مذاکرات استکهلم در باره یمن

رادیو فردا:مارتین گریفیتس، نماینده ویژه ملل متحد در امور یمن، روز ۱۹ آذر به خبرنگاران گفت طرف‌های درگیر در یمن که برای گفت‌وگو به سوئد رفته‌اند، هنوز بر سر برخی مسائل کلیدی مانند بندر حدیده و صنعا، به توافقی نرسیده‌اند.

همزمان مارک لوکاک، معاون دبیر کلل ملل متحد در امور امدادرسانی گفته‌است هنوز در بندر حدیده آتش‌بس شکل نگرفته، هرچند به نظر می‌رسد از شدت خشونت‌ها و درگیری‌ها کاسته شده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز بار دیگر از همه طرف‌ها خواسته است برای دستیابی به نتیجه مطلوب، تلاش کنند.

طرف‌های درگیری در جنگ یمن، از یک طرف حوثی‌ها که پایتخت و بخش‌هایی از کشور را در تصرف خود دارند، و از طرف دیگر دولت یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری، که عدن و دیگر مناطق را کنترل می‌کنند روز ۱۵ آذر ماه در سوئد پشت میز مذاکره نشستند. حوثی‌ها از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار هستند و دولت یمن از حمایت ائتلافی به رهبری عربستان.

این مذاکراتی‌ست که از یک سو بارقه‌هایی از امید برای پایان دادن به جنگ یمن در آن شکل گرفته و از سوی دیگر همچنان در مورد نتیجه آن خوشبینی عمده‌ای ابراز نشده‌است.

این موضوع در سخنان ساعت‌های گذشته مقام‌های سازمان ملل نیز مشهود است.

مارتین گریفیتس به خبرنگاران گفته «من امید دارم که ما بر سر کاهش خشونت (در بندر حدیده و تعز در جنوب غرب یمن) به توافق خواهیم رسید. من امید دارم، [اما] ما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم».

مسئله دیگر علاوه بر آتش‌بس و یا کاهش تنش‌ها در حدیده و تعز، موضوع بازگشایی فرودگاه صنعا، پایتخت یمن است، که هنوز توافقی در مورد آن حاصل نشده‌است.

این دور از مذاکرات قرار است تا ۲۲ آذر ادامه پیدا کند و آقای گریفیتس گفته دور دیگری از گفت‌وگوها برای سال آینده میلادی برنامه‌ریزی شده‌است.

این نخستین بار طی دو سال گذشته است که طرف‌های درگیر پشت میز مذاکره نشسته‌اند.

روز یک‌شنبه مارک لوکاک، اعلام کرد سازمان ملل برای کمک‌رسانی به ۲۰ میلیون یمنی که از جنگ و درگیری آسیب دیده‌اند به ۵ میلیارد دلار نیاز دارد. نزدیک به ۷۰ درصد کل جمعیت یمن در حال حاضر به کمک نیاز دارد و سازمان ملل در تلاش برای جمع‌آوری این مبلغ است؛ مبلغی که به گفته لوکاک هر سال افزایش پیدا می‌کند.

قرار است روز ۲۶ فوریه، با حمایت سازمان ملل، سوئیس و سوئد، کنفرانسی برای کمک به یمن برپا شود.

معاون دبیر کلل ملل متحد در امور امدادرسانی تاکید کرده است که بندر حدیده برای کمک رسانی به مردم یمن، یک نقطه «حیاتی‌ست».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه در توئیتر خود نوشته در حالی که مذاکرات در سوئد ادامه دارد «ایالات متحده از همه طرف‌ها می‌خواهد تا به تعاملات ادامه دهند تا نتیجه‌ای مطلوب و مثبت برای مردم یمن به دست بیاید».

اینرا هم بخوانید

وکیل بین‌المللی توماج صالحی: تنها راه نجات جان توماج فشار جامعه جهانی است

در ادامه حمایت‌های جهانی از توماج صالحی، خواننده معترض ایرانی محکوم به اعدام، تیمی از …