مبارزه مردم در عراق و کردستان, مبارزه ای رهایی بخش علیه حاکمان دزد و فاسد!

بیش از یکسال است اعتراضات کوبنده ای در سطح سراسری عراق، از بغداد، ناصریه، سلیمانیه، حلبچه، بصره، کفری، و کربلا و… در جریان است. مبارزه انقلابی مردم عراق برای آزادی و خلاص شدن از دست اوباشا وباندهای مافیایی اقتصادی است که در سایه نظم نوین جهانی و با سیستم پارلمانی قومی ــ مذهبی به قدرت رسیده اند. مردم در عراق بپا خاسته اند که ارکانهای در قدرت فاسدترین سیستم قومی اسلامی را بزیر بکشند. بپاخاسته اند تا از کرامت و حرمتشان دفاع کنند. بپاخاسته اند تا پایه های ستم و نابرابری را به لرزه درآورند. اعتراضات مردم انقلابی که از اکتبر ٢٠١٩ در میدان تحریر بعداد علیه نابرابری، فقر و ناامنی جانی و معیشتی شروع هم اکنون به ده ها شهر و در سطح سراسری فریاد زده میشود. در کردستان اعتراض مردم “شیلادزی” از توابع دهوک با “شعار آزادی آزادی” ادامه صدای آزادیخواهانه مردم در عراق بود.
از اوایل دسامبر(سیزده آذرماه) سال جاری فریاد اعتراضات مردم در کردستان علیه حاکمان در قدرت و احزاب قومی ــ اسلامی شروع شده. معلمان و توده وسیعی از مردم اعتراضات ایندوره علیه پرداخت نکردن حقوق ها را شروع کردند و در چندین شهر دست به راه پیمایی وبرگزاری میتینگ های مبارزاتی زدند. فریاد نارضایتی هزاران زن و مرد انقلابی علیه دزدی، اختلاس، فقر و نابرابری و پرداخت نکردن حقوقها در چندین شهر از جمله سلیمانیه، پنجوین، چمچمال، سید صادق، تکیه، پیره مگرون، کلار، کفری، خورمال و شاره زور، شیلادزی و… به کف خیابانها کشیده شد. مردم ناراضی با حرکتهای انقلابی تنفر عمیق شان را با حمله به دفاتر “حزب دموکرات کردستان عراق”، “اتحادیه میهنی”،”گوران”،”یه کگرتووی اسلامی کردستان” ،”کومه له اسلامی”، به نمایش گذاشتد. صدای اعتراض زنان و مردان انقلاتی که رو در رو به احزاب ناسیونالیستی در قدرت میگفتند؛ «بساط حاکمیتتان را جمع کنید. گورتان را گم کنید. شما مسبب تحمیل بیشترین بی حقوقی به ما و مردم در کردستان هستید». شعف انگیر است!.
در حملات سرکوبکرانه، خونین و بی رحمانه احزاب ناسیونالیست بیش از ده نفراز مردم انقلابی جانباخته اند. ده ها نفر زخمی و دستگیر شده اند. جنایت و دست زدن به سرکوب خونین مردم انقلابی توسط نیروهای مسلح احزاب ناسیونالیست را مردم فراموش نمیکنند و نمی بخشند.
مردم ناراضی در کردستان عراق تسلیم شرایط سرکوب نمیشوند. در یکسال گذشته بارها علیه احزاب حاکم دست به مبارزه انقلابی و برپایی تجمع های اعتراضی زده اند. مردم برای آزادی و علیه فقر و بیکاری به خیابانها آمده اند. این اعتراضات خاموش نمیشود. احزاب ظالم، فاسد و دزد با ناسیئونالیسم و قومپرستی و اسلامی در میان مردم جایگاهی ندارند. مردم از این احزاب و شرایط مشقتباری که به آنها تحمیل شده تنفر عمیفی دارند.
اعتراضات توده ای اینبار کوبنده تر بمیدان میاید. سرنگونی و پاکسازی احزاب حاکم شعار و پرچم مبارزات مردم است. آکتیوسیستهای اعتراضات و فعالین و احزاب چپ و کمونیست باید از هر دوره ای با تلاشهای هرکولی برای سازماندهی اعتراضات مردم دست بکار شوند. پنانسیل بالا با بکارگیری فعال کردن مردم در محلات و طنین شعار و خواستهی چپ و سوسیالیستی از تجارب ارزنده اعتراضات انقلابی در کردستان عراق است.
