مصاحبه شهلا خباززاده با فراز آزادی در رابطه با وضعیت محیط زیست در ایران و جنبش دفاع از محیط زیست

شهلا خباززاده: 5  ژوین روز جهانی محیط زیست است.وضعیت محیط زیست در دنیای امروز چه اهمیتی دارد و شما آنرا چگونه می بینید؟

فراز آزادی – در دنیای امروز یک تقابل اشکار بین سیستم سرمایه داری و دولتهای حافظ مناقع سرمایه داران و بشریت مدافع انسان و کره زمین را میتوان دید و دهها و صدها مشاهده را میتوان برشمرد. جنبش دانش آموزی که بر علیه این سیستم ضد بشری، در برخی کشورهای اروپایی برای دفاع از محیط زیست و کره زمین، همین امسال به خیابانها سرازیر شد، یک نمونه شکوهمند میباشد. هر سال دهها کنفرانس و جلسه در سطح دولتها و سازمانهای مدافع محیط زیست و کره زمین تشکیل میشود تا بتوانند برای نجات این کره خاکی که مامن بشر امروزی است، راهی بیابند. دولتها فقط حرف میزنند و عملا تصمیمات نیم بندشان نیز هیچگونه ضمانت اجرایی ندارد. میلیونها هکتار از جنگلها در کشورهای اسیایی و افریقایی و امریکای جنوبی سالانه از بین میرود، سالانه صدها رودخانه و دهها دریاچه در سطح  همین کشورها خشک میشود، و همینطور حیوانات زیادی از بین میروند که برای حفظ محیط زیست مفید هستند. تمام این جنایتها علیه کره زمین و محیط زیست و بشر، از طرف دولتها و طبقه سرمایه دار و برای حفط سود سرمایه صورت میگیرد. بشر امروز دیگر بجایی رسیده است که برای حفظ محیط زیست باید حکومتهای سرمایه داری را بزیر بکشد و افق اجتماعی و سیاسی و اقتصادی طبقه کارگر که همانا یک سیستم انسانی در اقتصاد و سیاست است، را نمایندگی کند و بخاطر زندگی انسان به کره زمین ارزش قائل میشود  را در جای جای این دنیا متحقق سازد. این یعنی برقراری سوسیالیسم و برچیده شدن سیطره سرمایه داری در کشورهای مختلف دنیا. تنها سوسیالیسم است که قادر است، محیط زیست را از گزند سود و منفعت سرمایه داری نجات دهد.  

شهلا خباززاده: در ایران محیط زیست چه وضعیتی دارد؟

فراز آزادی : همانهایی که در سطح جهانی در سوال اول را برشمردم، شما میتوانید صد برابر کنید تا به وضعیت اسفناک محیط زیست در ایران برسید. در طول 40 سال گذشته، جمهوری جنایت و دزد و آدمکش اسلامی در ایران؛ محیط زیست را بطور فاحشی شخم زده  و از بین برده است. آمارها نشاندهنده اینست که در طول چهل سال گذشته بیش از 40 درصد جنگلها از بین رفته است. صدها رودخانه و دهها دریاچه و تالاب خشک شده است. بیش از 50درصد مراتع که مورد استفاده دامداران بوده از بین رفته اند. در حاشیه مناطق کویری که در مرکز ایران قرار دارد، کویر در جهت از بین بردن مزارع و باغات پیشروی کرده است و این در یک کلام یعنی رژیم جمهوری اسلامی محیط زیست ایران را با اقدامات و سیاستهای ضد محیط زیستی و ضد بشری اش به نابودی کشانده است. وضعیت ابهای زیر زمینی ایران نیز فاجعه بار است و با روی کار ماندن این نظام، امیدی به بهبودی و احیا آبهای زیر زمینی نیست. به این نکات باید استفاده از زیر زمین برای انجام آزمایشات هسته ای بشکل کاملا خطرناک و غیر کارشناسی که باعث آلودگی ابهای زیر زمینی نیز شده است را افزود. این ضایعه زیست محیطی، زیست نسلهای آتی را نیز با  مشکلات عدیده مواجه خواهد کرد.

شهلا خباززاده: چه عواملی در وضعیت فعلی محیط زیست در ایران نقش اصلی را دارند؟

فراز آزادی : در یک کلام عامل انسانی! خود سازمان محیط زیست ایران نیز این مهم را برجسته و به این اذعان دارد. به نظر من این رژیم نیتی جز تحویل سرزمین سوخته به مردمی که اشکارا قصد بزیر کشیدن اش  را کرده اند، ندارد! این جنایتکاران و دزدان، عملا تا بامروز همین را با سیاستهای ضد محیط زیستی شان، آشکارا باثبات رسانده اند. در تاریخ ایران، هیچ رژیمی باندازه جمهوری اسلامی جنگلها و مراتع و رودخانه ها ودریاچه ها را نابود نکرده است. بی توجهی به محیط زیست، اساس نگرش اینها در برنامه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شان است. شما هر گوشه از برنامه های کلان و جزیی چهل سال گذشته را با دقت ارزیابی کنید، متوجه میشوید که ریشه اسیب زدن به محیط زیست در ایران، همگی نتیجه عملکرد عوامل انسانی بوده و نیازی به  موشکافی و ژرف اندیشی نیست. سیل سه ماه قبل در سرتاسر ایران نشان از همین سیاست دارد. در همه شهرهای سیل زده، مردم بروشنی دریافتند که علت خرابی ها و خانه خرابی و خسارات جانی و مالی، ناشی از همین بی توجهی اشکار به ابتدایی ترین اصول حفظ محیط زیست از طرف رژیم میباشد.

بد نیست که اینجا به یک نکته مهم اشاره کنم که در جامعه آذربایجان ما با تبلیغاتی از طرف ناسیونالیستهای ترک روبرو هستیم که عامل ملی و قومی و تبعیض ملی را یک عامل مهم در تخریب محیط زیست میدانند. بدین شکل که علت بی توجهی رژیم مثلا به خشک شدن دریاچه ارومیه را تاثیر سیاستهای ناسیونالیسم فارس در آذربایجان ارزیابی و به خورد مردم میدهد. آنها بدین شکل رژیم حافظ نظام سرمایه داری و خود سیستم سرمایه  داری را از زیر ضرب جنبش سرنگونی رها میکنند. کوچکترین دقت در وضعیت محیط  زیست و نابودی جنگلهای شما کشور و زاگرس مرکزی و نابودی مراتع و خشک شدن دریاچه ها تالابها و دریاچه ها و رودخانه ها  در استانهای مرکزی و تهران ، خشک شدن زاینده رود و غیره نشان میدهد اسن رژیم ترک و فارس و عرب و عجم نمیشناسد، با اعمال سیاستهای ضد محیط زیستی و بی توجهی به هر آنچه طبیعت نامیده میشود، فقط سود سرمایه و غارت و چپاول میشناسد و بس! نامیدن این سیاست به تبعیض ملی کم فروشی در برابر اینهمه ظلم در برابر مردم ایران است!    

شهلا خباززاده: جمهوری اسلامی فعالین طرفدار محیط زیست را تحت تعیقب و آزار قرار داده و تعداد زیادی از آنها در زندان بسر میبرند. این رفتار جمهوری اسلامی چه دلایلی دارد؟

فراز آزادی: جمهوری اسلامی در ایران با یک جنبش خودآگاه دفاع از محیط زیست، روبرو شده است.  این جنبش ان جی او هایش را دارد، فعالین اش را دارد که در اشکال مختلف در فعالیت هستند. جنبش دفاع از محیط زیست، ابعادی به گستره ایران دارد. مجموعه ای از فعالیتها در دستور این جنبش میباشد. حرکت شکارچیانی که در هماهنگی باهم تفنگ هایشان را در آتش میاندازند که بگویند ” ما مدافع حفظ گونه های مختلف حیوانات هستیم”. تشکیل انجمنهایی مانند انجمن سبز مریوان که زنده یاد شریف باجور عضو اش بود و در جریان جلوگیری از گسترش آتش و خاموش کردن آتش سوزی در جنگلهای مریوان، بهمراه سه همراه دیگرش کشته شد.  آتش سوزی جنگلهای مریوان بعمد و بدست سپاه پاسداران انجام شده بود. تشکیل زنجیره های انسانی در دفاع از رودخانه ها و دریاچه ها و جنگلها، تا تشکیل گروه های دفاع از حیوانات، تا تشکیل گروه های کاری علمی و تحقیقی در مراکز علمی و دانشگاهی و حتی در درون خود سازمان محیط زیست دولت، مجموعه ای از فعالیتهایی است که نشان میدهد، جمهوری اسلامی، با سیاستهایش، دشمن اصلی محیط زیست و نابودی ان است. اینجا بهتر است یادی بکنیم از کاووس سید امامی، استاد دانشگاهی که بدون توجه به سیاستهای تعیین شده از طرف رژیم، دست به تحقیقات خوبی زده بود که نشان میداد چگونه فعالیتهای هسته ای رژیم و آزمایشات مربوط به این عرصه، آبهای زیر زمینی ایران را آلوده کرده است. این استاد دانشگاه در نهایت دستگیر و زندانی شده و در زندان کشته شد.  دقیقا به همین دلائل روشن رژیم اقدام به تعقیب و آزار و اذیت و دستگیری و زندانی کردن فعالین این جنبش میکند. با این نیت که جلوی این مبارزه جانانه علیه خودش را سد کند. این جنبش با  زندانی کرده فعالین اش و کشتن آنها در زندانهای رژیم، از تحرک نخواهد افتاد. این جنبش از نظر سیاسی و اجتماعی با جنبش و افق رادیکال طبقه کارگر گره خورده است و خواهان سرنگونی این نظام و برچیده شدن سیستم سرمایه داری میباشد، تا برای همیشه محیط زیست ایران را برای زندگی نسلهای آتی مردم حفظ و حراست نماید.

شهلا خباززاده: برای متوقف ساختن روند نابود سازی محیط زیست چه باید کرد؟

فراز آزادی: به نظر من بطور واقعی نجات ایران از نابودی محیط زیست اش، در گرو بزیر کشیدن رژیم جمهوری اسلامی است که بحق مردم دست بکار آن هستند. با وجود این رژیم داعشی، که همه برنامه هایش برای حفظ نظام سرمایه داری و دزدی و غارت و چپاول ثروت عمومی جامعه است، تصور کوچکترین بهبودی در وضعیت محیط زیست بی معنی است. در طول سه دهه گذشته در درون نظام، چه سازمان محیط زیست و چه عواملی ا ز اساتید دانشگاهی ( در داخل و خارج از ایران) بکرات در مورد خطرات زیست محیطی گفتند و نوشتند و بخشا در رسانه های داخلی نیز منعکس شد، ولی نکته اساسی اینجاست که سیاستهای محوری و کلان رژیم، کاملا با حفظ محیط زیست بیگانه است و برای حفظ سود سرمایه و تداوم دزدیهای عوامل رژیم و بویژه از عوامل و ارگانهای مختلف وابسته به سپاه و اطلاعات هیچ رحمی به محیط زیست نخواهند کرد. به همین دلائل روشن، نجات محیط زیست در ایران به سرنگونی این رژیم گره خورده است!

26 ژوئن 2019 برابر با 6 ام تیرماه 1398

اینرا هم بخوانید

هفدهمین جلسه هفتگی کارزار جهانی نه به اعدام در ایران یکشنبه 28 آوریل 2024