالایی در گرمای اعتراض به فقر و بیکاری قرار گرفته اند. افاضات و وعده های توخالی  حکومت هار اسلامی دیگر کارساز نیست. میلیونها کارگر و مزدبگیر جامعه انتخاب خود را کرده اند، مبارزه تا سرنگونی حکومت اسلامی.

در شهرهای کردستان  کارگران و جوانان کولبر  بشکل دسته جمعی علیه بیکاری و فقر بمیدان آمده اند.

کارگران و جوانان بیکار دسته جمعی با مارش و برگزاری راه پیمایی و پهن کردن سفره های حالی بمیدان آمده اند. آنها علیه بیکاری و فقر دست به اعتراض میزنند و اعلام کرده ند “سفره خالی ما نان میخواهد”، و خواست کار یا بیمه بیکاری و امنیت معیشتی را فریاد میزنند!

اعتصابات سراسری در شهرهای کردستان، تجمع های رادیکال و اعتراضات معلمان در اردیبهشت ماه، اعتصابات راننده ها و کامیونداران در شهرهای کردستان ادامه خیزش انقلابی مردم در سراسر کشور و نشانه قدرت و آمادگی مردم برای مبارزه علیه فقر و بیکاری و برای پایان دادن به عمر ننگین جمهوری اسلامی است.

جمهوری اسلامی میداند که اعتصابات عمومی و اعتراضات سراسری قدرتمندتری در سطح کشور در راه است و اعتصاب و اعتراض در شهرهای کردستان میتواند مانند جرقه ای برای خیزش عظیم مردم در سراسر کشور عمل کند.

جواب کارگران و جوانان بیکار به اعلام خبر بیکاری ٨٠ هزار کولبر سکوت نیست. تدام مبارزه ای است که هم اکنون ادامه دارد.  اعتراضات جاری در کردستان جمهوری اسلامی را به وحشت انداخته است اما مردم همانطور که اعلام کرده اند زبان تهدید حکومت را نمیپذیرند. مردم سفره خالی و فقر را نمیپذیرند! بیکاری و ستم و تبعیض را نمیپذیرند! صدها هزار نفر در کردستان بیکارند و خواهان  کار یا بیمه بیکاری و تامین معیشت هستند. مردم رفاه و زندگی میخواهند و قصد کوتاه آمدن ندارند.

 

٨ خرداد ١٣٩٧

٢٩ می ٢٠١٨

 

ایسکرا  ۹۳۸

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …