جمهوری اسلامی مسئول مستقیم فاجعه پلاسکو و جانباختن آتش نشانان است!

یک مقام حکومتی ساعاتی پیش اعلام کرد 16 آتش نشان کشته شده اند.دیروز گفته بودند 202  نفر کشته، مصدوم و مفقود آمار تلفات است. آتش نشانان میگویند: بین ۲۰ تا ۳۰ آتش‌نشان و همین حدود شهروند عادی زیر آوارند.ما همکار شما نیستیم آقای قالیباف!یک کلاه ۳۰۰ هزارتومانی برای ما نمی‌خرند. تهران 5000 هزار آتش نشان دارد. برای این تعداد تنها 1000 دست لباس و تجهیزات آتش نشانی آن هم دست دوم و کهنه موجود می باشد.

در حالیکه حکومت ادعا می کند تجهیزات آتش نشانی را “تکمیل کرده” و عملیات امداد و نجات ادامه دارد،  آتش نشانان از کمبود تجهیزات و مشکلاتشان گزارش میدهند.در یکی دو روز گذشته برخی از آتش نشانان که از روز اول فاجعه در محل بوده اند، مصاحبه هایی کرده و از کمبود تجهیزات، کهنه بودن، استاندارد نبودن تجهیزات و .. ابراز نارضایتی کرده اند.بر اساس این مصاحبه ها تهران 5000 هزار آتش نشان دارد. برای این تعداد تنها 1000 دست لباس و تجهیزات آتش نشانی آن هم دست دوم و کهنه موجود می باشد.آتش نشانی تهران هلیکوپتر ندارد. تنها سه جرثقیل بزرگ دارد که به گفته مقامات آتش نشانی تازه باید تعمیر می شدند. بنیاد مستضعفان که مالک ساختمان پلاسکو است، هیچ کار و اقدام ایمینی در سالیان گذشته انجام نداده است. این باند حکومت حتی حاضر نیست از آتش نشانان و مردم عذر خواهی بکند. مدام باند دیگر حکومت شهرداری را مسئول می داند.

در پنجمین روز این فاجعه هنوز نزیک به 30 نفر آتش نشان و کارگر و مردم عادی زیر آوار مانده و به احتمال زیاد تا کنون جانباخته اند.وزارت کشور؛ شهرداری و شورای شهر تهران و.. مدام گزارشات ضد و نقیض از روند عملیات نجات ارائه می دهند. نتیجه این سهل انگاری باندهای حکومتی باعث شده که امید به زنده ماند محبوسان زیر آوار تقرببا نماند.

همزمان دولت و مقامات نیروی انتظامی به مردم و بازماندگان هشدار داده اند که برای برگزاری مراسم های گرامیداشت یاد جانباختگان باید مجوز داشته باشند. حکومت در تلاش بوده و است تا کلا فضا و جو را امنیتی کرده و تا اونجایی که می تواند جلوی اعتراض مردم به این فاجعه را بگیرد. علیرغم این تقلاهای حکومت موج حمایت و گرامیداشت یاد آتش نشانان کشته شده  در سراسر کشور ادامه دارد.

در کنار این خط و نشان کشیدن برای مردم، اختلافات باندها و نهادهای حکومتی بالا گرفته و به جان هم افتاده اند.مجلس ناچارشده موضوع را بررسی نماید. درخواست استعفای قالیباف شهردار تهران مطرح شده. مسجد جامعی از عناصر اصلی باندهای شورای شهر تهران به همراه سایر اعضای، دست به یکسری افشاگری از کم کاریهای شهرداری و نهادهای مربوطه زده اند. دعوای دزدان حکومتی در این نهاد نشان میدهد که صدها میلیارد تومان پولی که قرار بود صرف تجهیز آتش نشانی بشود؛ گم و گور شد و صرف لفت و لیس این باندها شده است.

بی مسئولیتی دولت، نهادها و شهرداری تهران در این ماجرا، تنها گوشه ای از ابعاد فاجعه پلاسکو می باشد. دهها و به اعتراف حکومت و کارشناسانش صدها ساختمان نظیر پلاسکو در کشور وجود دارد که در اثر هر حادثه کوچک می تواند فاجعه کشتار مردم را رقم بزند. دولت، شهرداری و سایر باندهای حکومتی مسئول مستقیم این فاجعه و کشتار مردم می باشند. این را مردم هم می دانند. مسئولین این کشتار باید به مردم معرفی شوند.مردم و خانواده های بازماندگان و کل کارگران و کارکنان آتش نشانی نباید اجازه بدهند شهرداری و دولت با جان و زندگی مردم و خود این کارکنان بازی نمایند. هزاران کارگر و کارکن آتش نشانی نباید ساکت بنشینند. اعتراض به بی تفاوتی وبی مسئولیتی حکومت و باندهایش در ماجرای پلاسکو،  و خواست حمایت از آتش نشانان  در جامعه بالاست. در این وضعیت فضا برای طرح مطالبات و خواستهای برحق آتش نشان و کارگران و کارکنان مساعد بوده و باید به میدان آمد.

محمد شکوهی

5 بهمن 1395، 24 ژانویه 2017

 

 

———————

اخبار امروز سه شنبه 5 بهمن

مجتبی عبداللهی از مسئولات حکومتی به خبرگزاری مهرامروز بعد از ظهر گفته تعداد دقیق آتش نشانان کشته شده اند.

روزنامه جهان صنعت به نقل از یک آتش‌ نشان نوشته: ما همکار شما نیستیم آقای قالیباف!بین ۲۰ تا ۳۰ آتش‌نشان و همین حدود شهروند عادی زیر آوارند.گزارش کامل اینجا https://rowzane.com/news/article=82270

بر اساس آخرین خبرها تعداد 202 کشته و مصدوم و مفقود شده اند

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفته است: هویت پیکرهای منتقل شده به پزشکی قانونی هنوز مشخص نشده است ولی آزمایش از خانواده ۱۵ آتش نشان صورت گرفته است و به احتمال زیاد نتیجه آزمایشات و هویت کامل تا فردا معین و اعلام خواهد شد.

*حافظی از باندهای  عضو شورای شهر تهران: به مردم دروغ نگویید

متاسفانه از ۱۲۰ میلیارد تومانی که برای خرید تجهیزات بودجه برای آتش‌نشانی در نظر گرفته، تنها ۵۴ میلیارد تومان محقق شده پس نیایید به مردم دروغ بگویید که ما بودجه تجهیزات را کاملا تخصیص داده‌ایم و بهتر است پرینت بودجه را منتشر کنید نه اینکه به مردم دروغ بگویید.

*عضو شورای شهر تهران: مردم باید بدانند بین ۲۰ تا ۳۰ نفر در پلاسکو کشته شده اند

وی در ادامه  گفته “مردم باید بدانند ۲۰ تا ۳۰ نفر” در پلاسکو کشته شده اند.وی با انتقاد از بیرون راندن خبرنگاران و عکاسان از محدوده کارگاه پلاسکو و اجازه حضور تنها به خبرنگاران صداوسیما ، خواستار “لغو انحصار خبری شده است”.

*شهرداری اخطاریه‌های ایمنی را باید به بنیاد مستضعفان می فرستاد نه مستاجران پلاسکو.
سرخو، رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران خواستار استعفای قالیباف در پی حادثه پلاسکو شد.
* آفتاب نیوز: درخواست حافظی برای انتشار فایل صوتی جلسه شنبه
جلسه علنی شورای امروز تحت تاثیر  حادثه پلاسکو بود به نحوی که برخی از اعضای شورا از همان ابتدا قصد صحبت و تذکر درباره این حادثه را داشتند که چمران رییس شورا اجازه بیان تذکر نداد و این مساله موجب نارضایتی اعضاء شد. رحمت‌الله حافظی در واکنش به این اقدام چمران، در اعتراض گفت:‌ ٢٠-٣٠ نفر در پلاسکو مردن مردم باید بدانند. فایل صوتی جلسه شنبه در پارکینگ پروانه منتشر شود.

آفتاب نیوز:روایت یک آتش‌نشان از روز واقعه پلاسکو / هنوز فریاد همکارانم در گوشم است

یکی از آتش‌نشانان روز وقوع حادثه پلاسکو گفت: فریاد همکارانم تا آخرین لحظه فرو ریختن ساختمان در گوشم است؛ در برخی از طبقه‌های بالایی جلوی پنجره‌ها فنس کشیده شده بود و آتش‌نشانان قادر به خروج از پنجره‌ها نشدند.هنگامی که دود سفید رویت شد، مردم به طرف پاساژ ‌دویدند و حتی برخی از همکارانم مجبور به برخورد با مردم شدند. گویا تعدادی از آنان به داخل ساختمان بازگشته بودند. متاسفانه دلخراش‌ترین صحنه‌ها در طبقه‌های ۱۱، ۱۲ و ۱۳ رخ داد؛ چرا که در این طبقات صاحبان برخی از مغازه‌ها، پنجره‌ها را با فنس پوشانده بودند و همکارانم در این طبقه‌ها گیر افتاده بودند.یکی از همکارانم تلاش کرد با پتک، فنس را بشکافد اما نتوانست موفق شود. قرار شد تجهیزات برش برای ما بیاورند تا بتوانیم آتش‌نشانان گرفتار شده در ساختمان را نجات دهیم ولی کار از کار گذشت.یکی دیگر از همکارانم می‌گفت ساختمان در حال تخریب است، آب ریختن را قطع کن. من همین کار را انجام دادم اما از سمت دیگر یکی از همکارانم فریاد زد «من دارم می‌سوزم» بنابراین دوباره آب پاشیدن را آغاز کردم. ناگهان ساختمان از بالا شروع به تخریب شدن کرد و فرو ریخت.

اخبار روزهای گذشته اینجا

https://rowzane.com/news/article=82254

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …