معترضان بازداشتی در تبریز به حبس در تبعید، زندان و جزای نقدی محکوم شدند

ایران‌اینترنشنال، بر اساس گزارشات رسیده معترضان بازداشتی در تبریز به حبس در تبعید، زندان و جزای نقدی محکوم شدند

* پژمان اسلامی و باقر تاجی‌ احمدی‌فرد به عنوان مهمان ردیف اول و دوم پرونده، هر کدام به پنج سال حبس در تبعید در زندان همدان و مهدی فنایی، علیرضا شیردل، امیر احمدیان و امید عبدالله‌بیگی به عنوان متهمان ردیف سوم تا ششم این پرونده هر کدام به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

*دادگاه پژمان اسلامی را به مباشرت در محاربه و باقر تاجی‌ احمدی‌فرد، مهدی فنایی، علیرضا شیردل، امیر احمدیان و امید عبدالله‌بیگی را به معاونت در محاربه متهم کرده است.

*بر اساس حکم صادر شده دو نفر از این متهمان را در مورد ردیف اتهامی «مشارکت در محاربه از طریق تخریب ایستگاه اتوبوس و بنر تبلیغاتی و موانع پلاستیکی» مشمول عفو کرده اما تنها یک نفر از آنان آزاد شده‌ است.

به گفته یک منبع مطلع، رای دادگاه کیفری در رای دادگاه انقلاب تجمیع شده و احکام صادر شده، رای نهایی برای هر دو دادگاه هستند.قاضی حلمبر، پژمان اسلامی را علاوه بر حبس، به پرداخت مبلغ پنج میلیارد و ۵۳۵ میلیون ریال در حق بانک توسعه تعاون و ۱۰۸ میلیون و ۳۰۱ هزار ریال در حق بانک سپه محکوم کرده است.

*دادگاه همچنین باقر تاجی‌ احمدی‌فرد را نیز علاوه بر حبس، به پرداخت مبلغ ۱۰۸ میلیون و ۳۰۱ هزار ریال در حق بانک سپه محکوم کرده است.

بر اساس حکم صادره، محکومیت این افراد که در زندان تبریز به‌سر می‌برند، بابت اتهام «محاربه» از طریق تحریق عمدی بانک‌های توسعه تعاون، کشاورزی و سپه با قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات سال گذشته است.

*دادگاه پژمان اسلامی را به مباشرت در محاربه و باقر تاجی‌ احمدی‌فرد، مهدی فنایی، علیرضا شیردل، امیر احمدیان و امید عبدالله‌بیگی را به معاونت در محاربه متهم کرده است.

بر اساس دادنامه صادر شده، شعبه یک دادگاه تبریز در خصوص اتهام «مشارکت در محاربه از طریق تخریب ایستگاه اتوبوس و بنر تبلیغاتی و موانع پلاستیکی» علیه امیر احمدیان، متهم ردیف پنجم و انوش آدمی متهم ردیف هفتم این پرونده، اعلام کرده «با توجه به این که تخریب مذکور عمده محسوب نمی‌شود» مشمول عفو شده‌اند.

*منبع مطلع از وضعیت پرونده این افراد به ایران‌اینترنشنال خبر داده که انوش آدمی پس از صدور رای دادگاه و بسته شدن پرونده‌اش، از زندان تبریز آزاد شده است.

دادگاه همچنین در خصوص اتهامات عضویت و تشکیل گروه چهارراه شهناز در فضای مجازی به قصد بر هم زدن امنیت کشور، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، توهین به علی خامنه‌ای و خمینی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی مرتبط با فعالیت‌های تبلیغی متهمان در ارتباط با ژینا (مهسا) امینی و اعتراضات سال گذشته در تبریز، قرار موقوفی تعقیب صادر کرده است.

در دادنامه صادر شده آمده است که دادگاه اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات و شرکت در تحریق عمدی سطل‌های زباله» را در مورد امیر احمدیان، متهم ردیف پنجم پرونده، خارج از صلاحیت ذاتی خود دانسته و قرار عدم صلاحیت رسیدگی به شایستگی محاکم کیفری دو تبریز صادر کرده است.

جلسه دادگاه این افراد در بخش نخست پرونده، روز ۲۰ اردیبهشت در شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو تبریز به ریاست قاضی «محمدعلی پیری» و در بخش دوم روز ۲۳ اردیبهشت در شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی «رحیم حملبر» برگزار شد.

اینرا هم بخوانید

کنگره حزب کمونیست کارگری – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۴۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …