مذاکرات “احیای برجام” در وین…

مذاکرات احیای برجام در وین؛ هیات آمریکایی و ایرانی در مکانی متفاوت حضور می‌یابند.

آمریکا روز سه شنبه (۶ آوریل) به گفتگوهایی در وین پایتخت اتریش می‌پیوندد که هدف از آن احیای توافق هسته‌ای با ایران عنوان شده است. هیات آمریکایی در محلی متفاوت از هیات ایرانی مستقر خواهد شد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته که آماده است تا از تصمیم سلف خود، دونالد ترامپ عقب نشینی کند و به توافق سال ۲۰۱۵ بازگردد. واشنگتن در سال ۲۰۱۸ از این پیمان خارج شد و به دنبال آن ایران نیز قدم به قدم از تعهدات برجامی خود کاست.

ایران خواستار پایان دادن فوری به تمامی تحریم‌های یکجانبه آمریکا است. این کشوردر آخرین مذاکرات از دیدار با هیات مذاکره کننده آمریکا خودداری کرده‌ است. این بدین معناست که کشورهای اروپایی در گفتگوهای پیش رو نقش میانجی را بر عهده خواهند داشت.اتحادیه اروپا همچنین ریاست مذاکرات فعلی را بر عهده دارد. در مذاکرات ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا شرکت خواهند کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، هیات نمایندگی آمریکا در مکانی متفاوت از هیات ایرانی با مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد.این نخستین باری است که از زمان خروج آمریکا از برجام نماینده این کشور به محل مذاکرات هسته‌ای می‌رود.

ین تحولات پس از نشست مهم و اینترنتی کمیسیون مشترک برجام اعلام شد. در این نشست قرار شد مذاکرات حضوری سه‌شنبه در وین پی گرفته می‌شود.نمایندگان ایران و ۱+۴ در این نشست درباره چشم‌انداز و شرایط بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مذاکره می‌کنند.

کلسی داونپورت، مدیر سیاست منع گسترش سلاح های هسته‌ای در اتاق فکر انجمن کنترل تسلیحات گفت که قالب فعلی مذاکرات ایده آل نیست اما افزود که اتحادیه اروپا برای شکستن بن بست فعلی در موقعیت مناسبی قرار دارد.

یک دیپلمات مقیم وین گفته “مشکل مسائل برگشت ناپذیر است، مواردی مانند فعالیت‌های تحقیقاتی که تهران انجام داده است.”مشخص نیست که آمریکا حاضر باشد مطابق میل ایران کلیه تحریم‌ها را لغو کند.

در آستانه مذاکرات، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تنها درباره لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام سخن گفت.او پیش‌بینی کرده که اگر هر یک از طرفین موضع حداکثری داشته باشد، مذاکرات به مشکل خواهد خورد اما افزوده که اصل این گفتگو “راه درستی” است.

با اصرار متقابل ایران و آمریکا بر اینکه نخست طرف مقابل باید در بازگشت به اجرای تعهدات برجامی پیش‌قدم شود، مسیر احیای این توافق به بن‌بست رسیده است.سه هفته پیش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، وعده داد “برنامه عمل سازنده‌ای را از طریق مجاری مناسب دیپلماتیک” ارائه کند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

محکومیت نوروز رخداد، کارگر ساختمانی و فعال مجازی به ۳۷ ماه و ۱۸ روز حبس

هرانا:شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو دهدشت، در استان کهگیلویه و بویراحمد، نوروز رخداد، کارگر ساختمانی …