شرایط کنونی برای مانور و حضور چپ و کمونیستها از هر دوره ای بیشتر آماده است. مردم نان و رفاه و آزادی میخواهند. مردم از کرامت و حرمت انسانیشان در مقابل احزاب دزد و فاسد ایستاده اند، مردم برای نان و آزادی و رفاه و قدرت شورایی بمیدان آمده اند. نان، آزادی و رفاه و قدرت شورایی شعار و برنامه چپ و کمونیستها است. شرایط کنونی برای دخالت چپ و کمونیستها از هر دوره ای بیشتر آماده است.
مادام توهم به ناسیونالیسم و قومگرایی توسط مردم ناراضی جای خود را به تنفر و نابودی احزاب قومی ــ اسلامی داده، مادام توهم به کُردایه تی و احزاب ناسیونالیستی جای خود را به مبارزه سیاسی ـ طبقاتی و برای آزادی و رفاه و دفاع از کرامت و حرمت انسانی داده به این معنی است که شرایط برای ابراز وجود چپ و سوسیالیستها از هر دوه ای بیشتر شده است. و تلاشهای صمیانه آنها به بار نشسته است.
پیشروی های کنونی و تنفر عمیقی که از احزاب حاکم در کردستان بدست آمده، بر بستر فعالیتهای چپ و کمونیستها در افشا و بی آبرویی ناسیونالیسم و کُردایه تی و افشای ماهیت طبقاتی آنها، اختلاس، فساد، دزدی، استثمار و تروریسم و همکاری های خونین اینها با حکومتهای فاشیستی ایران و ترکیه بدست آمده است.
مبارزه کمونیستها با هزینه های سنگین، ترور کارگران، معلمان و کمونیستها، زنان و آکتیویستهای اجتماعی کسب شده است.
دستگیری و سلب آزادی بیان و فعالیتهای اجتماعی توسط باندهای مافیایی احزاب ناسیونالیستی برای به تسلیم کشاندن و سکوت کردن مردم ناراضی ناکام شده، خروش اعتراضات توده ای بارگاه های احزاب ناسیونالیستی و اسلامی را بلرزه درآورده و عرصه های نبرد سیاسی و طبقاتی برای رفاه و امنیت و تامین معیشت و کرامت انسانی بیشتر از هر دوره ای به خواست مردم تبدیل شده، باید این موقعیت زنده سیاسی را درک کرد. دوره ابراز وجود آکتیویستها سیاسی و اجتمای، زنان و کارگران شروع شده. جامعه کردستان عراق از هر دوره ای بیشتر بطرف کمونیسم و جنبش رهایی بخش و سوسیالیستی عروج کرده است. دوره ابراز وجود کمونیسم کارگری که بیش از سه دهه است در عرصه های مبارزه سیاسی و اجتماعی حضور دارد، برای سازماندهی و بدست گرفتن اداره جامعه و قدرت شورایی آماده تر از همیشه است.
سکوت کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران و احزاب ناسیونالیستی و بورژوایی دو حزب دموکرات کردستان ایران، برای مردم انقلابی و مبارز که در جریان اعتراضاتشان بوسیله نیروهای مسلح احزاب حاکم در اقلیم کردستان جان بیش از ده نفر از آنها گرفته شده و جانباخته اند، پیامی جز تایید سرکوب مردم ناراضی برای مردم کردستان عراق نیست.
سکوت این احزاب از نظر مردم در کردستان ایران و مردم کردستان عراق بخشودنی نیست. سکوت اینها نمایشی از چاپلوسی و ضعف آنها است. مردم در کردستان ایران سکوت و مماشات آنها در “بارگاه” احزاب حاکم را فراموش نمیکنند. رفتار اینها و سکوت شان از نظر مردم در کردستان ایران وعراق بحشودنی نیست. سکوت و دیپلماسی اینها را مردم در ایران و عراق نمیبخشند.
مرم مبارز و انقلابی در ایران و کردستان ایران همبستگی خود را با میارزات و خواست های عادلانه مردم مبارز کردستان عراق اعلام میکنند، یاد عزیزانی که در این مبارزات جانباخته اند را گرامی میداریم!.
٣دی ١٣٩٩
٢٢ دسامبر٢٠٢٠

ایسکرا ۲ ۱۰٧

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …