مراد مکوندی: نرخ تعیین کردن میان دعوا

در گیرو دار رفتن روحانی و آمدن رییسی که انتظار می رود، قیمت ها همانطور که بوده باقی بماند تا پس از استقرار دولت جدید افزایش ها صورت بگیرد، اما شاهد گران شدن قیمت نان هستیم. برابر قیمت مصوب شورای آرد و نان، از روز یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ قیمت یک عدد نان بربری ساده از ۱۲۵۰ تومان به ۱۸۰۰ تومان رسیده است.
این دومین بار است که در چهارماهه ی نخست سال ۱۴۰۰ نان گران می شود.
گران شدن نان به مثابه اساسی ترین و پایه ای ترین مواد خوراکی مردم، چیزی به جز تعرض به معیشت مردم و کوچکتر کردن سفره ی مردم نیست.
در حالی که کارگران نفت نزدیک به یک ماه است که در اعتراض وضعیت اسفبار دستمزدها به اعتصاب سراسری دست زده اند و هزاران کارگر به جمع آن ها پیوسته اند، دولت به جای پاسخ دادن به مطالبات آنان که بیش از همه به معیشت زندگی کارگران ربط پیدا می کند، نان را گران کرده است.
این کار یعنی نه تنها بی توجهی به خواسته های کارگران و اقشار کم درآمد بلکه دهن کجی به آنان است.
زمانی که مردم با شرکت نکردن در نمایش انتخاباتی ، تو دهنی بزرگی به حکومت زدند و پشت بند آن، اعتصاب سراسری کارگران نفت و هفت تپه و قیام مردم خوزستان در اعتراض به غارت منابع آب توسط مافیای دولتی آب شکل گرفت، اعلام نرخ مصوب گرانی نان، نشان می دهد که حکومت در صدد پاسخگویی به مطالبات مردم نیست و جواب اعتراضات مردم را نه تنها با شلیک مستقیم گلوله می دهد، بلکه میان دعوا، نرخ تعیین می کند!
زیر پای این حکومت چنان داغ شده است که خیال می کند با ایستادن روی دوش مردم، می تواند از سوختن نجات پیدا کند!
این گرانی دقیقه ی نودی نشان می دهد که دولت نه تنها نمی خواهد و اساسا نمی تواند پاسخگوی این حجم عظیم مطالبات مردم باشد، بلکه با گران کردن نان، در حقیقت یورش دیگری به معیشت مردم برده است که این بار پاسخ قاطع و محکمتری از طرف مردم دریافت خواهد کرد.
یک ضرب المثل محلی می گوید: مرگ بز که برسد، نان چوپان را می خورد!
مراد مکوندی

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …