معترضان یمنی در اعتراض به شرایط اقتصادی به کاخ ریاست‌جمهوری در عدن یورش بردند

RadioFarda

صدها تن از شهروندان یمن در اعتراض به شرایط نابسامان زندگی در این کشور جنگ‌زده روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند به کاخ ریاست‌جمهوری در بندر عدن یورش بردند. این اعتراضات در نهایت به صورت مسالمت‌آمیز خاتمه یافت.

بر اساس گزارش‌ها، معترضان که از جمله بازنشستگان ارتش و نیروهای امنیتی بودند در بندر جنوبی عدن که عملا پایتخت یمن و محل استقرار دولت عبد ربه منصور هادی محسوب می‌شود دست به راهپیمایی زدند.

معترضان در حالی که شعار «انقلاب در جنوب» سر می‌دادند، بی‌اعتنا به شلیک‌های هوایی نگهبانان کاخ ریاست‌جمهوری، وارد کاخ شدند و حدود یک ساعت آن‌جا ماندند.

یک مقام دولتی به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای یمنی و عربستان سعودی همه اعضای کابینه از جمله معین عبدالملک سعید، نخست‌وزیر یمن، را به یک بخش حفاظت شده در داخل کاخ ریاست‌جمهوری انتقال دادند.

معترضان به این خبرگزاری گفته‌اند که از فقدان امکانات خدماتی و تاخیر در دریافت حقوق خود به ستوه آمده‌اند. برخی از آن‌ها نیز پرچم جدایی‌طلبان جنوب یمن را در دست گرفته بودند.

دولت یمن دسامبر گذشته بر اساس طرح ریاض که قدرت را میان وزیران وفادار به منصور هادی و هواداران شورای جدایی طلب انتقالی جنوب تقسیم می‌کرد، تشکیل شد. هر دو گروه نیز با حوثی‌ها که مورد حمایت ایران هستند، مبارزه می‌کنند. اما گروه دوم تلاش می‌کند یمن جنوبی را که در سال ۱۹۹۰ با یمن شمالی متحد شد را بار دیگر مستقل کند.

ساکنان عدن می‌گویند که دولت جدید تاکنون هیچ اقدامی در جهت مقابله با تورم قیمت‌ها و قطع مداوم برق نکرده است.

یمن از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ داخلی میان نیروهای دولت قانونی این کشور با شورشیان حوثی است. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از حکومت یمن حمایت می‌کند و ایران هم از طرف دیگر جنگ. این جنگ به قحطی گسترده در کشور و کشته شدن ده‌ها هزار نفر انجامیده که بسیاری از آن‌ها غیرنظامی هستند.

اینرا هم بخوانید

محمود مهرابی زندانی سیاسی در اصفهان به اعدام محکوم شد

محمود مهرابی، زندانی سیاسی در زندان دستگرد اصفهان به اعدام محکوم شد. بابک اسلامی فارسانی، …