مجمع عمومی سازمان ملل خواهان آزادی دستگیرشدگان آبان و دی ۹۸ شد

مجمع عمومی سازمان ملل خواهان آزادی دستگیرشدگان آبان و دی ۹۸ شد

مجمع عمومی سازمان متحد قطعنامه ای در مورد وضعیت حقوق بشر ایران تصویب کرده است که در آن خواستار آزاد شدن بازداشتی های اعتراضات عمومی در ایران شده و نسبت به آمار بالای احکام اعدام از جمله بر اساس اعترافات اجباری، به شدت ابراز نگرانی می کند.

این قطعنامه که کانادا آن را معرفی و ۴۷ کشور دیگر از آن حمایت کرده بودند در هفتاد و ششمین جلسه مجمع عمومی تصویب شد.
این رای موید قطعنامه کمیته سوم بود که در ماه نوامبر تصویب شد.

قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران می خواهد “افرادی که برای استفاده از حقوق انسانی و آزادی های بنیادی از جمله شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز از جمله تظاهرات نوامبر ۲۰۱۹ و ژانویه ۲۰۲۰ بازداشت شده اند” را آزاد کند.

همچنین از ایران خواسته شده حقوق انسانی معترضان را رعایت کند، لغو مجازات های نامتناسب و شدید از جمله کسانی که به اعدام محکوم شده اند را در نظر بگیرد و به تلافی جویی علیه مدافعان حقوق بشر، معترضان صلح آمیز و خانواده های آنها، روزنامه نگاران و کارمندان رسانه ها برای پوشش اعتراضات پایان دهد.

این قطعنامه خواستار “شروع یک فرآیند جامع حسابرسی در مورد موارد جدی نقض حقوق بشر از جمله در استفاده زائد از قوه قهریه، بازداشت ها و دستگیری های خودسرانه، شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی و تحقیرآمیز یا مجازات ها علیه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و زندانیان سیاسی” می شود.

موارد دیگری که سازمان ملل خواستار تحقیق بی طرفانه درباره آنها شده “استفاده از شکنجه برای گرفتن اعتراف و مرگ های مشکوک در زندان” است.

این قطعنامه از ایران می خواهد به طور کامل با گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر ایران همکاری کند و از جمله درخواست های مکرر او برای بازدید از آن کشور را بپذیرد.

قطعنامه سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواسته است در قانون و در عمل اطمینان حاصل کند که هیچ کس در معرض شکنجه یا سایر رفتارها و مجازات های بی رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز از جمله خشونت جنسی قرار نمی گیرد.

مجمع عمومی سازمان ملل در بندی از این قطعنامه جمهوری اسلامی را به پایان دادن به “استفاده گسترده و سیستماتیک از بازداشت های خودسرانه، از جمله ادامه استفاده از این روش برای هدف گرفتن شهروندان دوگانه، ناپدیدسازی اجباری و قطع تماس با زندانی” تشویق می کند.

این قطعنامه از “تسریع عملیات واکسیناسیون ایران علیه کووید-۱۹ استقبال می کند و از دولت ایران می خواهد همچنان به مقابله با خشونت های جنسی و جنسیتی از جمله تعرض جنسی” ادامه دهد.مجمع عمومی همچنین از دولت ایران می خواهد به تبعیض علیه اقلیت ها از جمله جامعه بهائی پایان دهد. برگرفته از بی بی سی و رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

اطلاعیه آیت‌الله احمد عابدینی درباره حکم اعدام توماج صالحی و اجبار بر حجاب

آیت‌الله احمد عابدینی با صدور یک اطلاعیه، از صدور حکم اعدام برای «توماج صالحی» و …