مصاحبه با بابک شفق در مورد کمک رسانی به مردم زلزله زده منطقه کرمانشاه

فراز آزادی : شما از نزدیک شاهد کمک رسانی مردم تبریز به مردم زلزله زده منطقه کرمانشاه بودید، ابتدا برای ما توضیح دهید که این کمکهای مردمی و انساندوستانه در تبریز و شهرهای اذربایجان چگونه بود؟

بابک شفق:در ابتدا میخواهم این ضایعه را به مردم مناطق زلزله زده که عزیزانشان و خانه و کاشانه شان را از دست داده اند و به مردم سرتاسر ایران تسلیت بگویم و اعلام کنم که مردم تبریز و اذربایجان با کمکرسانی هایشان به مردم ان منطقه، نشان دادند که در کنار مردم اسیب دیده هستند و خودشان را در غم آنها شریک میدانند.

و اما در جواب سوال تان باید بگویم که  کمک به زلزله زدگان کرمانشاه در شهرهای آذربایجان خصوصا در  تبریز واقعا حیرت انگیز بود. این سطح از انساندوستی و احساس مسوولیت در قبال همنوع واقعا برای من و خیلی ها غیر منتظره بود. وقتی به مراکز هلال احمر تبریز سری زدم، از نزدیک این حمایت گسترده و انساندوستانه را به عینه دیدم. به نظرمن  واکنش مردم در چنین رویداد ها یی نشانگر اتحاد و همدلی و وجود جنبشی انسانی در جامعه ایران است .

فراز آزادی : جمع آوری کمکها و ارسال انها به مناطق زلزله زده ، یک جریان خودش جوش مردمی بوده ، چگونه این جنبش شکل گرفت و عمل کرد و فضای عمومی جامعه به چه شکل بود؟

بابک شفق :سوال شما  حاوی دو نکته است که من خلاصه وار اشاره میکنم. نکته اول اینکه اشاره شما  درسته ، جنبش کمک رسانی مردم یک جریان کاملا خودجوش بود ، کارگران کارخانه ها و تولیدی هاو  کارگاه ها ی کوچک تبریز ، اصناف پاساژهای خدماتی تبریز ، تراشکاران ، ریخته گران و خیلی ها ی دیگر، فعالانه در این کمک رسانی های بی دریغ شرکت کردند .

و نکته دوم اینکه اکثریت مردم سعی می کردند خودشان کمک ها را به زلزله زده گان برسانند. کسانی که این امکان را  نداشتند، و بالاجبار به حلال احمر میدادند، با شک و تردید کمک هایشان را به هلال احمر می دادند . برای همین مدام از کارکنان حلال احمر سوال می کردند و میخواستند دقیق بدانند که کمک هایشان حتما بدست مردم منطقه خواهد رسید یا نه؟

فراز آزادی  : در رسانه های مختلف و حتی رسانه های خود رژیم و از زبان خودی هایشان نیز خطاب به مردم کمک کننده گفته میشد که مطئنن باشید ما کمکها را مستقیما بدست مردم منطقه خواهیم داد. به نظر شما چرا چنین بود و ایا ما شاهد یک بی اعتمادی بالای مردم نسبت به رژیم هستیم؟

بابک شفق :بی اعتمادی به حکومت درکمک  رسانی به زلزله زده گان کاملا محسوس و بروشنی قابل مشاهده بود. اکثریت مردم چنین ذهنیتی داشتند، حتی بعضی ها رودر روی مامواران به این بی اعتمادی  اشاره میکردند. بخاطر همین،  رژیم در رسانه هایش به التماس افتاده بود که ما کمک ها را مستقیما می رسانیم تا اعتماد از دست رفته را بازگردانند. خصوصا این بی اعتمادی زمانی شدت پیدا کرد که رژیم خودش کمکی نکرد و  فقط از مردم کمک ها را گرفت و به نام خودش به دست زلزله زده گان رساند. این نکته در فیلمهائی که از مردم منطقه در مدیای اجتماعی پخش شده ، کاملا مشهود وعیان است.

فراز آزادی :رسانه های جریانات ناسیونالیستی ترک، با شانتاز ضد کردی و  تبلیغ منفی در خصوص لزوم کمکرسانی به مردم زلزله زده، با این ضایعه برخورد کردند. نظر شما در این مورد چیست و فکر میکنید چرا بدین شکل عمل کردند؟

بابک شفق :این برخورد های رسانه ای نشان داد که  فاشیسم ترک، ریشه و پایگاه اجتماعی در میان مردم آذربایجان ندارد. انها یک فرقه ضد انسانی هستند که با انسانیت در تضاد و تعارض است. جریانات فاشیستی  ناسیونالیسم ترک ، کمک رسانی را محکوم کردند. آنها عنوان که  نباید به   کردها  کمک کرد، چون کرد ها در زلزله ورزقان  کمک نکردند. درصورتیکه این دروغ وقیحانه، از اساس و پایه نادرست است. اتفاقا کرد ها در زلزله ورزقان سنگ تمام گذاشتند و در گزارشات زلزله ورزقان درج شده است. مردم زلزله زده منطقه اهر و ورزقان شاهدان زنده این کمک ها هستند. ولی حتی اگر فرض کنیم این حرف درست باشد، باز بازداشتن انسانهائی که در حد توان شان کمکرسانی کردند را کسی نمی تواند تصدیق کند و از تفاوت زبانی بهانه ای برای تبلیغ  به کمک نکردن بتراشد. این نگرش و  تفکرات و ضد انسانی، تنها از ذهن معیوب یک فاشیست  تراوش میکند که برای عمل  فوق ارتجاعی اش توجیه تهوع آور ارائه دهد. جریانات ناسیونال فاشیستی در آذربایجان در برخورد به زلزله کرمانشاه در برابر افکار عمومی جامعه، مفتضانه شکست خوردند و ماهیت فرقه ای و حاشیه ای خود را بیشتر نشان دادند.

فراز آزادی : در مدیای اجتماعی ما شاهد اعتراض مردم مناطق زلزله زده به مقامات و مسئولین رژیم بودیم، در اعتراض مردم به روحانی و سایر مقامات ریز ودرشت عیان بود، از طرف دیگر همه جا صحبت از این بود که فقط کمکهای مردمی به یاری منطقه شتافته و عملا دولت هیچکاری انجام نداد، به نظر شما مردم منطقه چگونه میتوانند به رژیم فشار بیاورند که مناطق آسیب دیده را بازسازی کند؟ و یا بهتر بگوئیم حقشان را از حلقوم رژیم دربیاورند؟

بابک شفق: دولت در برخورد به این زلزله، نقش اش بیشتر و بطور واقعی، حمل نقل کمک های ارسالی و کنترل نظامی و پلیسی منطقه بوده است و به نوعی کوشش میکرد  مناطق زلزله زده را از دسترس مردم دور نگه دارد تا اطلاع رسانی ها را غیرممکن سازد. به نظر من مردم منطقه مدام باید شرایط و موقعیت زندگی شان را از طریق میدیای اجتماعی از جمله تلگرام ، اینستاگرام ،فیسبوک اطلاع رسانی کنند تا بایکوت خبری رژیم را بشکنند و اخبار جعلی را افشا کنند. در کنار  ان می توانند آسیب دیده گانی که در چادر ها اسکان یافتند را متحد کنند و بصورت جمعی اعتراض کنند و مطالبات خود را به گوش مسوولان برسانند.  مطالبات مردم آسیب دیده را  در میدیای اجتماعی بصورت گسترده پخش کنند.  حتی  در مناطق زلزله زده می توانند سه یا چهار نماینده از طرف خودشان انتخاب کنند که  با رسانه های خارجی مصاحبه کنند. خلاصه از هر امکانی باید برای تحت فشار گذاشتن رژیم استفاده کرد، تا تحت فشار افکار عمومی وادار به هزینه کردن و بازسازی منطقه بکند.

فراز آزادی :بازتاب زلزله کرمانشاه  در سایت ها و رسانه های ناسیونالیستی در آذربایجان چگونه بود ؟

بابک شفق :جربانات ناسیونالیستی آذربایجان زلزله کرمانشاه را بایکوت خبری کردند حتی پا را فراتر نهادند و غیر مستقیم  و مستقیم این کمک رسانی ها را زیر سوال بردند.  گویی کودکی که در منطقه کرمانشاه به خاک افتاده، چون ملیت اش ترک نیست، پس ارزش  پرداختن به آن نیز  وجود ندارد. چنین ذهنیت فاشیستی از طرف ناسیونالیستها را ما در آذربایجان شاهد بودیم، اما مردم با واکنش انساندوستانه پوزه این نفرت پراکنی ضد انسانی را به خاک مالیدند و نشان دادند انسانیت مرز نمی شناسد  و هویت انسانی اساس است و تقسیم بندی انسانها در قالب قومی ، مذهبی و نژادی نه تنها ضد انسانی است بلکه محکوم و مردود است.