مرگ سالانه۲۰ هزار نفر به دلیل «هوای آلوده»

بیش از ۲۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در سال گذشته

طبق مطالعات وزارت بهداشت که در سال ۱۴۰۰ و در زمینه آلودگی هوا در ۲۷ شهر کشور و بر روی جمعیتی حدود ۳۵ میلیون نفر انجام شد و بر اساس نتایج آن پنج کلان‌شهر کشور در سال ۱۴۰۰، شامل تهران، مشهد، اهواز، اصفهان و کرج تنها ۱۰ روز هوای خوب داشتند.

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که میانگین تعداد مرگ کل منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM ۲.۵ در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در ۲۷ شهر مورد مطالعه ۲۰۸۳۷ نفر بوده است. همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد همه مرگ‌های منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM ۲.۵ بیش از ۸۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است. بر این اساس به گفته دکتر عباس شاهسونی- رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، سالانه ۲۰ هزار و ۸۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور رخ می‌دهد.

عوارض آلودگی هوا بر کودکان؛ خس خس سینه و سرفه‌های طولانی‌مدت

دکتر فرهاد چوبدار- رییس بیمارستان کودکان علی اصغر در گفتگو با ایسنا می گوید: زمانیکه آلودگی هوا افزایش می‌یابد، میزان ویزینگ یا علامتی که در حالاتی مانند آسم یا تحریک‌پذیری راه‌های هوایی ایجاد می‌شود، به سرعت افزایش یافته و به همین دلیل ویزینگ علامت ترسناکی است که به همین دلیل هم مجبور می‌شویم که اطفالی را که این علائم را دارند، بستری کنیم که در این صورت هم هزینه‌های درمان و خسارات درمان برای دولت و خانواده‌ها افزایش می‌یابد. در عین حال آلودگی هوا در کودکان علاوه بر ایجاد خس خس سینه، سرفه‌های طولانی مدتی هم ایجاد می‌کند. وقتی ویروس‌ها با آلودگی هوا دست به دست هم می‌دهند. سرفه‌های این کودکان یک تا دو هفته ادامه پیدا می‌کند و شکایت والدین از طولانی شدن سرفه کودکان‌شان است.

اینرا هم بخوانید

سالن مجمع عمومی سازمان ملل در مراسم یادبود رئیسی خالی ماند

مراسم یادبود ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار …