محکومیت جهانی جمهوری اسلامی و راسیسم

دیر زمانی است که جریان چپ پرو اسلام به دلیل “ضد امپریالیست” خواندن جمهوری اسلامی ما را که  علیه این ‌رژیم جنایتکار هستیم و علیه شاخه های متعدد اسلامی سیاسی مبارزه می کنیم، به همراهی با راسیسم متهم می کند.

بدنبال اعدام جنایتکارانه نوید افکاری توسط جمهوری اسلامی و‌ اعتراض گسترده جهانی به رژیم اسلامی همین جماعت دوباره به بهانه اینکه یکی دو حزب راسیستی و نژاد پرست به جمهوری اسلامی تاختند و ما اعلام کردیم که بگذار همه دنیا علیه جمهوری اسلامی بتازد دوباره ما را متهم به همراهی با راسیسم می کنند. مشکل این جریانات پرو اسلام بودن آنهاست. دردشان مبارزه با راسیسم نیست چرا که این جماعت با دفاع از  تئوری های نسبیت فرهنگی  که اسلام را فرهنگ و لایق ما قلمداد می کنند و همچنین مخالفت با حقوق جهانشمول انسان خود نوعی راسیسم وارونه را نمایندگی می کنند. و نه فقط این، جریانی که از فاشیسم اسلامی در مقابل “امپریالیسم” دفاع می کند خود به طور آشکاری به ورطه فاشیسم در غلطیده است.

اگر کسی بدور از هیاهو و جنجال از من بپرسد که شما در مورد اعتراض تند احزاب راسیستی و فاشیستی علیه جمهوری اسلامی چه نظری داری من در جواب خواهم گفت بگذار همه دنیا و حتی ابلیس همه به جمهوری اسلامی اعتراض کند. ما خیلی وقت است که خواست  طرد و انزوای سیاسی جمهوری اسلامی در سطح جهانی را مطرح کرده ایم. ما برای پیشبرد چنین سیاسیتی برای کسی شرط و شروطی نگذاشته ایم و واقعا لازم است که همه دنیا چه در عرصه دیپلماتیک و سیاسی و چه در عرصه ورزشی و فرهنگی و نظامی به تحریم جمهوری اسلامی بپردازند و این رژیم را منزوی کنند.  دولتهای غربی همواره با جمهوری اسلامی به خاطر تامین منافع ضد انسانی خود در حال سازش و مماشات بوده اند. از همین رو ما با بسیج افکار جهانی تلاش داشته ایم که بر دولتها فشار بیاوریم که به بایکوت جمهوری اسلامی بپردازند. اکنون بعد از سالها تلاش و مبارزه و افشای جنایات بی شمار جمهوری اسلامی و رسوایی حکومت اسلامی در سطح بین المللی شرایط بسیار مناسبی برای انزوای سیاسی جمهوری اسلامی فراهم شده است. اعتراض جهانی علیه جمهوری اسلامی ماحصل این تلاشهاست که خود ما نقش مهمی در ایجاد آن داشته ایم. اعتراض چند حزب راسیست و فاشیسم هم باید در همین متن دید وگرنه آنها هم در این سالها چیز زیادی علیه جمهوری اسلامی نگفته اند. این نه به معنای تایید همه مواضع و سیاستهای دولتها و احزابی است که رای به محکومیت جمهوری اسلامی داده اند و نه به معنای پایان دادن به نقد و مبارزه سیاسی ما علیه احزاب بورژوایی از نوع چپ تا راست ترین و فاشیست ترین آنهاست.

در آخر مایلم به آن دوستان و رفقای عزیزی که با من در مبارزه قاطع علیه جمهوری اسلامی و اسلام سیاسی و افشای چپ پرو اسلامی هم عقیده هستند ولی به اعتبار واکنش تند چند حزب راسیستی و فاشیستی به جمهوری اسلامی باور دارند که سیاست درست در مقابل جنایت پیشگی جمهوری اسلامی باید “نه به راسیسم و نه به اسلام سیاسی” باشد بگویم که عزیزان اشتباه می کنید. این شعار علی العموم درست است ولی در مورد محکومیت جهانی جمهوری اسلامی به خاطر جنایات هولناکش موضوعیتی ندارد. جنگی هم در نگرفته است که ما در مقابل میلیتاریسم غرب از گشودن جبهه سوم حرف بزنیم. وقتی که شما عزیزان این شعار را می دهد ناخودآگاه این تصویر را میدهید تو گویی مخالفین جهانی جمهوری اسلامی راسیست ها و احزاب فاشیست هستند که این طبعا صحت ندارد و جمهوری اسلامی از آن به نفع خود بهره برداری می کند. بعلاوه در موضوعی که به راسیسم و‌نژاد پرستی ربطی نداره شما با دادن این شعار، فوکوس را از روی جمهوری اسلامی بر می دارید.  مبارزه علیه راسیسم، نژاد پرستی و فاشیسم جای خود را دارد که به این بحث ربطی ندارد و می شود به جوانب گوناگون آن پرداخت.

حسن صالحی

سپتامبر ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

به یاد فرامرز اصلانی– حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …