محکومیت عثمان اسماعیلی و محمود صالحی به حبس، بازداشت محبوبه فرحزادی و آزادی موقت وی و ادامه بازداشت اسماعیل گرامی

  • روز پنجشنبه ششم خرداد محمود صالحی و عثمان اسماعیلی دو چهره سرشناس کارگری در بیدادگاه انقلاب اسلامی در شهر سقز طی حکمی به ترتیب به ۳ ماه و ۶ ماه حبس محکوم شدند. در این حکم اعلام شده است که محکومیت زندان هر یک از آنها به بیست میلیون و چهل میلیون ریال جزای نقدی تبدیل می‌شود. جرم آنها شرکت در مراسم روز جهانی کارگر است. این درحالیست که برای شمار دیگری از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر نیز پرونده های امنیتی تشکیل شده است.

محمود صالحی و عثمان اسماعیلی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر هستند که از ۲۶ اردیبهشت تا کنون در زندان بسر میبرند. بنا بر آخرین خبرها آنها طی نامه مشترکی خواستار شرکت در برنامه ویژه خبری ۲۰:30 صدا و سیمای جمهوری اسلامی با حضور دیگر مسئولین قضایی و امنیتی برای رساندن صدای اعتراض خود به جامعه شده و آنها را به مناظره طلبیده اند. این دو فعال کارگری با تاکید بر اینکه برگزاری اول مه حق مسلم آنهاست زیر بار پرداخت وثیقه نرفته و هم اکنون ۱۵ روز است که در بازداشت بسر میبرند. از خواست و اعتراض آنان باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد. گفتنی است که هم اکنون کارزاری بزرگ برای آزادی محمود صالحی و عثمان اسماعیلی و با خواست بسته شدن پرونده های امنیتی تمامی دستگیر شدگان روز جهانی کارگر در جریان است. از جمله طوماری اعتراضی با بیش از ۵۰۰ امضا انتشار یافته و نام فعالین و چهره های شناخته شده ای در لیست امضا کنندگان آن قرار دارد. در سطح جهانی نیز پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد/ایران و اتحادیه بین المللی صنایع غذائی و هتلها (ای یو اف با بیش از ۵/۲ میلیون عضو در سراسر جهان) در این هفته به این کارزار پیوسته و طی نامه هایی به مقامات حکومت اسلامی این دستگیریها را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری محمود صالحی و عثمان اسماعیلی شده اند. باید وسیعا به این کارزار ها پیوست و صدای اعتراض کارگران در سطح جهانی بود.

بنا به یک گزارش دیگر محبوبه فرحزادی معلم بازنشسته و عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان در صبح روز هشتم خرداد ماه دستگیر شده و بعد از تفهیم اتهام در شعبه هفت دادسرای اوین و تشکیل پرونده با قید وثیقه آزاد گردیده است. محبوبه فرحزادی چهره محبوبی در میان معلمان، بازنشستگان ، و کودکان کار است و از همیاران سیل زدگان سال ۹۸ میباشد. محبوبه فرحزادی معلم بازنشسته ایست که با در دست گرفتن قابلمه های خالی در تجمعات اعتراضی بازنشستگان صدای اعتراض کل جامعه علیه فقر و بی تامینی را بلند کرد. بازنشستگان یک بخش معترض جامعه هستند و کسانی چون محبوبه فرحزادی از چهره های شاخص این اعتراضات هستند. یکی دیگر از چهره های شناخته شده بازنشستگان اسماعیل گرامی است که بخاطر شرکت در تجمعات اعتراضی بازنشستگان علیه فقرو بی تامینی و تبعیض و نابرابری و اختلاس ها و دزدی ها از 14 فروردین تا کنون در بازداشت بسر میبرد. اسماعیل گرامی باید فورا و بدون قیدو شرط آزاد شوند و پرونده های امنیتی تشکیل شده برای محبوبه فرحزادی، اسماعیل گرامی و همه زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط بسته شود.

این دستگیری ها و پرونده سازیها در عکس العمل مستاصل حکومت به برپایی اول ماه مه با شکوه امسال است که در ابعادی سراسری و اجتماعی و در بیش از ۲۰ شهر برگزار شد و یک پایه محکم برگزاری این روز جهانی همبستگی کارگری بازنشستگان بودند. جمهوری اسلامی همچنین از گسترش اعتراضات کارگری و فضای پر التهاب جامعه به شدت در هراس است و با تشدید سرکوبگریهایش میکوشد بدرجه ای اوضاع را در کنترل داشته باشد. پاسخ این سرکوبگری ها گسترش اعتراضات سراسری ما مردم است. کمپین برای آزادی کارگران زندانی برگزاری مراسم روز جهانی کارگر را حق مسلم کارگران و همه مردم دانسته و بر آزادی فوری و بدون قید و شرط محمود صالحی، عثمان اسماعیلی و اسماعیل گرامی و تمامی زندانیان سیاسی تاکید دارد. باید پرونده های امنتیتی تشکیل شده برای بازداشت شدگان روز جهانی کارگر، برای محبوبه فرحزادی و تمامی زندانیان سیاسی ملغی شود. کمپین برای آزادی کارگران زندانی بر ممنوعیت هرگونه اخاذی ای تحت عنوان جزای نقد و وثیقه تاکید میکند.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

۹ خرداد ۱۴۰۰، ۳۰مه ۲۰۲۱

Shahla.daneshfar2@gmail.com

http://free-them-now.com

اینرا هم بخوانید

حدود٢٠٠هنرمند فرانسوی از مکرون خواستند برای لغو حکم اعدام توماج صالحی اقدام کند

قریب دویست تن از هنرمندان، نویسندگان، فعالان حقوق بشر، موسیقی‌دانان، کارگردانان، هنرپیشه‌ها از جمله الیزابت …