کمپین برای آزادی کارگران زندانی:محمود صالحی و عثمان اسماعیلی بازداشت شدند.احضار محبوبه فرحزادی و پرونده سازی برای فرزانه زیلابی

در برابر اعتراضات گسترده کارگری جمهوری اسلامی باز هم  با دست بردن به ابزار سرکوبش تلاش دارد جامعه را عقب بزند. در آستانه اول مه با شکوه و سراسری  و تبدیل آن به روز کیفرخواست کارگران علیه سرمایه داری حاکم، و با پیروزی کارگران هفت تپه در تحمیل خلع ید از اسد بیگی،  محمود صالحی و عثمان اسماعیلی دو چهره شناخته شده کارگری بازداشت و زندانی شدند. حکومت اسلامی آنها را در ۲۶ اردیبهشت احضار کرد و به اتهام تبلیغ علیه نظام با مصادیق برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و انتشار عکس و فیلم مربوط به این روز در دنیای مجازی، مورد محاکمه قرار داد و بعد نیز در قبال آزادی شان قرار وثیقه چهل میلیون تومانی صادر نمود. اما این کارگران با اعلام اینکه آنها نه متهم هستند و نه مجرم حاصر به قبول وثیقه نشده و به این دلیل دستگیر شده و به زندن مرکزی شهر سقز فرستاده شدند.  

حکومت درمانده از یکشنبه های اعتراض و اعتراضات هفتگی بازنشستگان که یک پای برگزاری روز جهانی کارگر بودند، محبوبه فرحزادی معلم بازنشسته فعال حقوق زنان و کودکان کار برای بازجویی روز ۲۹ اردیبهشت احضار و بخاطر مبارزاتش مورد بازجویی قرار گرفت و اسماعیل گرامی که در چهاردهم فروردین ماه بازداشت شده بود همچنان در بازداشت است.

در نیشکر هفت تپه نیز یگان ویژه مستقر شده است و برای فرزانه زیلابی وکیل این کارگران پرونده سازی کرده اند. در تقابل با این سرکوبگری ها جدالی سخت در جریان است.

 در برابر این تعرضات کارگران و مردم معترض ایستاده اند و کارزار های مبارزاتی علیه این دستگیری ها و احضارها و برای آزادی زندانیان سیاسی قدرتمند تر از هر وقت در جریان است. از جمله در اعتراض به بازداشت محمود صالحی و عثمان اسماعیلی شماری از کارگران و فعالین کارگری و اجتماعی بیانیه ای داده اند که ظرف مدت کوتاهی نزدیک ۴۰۰ نفر آنرا امضا کرده اند.  در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:”ما امضا کنندگان این بیانیه ضمن محکوم کردن بازداشت عثمان اسماعیلی و محمود صالحی، همصدا با آنها اعلام می داریم، حق خواهی طبقه کارگر جرم نیست و طبقه کارگر حق دارد در مقابل ظلم کارفرما و دولت بعنوان بزرگترین کارفرما که باعث و بانی این وضعیت اسفبار معیشتی کارگران است، که حتی مجال نفس کشیدن را از طبقه کارگر سلب کرده؛ اقدام کند. ما بر این باوریم طبقه کارگر بایستی در سطحی سراسری به سازمان یابی خود اقدام کند. در پایان؛ خواهان آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و فعالین معلمان، زنان، دانشجویان، بازنشستگان و کارگران دربند بویژه عثمان اسماعیلی و محمود صالحی هستیم.”.

کارزار دیگر در حمایت از اسماعیل عبدی معلم زندانی است است که شش سال است در زندان است و در پرونده جدیدی به ده سال دیگر محکوم شده است. در این رابطه طوماری اعتراض با بیشتر از ده هزار امضا منتشر شده است. در سال گذشته عفو بین الملل اورا معلم  شجاع سال نامید. اتحادیه معلمان انگلیس جایزه همبستگی جهانی را به او اعطاء کرده است. اتحادیه آموزش بین الملل در حمایت از او نامه داده است.  همچنین ۵ اتحادیه کارگری در فرانسه ( کنفدراسیون فرانسوی دموکراتیکِ کار (س اف دِ تِ)، کنفدراسیون عمومی کار (س ژِ تِ)، فدراسیون سندیکائی متحد (اِف اِس او – فرهنگیان)، اتحادیه سندیکائی برای همبستگی (سولیدر)،اتحادیه ملی سندیکاهای مستقل (اونسا)” طی نامه ای خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ادامه بازداشت وی و پرونده سازی علیه وی را محکوم کردند. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:” اعمال سرکوبگرایانه و اذیت و آزارها علیه معلمان، سندیکالیست ها، فعالین مدافع حقوق کارگران و حقوق بشر، و هنرمندان در ایران را محکوم می کنیم؛ خواهان لغو همه محکومیت های غیرعادلانه و خلاف آزادی ها و حقوق بنیادی هستیم. هم چنین در دوران اپیدمی خواهان آزادی بدون قید و شرط  و فوری همه سندیکالیست ها و فعالین مدافع حقوق کارگران زندانی به خاطر فعالیت های سندیکایی اشان هستیم”. در انتهای این بیانیه بر رعایت پیمان های بین المللی از جمله حق ایجاد تشکل های مستقل، حق برگزاری تجمعات، حق اعتصاب، و حق قراردادهای جمعی، تاکید شده است.

همچنین کارگران نیشکر هفت تپه حمایت قاطع خود  را از فرزانه زیلابی وکیل محبوب خود اعلام کرده و بعلاوه بر آزادی سپیده قلیان تاکید کرده اند. 

کمپین برای آزادی کارگران زندانی خود را در کنار همه این کارزار ها و مبارزات می بینید و این دستگیریها و احضارها و پرونده سازیها را  قاطعانه محکوم میکند. ما پرونده سازیها برای فعالین کارگری و اجتماعی و فشار امنیتی بر روی کارگران نیشکر هفت تپه و استقرار نیروی انتظامی در این شرکت را شدیدا محکوم میکنیم.  کمپین بر بسته شدن تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران و فعالین اجتماعی از جمله سیصد پرونده برای کارگران نیشکر هفت تپه تاکید دارد. همچنین محمود صالحی و عثمان اسماعیلی باید فورا آزاد شوند. پاسخ سرکوبگری های حکومت اعتراضات سراسری مردمی است. با قدرت مبارزاتمان در زندانها را باز میکنیم.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

29 اردیبهشت 1400، 19 مه 2021

Shahla.daneshfar2@gmail.com

http://free-them-now.com

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …