مذاکرات برجامی در وین. آیا خامنه ای در تدارک “نرمش قهرمانانه” دیگری است؟

دور دوم مذاکرات جمهوری اسلامی با کشورهای باقیمانده در برجام از روز پنجشنبه ١٥ آوریل با شرکت غیر مستقیم آمریکا در وین آغاز شده است.دور اول گفتگوها اوایل آوریل نتیجه مشخصی بدنبال نداشت و طرفین تاکید کردند که مذاکرات را این هفته در قالب گروههای کاری و کارشناسی از سر خواهند گرفت. همزمان همه طرف های درگیر در این مذاکرات تاکید کرده اند که  نشست اخیر سرآغازی برای “احیای برجام” می باشد. اتحادیه اروپا مسئولیت رهبری “مذاکرات احیای برجام” در وین را برعهده دارد.

اما نشست برجام در وین همزمان بود با اعتراضات هر روزه مخالفان جمهوری اسلامی در مقابل هتل محل برگزاری این نشست. واحد اتریش حزب کمونیست کارگری ایران هم از فراخوان دهندگان به اعتراض علیه این حضور جمهوری اسلامی در این نشست بود. ادامه دار بودن و بخشا گستردگی حضور مخالفان حکومت ؛رسانه های فارسی زبان را نیز مجبور کرد جسته و گریخته گوشه هایی از این اعتراضات را منعکس نمایند.

اما در مذاکرات این هفته “کمیسیون مشترک برجام” در وین چه گذشت؟

*نمایندگان کشورهای باقیمانده در برجام گروه معروف به ٤+١، بدون شرکت مستقیم آمریکا عصر روز شنبه هر کدام به نوعی ضمن اعتراف به سخت و پیچیده بودن مذاکراتشان با رژیم، تاکید کردند، که نا امید نشده اند و فکر می کنند علیرغم کارشکنی های جمهوری اسلامی؛ بویژه بعد از اعلام غنی سازی ٦٠ درصدی اورانیوم ، تلاش هایشان را برای بازگرداندن ایران و آمریکا به برجام  مثمر ثمر خواهد بود و این گفتگوها ادامه خواهد داشت.

*جمهوری اسلامی و هیات مذاکره کننده اش به سرپرستی عراقچی معاون وزیر خارجه اش عصر روز شنبه ضمن ابراز امیدواری به روند مذاکرات و تاکید بر احتمال رسیدن به توافقات مشترک، به رسانه ها گفته است: “ایران علاقمند به مذاکرات فرسایشی و طولانی مدت نیست و به‌نظر می‌رسد تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است. مذاکرات در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک کار کنند.” ایران متن مورد نظر خود را آماده و به تمام طرف‌ها ارائه کرده و این متون می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد”.

*نمایندگان روسیه و چین به همراه کشورهای اروپایی باقیمانده در برجام، ضمن اشاره به سخت و “نفس گیر” بودن گفتگوهای وین با جمهوری اسلامی؛ با شک و تردید ابراز امیدواری کرده اند که مذاکرات به نتیجه ای برسد که راه را برای “احیای برجام”؛ بازگشت آمریکا و ایران به توافق سال 2015؛ هموار نماید.

*در تحولی دیگر جو بایدن در واکنش به مذاکرات جاری در وین گفته: هنوز زود است که معلوم شود مذاکرات غیر مستقیم با ایران در احیای توافق هسته‌ای برجام موفق خواهد شد یا نه.وی از مذاکرات وین استقبال کرده و گفته است “ما خوشحالیم که ایران پذیرفته به گفتگو ادامه دهد.” بایدن گفت هنوز برای قضاوت درباره‌ نتیجه‌ نهایی این مذاکرات زود است، چون مذاکرات جریان دارد.وی بایدن بار دیگر تاکید کرد از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵  حمایت می‌کند اما برای بازگشت به آن “امتیازات عمده” نخواهد داد.

به نظر میرسد که جمهوری اسلامی به این مذاکرات امیدوارتر شده و احتمال دارد دست به عقب نشینی هایی بزند. اینکه تا چه اندازه عقب خواهد نشست و چه نتایجی برای حکومت بدنبال خواهد داشت؛ هنوز زیاد معلوم نیست. اما یک چیز معلوم است. خامنه ای وارد چانه زنی شده واحتمال تکرار یک “نرمش قهرمانانه” دیگر دور از انتظار نیست.

شخص خامنه ای و کل باندهای دور و بر بیت رهبری هدایت مذاکرات برجام را در دست گرفته اند. برخلاف دوره های قبل که ظاهرا به نظر می رسید دولت و وزارت خارجه همه کاره می باشند؛ این بار خود خامنه ای و اصولگریان پیش قدم مذاکرات می باشند. خامنه ای همین هفته با اشاره به مذاکرات جاری در وین تاکید کرد:” مذاکرات نباید طولانی و فرسایشی باشد”. به عبارتی وی چراغ سبز را برای رسیدن به توافق بر سر مذاکرات برجام داده است.”نرمش قهرمانانه” دیگر خامنه ای در راه است.

