مجموعه اخبار و گزارشات هفته از شهرهای کردستان

نگاه هفته:
تهیه و تنظیم شاهرخ نقدی

تجمع مطالباتی بازنشستگان تامین اجتماعی در سنندج
یکشنبه 10 اسفندماه، بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سنندج همزمان با تجمع سراسری همقطاران خود در سایر شهرهای ایران دست به تجمع زدند. این تجمع در مقابل ساختمان تامین اجتماعی کردستان برگزار شد و بازنشستگان با حمل دست نوشته ها و سردادن شعار خواهان همسانسازی حقوق ها و رسیدگی به سایر مطالباتشان شدند.

صف مردم محلات شهر سنندج برای آب آشامیدنی
سه شنبه 5 اسفند، مردم محلات شهر سنندج ( محله کمیز و شهرک وحدت) برای دستیابی به آب آشامیدنی باید ساعتها در صف بیایستند. این در حالی است که طبیعت کردستان سرشار از آب است اما این آب توسط مافیای سپاه پاسداران به غارت برده می شود.آب شرب سنندج از نظر شهروندان این شهر کیفیت ندارد و با وجود اقداماتی که از سوی متولیان امر صورت گرفته، هنوز این معضل تداوم دارد و مردم همچنان ناراضی اند.
در سال جاری مشکلات کیفیت آب شرب سنندج و وضعیت سد وحدت که منبع اصلی تامین کننده آب شرب این شهرستان است توسط مقامات استان به صورت علنی، اعلام و در پی آن وعده هایی از جمله جابه جایی انتقال آب سد آزاد برای حل و رفع این امر داده شد.
ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سنندج در خصوص آلودگی و غیر قابل شرب بودن آب و از طرفی نتیجه بخش نبودن اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان موجی از نگرانی را بین مردم سنندج ایجاد کرد تا جایی که کمپینی چند هزار نفره از سوی مردم برای مطالبه گری در این زمینه تشکیل شد.

جمال قاسمی با قرار وثیقه از زندان اشنویه آزاد شد
روز شنبه نهم اسفندماه، یک شهروند به نام “جمال قاسمی” اهل اشنویه با قرار وثیقه به شیوه موقت از زندان این شهرستان آزاد شد. او شامگاه روز پنج‌شنبه نهم بهمن‌ماه بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه منتقل شده بود.

آزادی موقت یک شهروند اهل مریوان با قرار وثیقه
طی روزهای اخیر، یک شهروند به نام “زانیار معتمدی” اهل شهرستان مریوان با قرار وثیقه به شیوه موقت از بازداشت آزاد شده است.این شهروند روز شنبه بیستم دی‌ماه بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

دو شهروند اهل مریوان با قرار وثیقه از بازداشت آزاد شدند
روز سه‌شنبه پنجم اسفندماه، یک شهروند بە نام “کاروان مینویی” اهل شهرستان مریوان با قرار وثیقه به شیوه موقت تا پایان مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.
روز جمعە نوزدهم دی‌ماە، این شهروند بدون ارائە حکم قضایی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و بە مکانی نامعلومی منتقل شدە بود. همچنین طی روزهای اخیر، یک فعال محیط زیست به نام “سیروان کریم‌زاده” اهل مریوان با قرار وثیقه از بازداشت آزاد شده است. روز یکشنبە بیست و یکم دی‌ماە، نیروهای امنیتی این شهروند را بدون ارائه حکم قضایی در منزل شخصی بازداشت و او را به مکان نامعلومی منتقل کرده بودند.

دانا صمدی با قرار وثیقه از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی سنندج آزاد شد
روز سه‌شنبه پنجم اسفندماه، یک فعال محیط زیست کُرد به نام “دانا صمدی” اهل شهرستان مریوان با قرار وثیقه از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی سنندج آزاد شد.
این فعال محیط زیست طی مدت بازداشت از “دسترسی به وکیل” و “ملاقات با خانواده” محروم بوده است.

آزادی موقت دو شهروند با قرار وثیقه از زندان اشنویه
روز یکشنبه دهم اسفندماه، دو شهروند به نام‌های “کمال قویتاسی” اهل روستای “چشمه‌ گل” و “رحمان یوسفی” اهل روستای “سوجه” با قرار وثیقه به شیوه موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان اشنویه آزاد شدند.

کیوان نژادرسول جهت اجرای حکم به زندان منتقل شد
روز شنبه نهم اسفندماه، یک شهروند به نام “کیوان نژادرسول” ٢٨ ساله اهل روستای “شین آباد” از توابع پیرانشهر جهت اجرای حکم به زندان نقده منتقل شده است.

دو شهروند بر اثر شلیک مستقیم نیروهای سپاه در پیرانشهر جان خود را از دست دادند
روز چهارشنبه ششم اسفندماه، دو شهروند به نام‌های “عبدالله نادری” و “عثمان نادری” اهل شهرستان پیرانشهر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران جان خود را از دست دادند.
به گفته یک منبع مطلع، نیروهای سپاه پاسداران بدون اخطار قبلی این دو شهروند را که برادر همدیگر هستند، در جاده روستای “شین آباد” به روستای “زیدان” مورد شلیک مستقیم قرار داده‌اند.

انفجار مین در نزدیکی پادگان شهر سنندج
صبح روز جمعه هشتم اسفند ماه در نزدیکی پادگان شهر سنندج، مینی ضد نفر زیر پای یک شهروند سنندجی، ۳۰ ساله به اسم حیدر زند سلیمی منفجر می شود و متاسفانه یک پای او را قطع می کند.
سالانه صدها نفر از مردم کردستان و بویژه مناطق مرزی بخاطر مین های بجا مانده از جنگ ارتجاعی ایران و عراق و یا ملیتاریزم کور رژیم اسلامی در کردستان جانشان را از دست می دهند و یا برای همیشه ناقص عضو می شوند.

سپاه پاسداران پس از مراسم به خاکسپاری دو شهروند اهل پیرانشهر، مزار آنان را با بتن پوشاند
بامداد روز پنج‌شنبه هفتم اسفندماه، سپاه پاسداران پس از مراسم به خاکسپاری دو شهروند به نام‌های “عبدالله نادری” و “عثمان نادری” فرزندان مارف اهل شهرستان پیرانشهر، مزار آنان را با بتن پوشاند.

سو قصد تروریستی عوامل جمهوری اسلامی علیه یک پناهنده سیاسی در ترکیه
افشین سھراب زادە، ٣١ سالە، اھل کامیاران، زندانی سیاسی پیشین کە دارای قبولی توسط دفتر سازمان ملل در ترکیە است ھدف حملە مسلحانە عوامل جمھوری اسلامی قرار گرفت. افشین سھراب زادە شامگاە چھارشنبە، ٦ اسفند ١٣٩٩ توسط افراد وابستە بە جمھوری اسلامی کە پیشتر او را تھدید کردە بودند، ھدف سو قصد تروریستی قرار گرفت. ماموران جمھوری اسلامی با شلیک چند گلولە بە منزل افشین سھراب زادە او را زخمی کردند، بطوریکە اکنون در بیمارستان بستری است. پلیس ترکیە کە پیشتر گزارش تھدیدھای افشین سھراب زادە را نادیدە گرفتە بود، با حضور در محل آثار این حملە مسلحانە را با خود بردەاند. افشین سھراب زادە سال ٨٨ توسط ادارە اطلاعات دستگیر و توسط دادگاە انقلاب سنندج بە ٢٥ سال زندان محکوم شد.

ایسکرا ۱۰۸٢

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …