مصاحبه با مینا احدی درباره کمپین سنگهای سکندری

انترناسیونال: روز شنبه ۲۹ سپتامبر در شهر بن آلمان مراسمی به نام کمپین سنگهای سکندری به یادبود ترور فریدون فرخزاد بدست جمهوری اسلامی برگزار شد. اهداف این کمپین و دلیل برگزاری چیست؟

مینا احدی: کمپین سنگهای سکندری منبعث از یک سنت در کشور آلمان است. اگر شما در آلمان در خیابانها دقت کنید در مقبال در برخی منازل سنگهایی کوچک نصب شده است که اسم قربانی ای که در دوره نازیها به قتل رسیده در آنجا نوشته شده است. به این سنگها به زبان آلمان شتولپر شتاین یا سنگ سکندری میگویند. مبتکر این طرح آقای گونتر دمینگ است که ساکن شهر کلن در آلمان است. ایشان در توضیح این کمپین گفت که قربانیان نازیها را نباید فراموش کرد و افراد وقتی فراموش میشوند که نامشان از خاطره ها برود .

من با عطف توجه به این موضوع کمپینی اعلام کردم به اسم کمپین سنگهای سکندری که هدفش اینست که قرباینان هولوکاست اسلامی در ایران به فراموشی سپرده نشوند. هدف اینست که بعد از سرنگونی حکومت اسلامی در مقابل در همه منازلی که یکی از اعدام شدگان و یا قربانیان حکومت اسلامی در آنجا زندگی میکرده اسم و تاریخ تولد و تاریخ اعدام و یا کشته شدن فرد ذکر شود.

تا قبل از آن دو کار را میخواهیم پیش ببریم، یکی تا جایی که امکانش هست برای قربانیان ترورهای حکومت اسلامی در خارج کشور مراسم گرفته و سنگها را برای این افراد نصب کنیم و دوم اینکه از خانواده ها در ایران خواسته ایم که در مقابل در منزل خود ایستاده و با ارسال یک ویدئو کوتاه بگویند که در این خانه مثلا برادر و یا دختر و یا همسر من زندگی میکرده و عکس او را نشان دهند و اسم و فامیلش را بگویند و این ویدئوها را برای ما بفرستند. از این طریق یک بانک اطلاعاتی درست میکنیم که در عین حال میتواند نشاند دهد که حکومت اسلامی در هر کوچه و کوی و برزنی انسان کشته و باید همه اینها در خاطره عمومی جامعه باقی بمانند.

در هر حال اولین سنگ سکندری که نصب کردیم در شهر بن و بر مزار فریدون فرخزاد شومن و شاعر و هنرمند سنت شکن و منتقد حکومت اسلامی و اسلام بود.

انترناسیونال: استقبال از این کمپین به چه میزان بوده است؟

مینا احدی: این کمپین در آغاز راه خود است. اما تا هم اکنون از این ایده استقبال زیادی شده و از نصب اولین سنگ بر مزار فرخزاد هم استقبال زیادی شد و بسیاری با ما تماس گرفته و از این ایده کمپین سنگهای سکندری کلا استقبال کرده اند. نکته مهم اینست که بسیاری از خانواده های قربانیان مثلا دهه شصت، حتی امکان گرفتن مراسم را نداشته و در مورد عزیزان خود مجبور به سکوت شده اند. این کمپین میتواند امکانی باشد برای همه در مورد عزیزان خود صحبت کرده و با بقیه در این گرامیداشت بزرگ همگانی سهیم و شریک شوند.

انترناسیونال: مراسم شهر بن چگونه برگزار شد؟

مینا احدی: در مراسم شهر بن در ابتدا من کمپین را معرفی کردم و از اینکه در ایران علاوه بر جنبش دادخواهی که خوشبختانه بسیار جلو آمده است، باید بکوشیم جنبشی علیه فراموشی به راه بیاندازیم حرف زدم و سپس فریدون فرخزاد را آنگونه که می شناختم به جمع معرفی کردم و در پایان از همگان دعوت کردم به این کمپین کمک کنند. سپس شعله پاکروان مادر ریحانه جباری، در مورد ریحانه و اعدام شدگان دیگر به دست حکومت اسلامی صحبت کرد و از این کمپین دفاع و حمایت کرد. در پایان سخنرانی خود شعله پاکروان لباسهایی ورزشی ریحانه در زندان را به  کمیته علیه اعدام تقدیم کرد و از خانواده ها خواست که یک یادگاری از عزیزان اعدام شده خود را به کمیته علیه اعدام بدهند تا همه این اسناد و مدارک با ارزش در جایی نگهداری شود و سپس به موزه ای سپرده شود برای همین هدف مقابله با فراموشی.

انترناسیونال: این کمپین برای آینده چه برنامه هایی دارد؟ آیا این کمپین فقط به نصب این سنگ ها محدود می ماند؟

مینا احدی: این کمپین میخواهد در یک سایت و در جایی اسناد و عکس و اسامی قربانیان حکومت اسلامی را جمع کند. این کمپین فقط محدود به اعدام شدگان و یا کشته شدگان سیاسی نیست. قربانیان حکومت اسلامی را مد نظردارد و بنابراین امکانی است تا همه خانواده ها در مورد عزیزان خود در این پلاتفرم حرف بزنند. ما همانگونه که گفتم از همه دعوت میکنیم با ارسال ویدئو کوتاهی در مورد دوست و یا آشنا و یا همشهری خودشان که بدست داعش حاکم بر ایران به قتل رسیده اند برای ما اطلاعات بفرستند. اگر بتوانیم اینرا به یک جنبش و حرکت همگانی تبدیل کنیم کار ما بسیار موفق بوده است. تاکنون فیلمهایی از این نوع بدستمان رسیده که باید آنرا بسیار بیش از اینها گسترش دهیم.

کار دیگر ما نصب سنگ در کشورهای مختلف اروپایی در مورد کسانی است که در خارج کشور ترور شده اند. در ادامه شاید بتوانیم کنفرانسهایی در مورد این عزیزان و زندگی آنها سازمان دهیم.

انترناسیونال: برای کسانی که حرفهای شما را میشنوند و یا این مصاحبه را میشنوند، چه پیامی دارید؟

مینا احدی: پیام من در وهله اول به خانواده های جانباختگان هولوکاست اسلامی و قربانیان حکومت اسلامی است. اگر میخواهید یاد و نام عزیزان شما در تاریخ مبارزات مردم ایران ثبت و حک شود سعی کنید به این کمپین بپیوندید و کمک کنید تا ما این برنامه ها را به پیش ببریم. کمپین را به دیگران معرفی کنید و آستین بالا بزنید و فیلم و عکس تهیه کرده و برای ما ارسال کنید. ما موظفیم نگذاریم جامعه و آیندگان کسانی را که در دفاع از حقوق و حرمت انسانی کشته شده اند و یا کسانی که بدلیل سیستم قضایی انسانکش اسلامی قربانی شده اند، فراموش کند. در عین حال برای درس آموزی آیندگان ما به این نوع کمپین ها احتیاج داریم.

اینرا هم بخوانید

دهان شماها را باید گل گرفت! و این امر زنان است!

حسین نژاد استاندار خراسان شمالی: «به این زنها رو بدهید کل کشور را تصرف میکنند.» …