در این میان جنگ و دعواهای باندهای دولتی و بیت رهبری حول و حوش مذاکرات برجام نیز کماکان ادامه دارد. برخی باندهای اصولگریان حکومتی با توجه به احتمال کاندیداتوری رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری؛ ضمن سرکوفت زدن به دولت روحانی و باندهایش، در تلاشند وانمود بکنند که مذاکره این بار در وین توسط اینها، منظور بیت رهبری و هیاتش در باره بحران هسته ای حکومت و لغو تحریمها بهتر می تواند به نتیجه برسد و دولت روحانی کاری نکرده به غیر از ذلت و درماندگی برای حکومت و… ؛

اینها فکر می کنند موضوع توافق احتمالی در بحران هسته ای حکومت برگ برنده ای برای بیت رهبری بوده که خامنه ای می تواند به عنوان چک سفید برای رئیس جمهور کردن رئیسی از آن استفاده نموده و جنگ و دعواهای جناح های حکومتی را به نفع بیت رهبری و اصولگریان فیصله داده، در عین حال با یک “نرمش قهرمانانه” دیگر خامنه ای، دست به عقب نشینی هایی در برابر آمریکا و غرب برای نجات پروژه هسته ای و کل نظام زده و فرصت دیگری برای رژیم بخرند.

اما دور جدید مذاکرات برجامی تنها بر سر”احیای برجام” و لغو تحریمها نیست.سیاستهای رسمی رژیم درحمایت رژیم از تروریسم اسلامی، دخالت در جنگ های نیابتی در منطقه، تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای؛ موضوع موشک های بالستیک؛ نابودی اسرائیل، نوع رابطه اش با آمریکا و غرب و .. از موضوعات مهم  دیگر این نشست می باشند. موارد یاد شده  ستونهای اصلی سیاستهای خارجی رژیم در منطقه و در مقابل آمریکا وغرب می باشند که بخشا هویتی بوده و از ارکان ایدئولوژی جمهوری اسلامی می باشند. هر درجه عقب نشینی از این سیاستها؛ ضربه ای مهلک برکل بنیاد گرایی اسلامی حکومت حامی و بانی تروریسم اسلامی و دولتی در منطقه خواهد بود و موقعیت رژیم نه فقط در منطقه، بلکه در داخل، در مقابل مردم عاصی از رژیم را بشدت تضعیف خواهد کرد.سوال این است آیا جمهوری اسلامی برای بقایش حاضر به مذاکره و امتیاز دادن به آمریکا و غرب می باشد یانه؟ و اثرات و تبعات آن بر کل نظام چه خواهد بود؟

آنچه مسلم است استراتژی خامنه ای چانه زنی؛ امتیاز دادن و امتیاز گرفتن برای حفظ نظام در ماجرای بحران هسته ای حکومت است. مدیریت این پروژه مستقیما در دست خامنه ای واصولگرایان و بیت رهبری می باشد. اینها به این نتیجه رسیده اند که باید دست به سازش دیگری با آمریکا و غرب؛ حتی اگر مقطعی شده زده تا تحریمها که اقتصاد بحران زده و زمین گیر شده حکومت را که تا آستانه فروپاشی کامل رانده شده است؛ به خیال خود نجات داده؛ بحران سیاسی حکومتی را حل و فصل کرده و با ادعای “حکومت یکدست” در برابر مردمی که آرزوی سرنگونی حکومت کثیفشان را دارند؛ دوباره برای سرکوب موج آتی اعتراضات ضد حکومتی آماده بشوند.

اما اوضاع  جمهوری اسلامی به مراتب بدتر وبه هم ریخته تر؛ بی افق ترو شکننده تر از هر دوره ای می باشد. حکومتی که در چند سال گذشته مردم با اعتراضات قدرتمندشان تا آستانه سرنگونی ، سوقش دادند.حکومت در محاصره اعتراض و مبارزه مردم قرار دارد.

فرش قرمز پهن کردن برای نمایندگان جمهوری اسلامی؛ با آنها سر میز مذاکره نشستن و لاس زدن با قاتلان مردم ایران ممنوع! جای اینها نه سرمیز مذاکره برای تداوم سرکوب مبارزات مردم ایران و تلاش برای بقایشان، بلکه در دادگاههای مردمی و محاکمات علنی به جرم ارتکاب بیش از چهار دهه جنایت برعلیه بشریت می باشد. دست وپای رژیم و نمایندگانش از خارج کشور باید قطع و کل حکومت جمهوری اسلامی با همه سران و مقامات بلند پایه اش باید بایکوت شوند. جمهوری اسلامی با برجام و بی برجام باید گورش را گم کند.

٢٩ فروردین ١٤٠٠، ١٨ آوریل ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …