مولر: گزارش من ترامپ را تبرئه نمی‌کرد

دادستان ویژه رابرت مولر ادعای دونالد ترامپ دایر بر “تبرئه کامل” او توسط گزارش تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات را رد کرده است.

آقای مولر با حضور در کنگره گفت او رئیس جمهور را از اتهام کارشکنی در مسیر عدالت تبرئه نکرده است.

آقای مولر دو سال را صرف تحقیق درباره ادعای تبانی میان کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با روسیه کرد.

او نتیجه گیری کرده بود که روسیه به نمایندگی از آقای ترامپ در انتخابات مداخله کرد اما او نتوانست شاهدی دایر بر وقوع تبانی پیدا کند.

در مجموع ۳۵ نفر و سه شرکت توسط هیات تحت نظر آقای مولر در مسائلی که مستقیما یا غیرمستقیما به ادعای مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ مربوط می شد متهم شدند. هیچ یک از اعضای خانواده ترامپ در میان متهم شدگان نیستند.

آقای مولر – که قبلا مدیر اف بی آی بود – و تیم او نتیجه گیری کردند که نمی توانند رئیس جمهور را در ارتباط با کارشکنی در مسیر عدالت محاکمه کنند، اما او را تبرئه هم نکردند.

آقای مولر روز چهارشنبه با حضور در دو کمیته قضایی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان مکررا از اظهار نظر ورای گزارش ۴۴۸ صفحه ای تیمش امتناع کرد. پاسخ های او کوتاه بود و در بسیاری موارد نمایندگان را به متن گزارش خود ارجاع داد.

سوالات عمدتا پیرامون تحقیقات آقای مولر درباره آقای ترامپ و تصمیم او برای اینکه چرا رئیس جمهور را تبرئه نکرده دور می زد.

آقای مولر در این نشست ها بر نگرانی ها در مورد ادامه مداخله روسیه در نظام سیاسی دمکراتیک آمریکا تاکید کرد.

او گفت: “من در طول زندگی حرفه ای ام در بعضی موارد شاهد چالش هایی که دمکراسی ما با آن روبرو شد بوده ام. تلاش های دولت روسیه برای مداخله در انتخابات ما یکی از جدی ترین چالش هاست.”

او افزود: “برای حفاظت در برابر این مداخله توسط روسیه و سایرین باید کار خیلی بیشتری انجام شود.”

کاخ سفید شهادت آقای مولر را یک “مایه خجالت زدگی حماسی برای دمکرات ها” توصیف کرد.

وضعیت منحصر به فرد”

جرولد ندلر رئیس دمکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان در آغاز جلسه از آقای مولر پرسید آیا ادعای دونالد ترامپ دایر بر “تبرئه” او توسط گزارش بازرس ویژه دقیق است یا نه که آقای مولر در پاسخ گفت: “خیر”.

آقای مولر همچنین تاکید کرد که تیم او شواهدی از مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ با هدف کمک رساندن به پیروزی دونالد ترامپ پیدا کرد.

آقای مولر پیشاپیش روشن کرده بود نمی خواهد در آتش متقابل جمهوری خواهان و دمکرات ها گرفتار شود و در لحظاتی در طول جلسات روز چهارشنبه از شرایطی که در آن قرار گرفته معذب به نظر می رسید.

اعضای حزب جمهوری خواه به تصمیم او دایر بر عدم تبرئه یا طرح اتهام علیه رئیس جمهور در مورد کارشکنی در مسیر قانون تاختند. از جمله جان راتکلیف گفت او موافق است که رئیس جمهور نباید بالاتر از قانون باشد “اما او مسلما نباید پایین تر از قانون هم باشد، جایی که جلد دوم این گزارش او را قرار می دهد.”

آقای مولر در پاسخ داشت توضیح می داد که تحقیقات درباره رئیس جمهور “وضعیتی منحصر به فرد” است اما آقای راتکلیف صحبت های او را قطع کرد.

گزارش مولر تشریح می کند که یک رشته شرایط خاص در این وضعیت نقش دارند، چون دستورالعمل دفتر مشاوره حقوقی وزارت دادگستری (او ال سی) بیان می کند که رئیس جمهور را نمی توان در زمان قدرت متهم کرد.

سوالات دمکرات ها در زمینه کارشکنی

اعضای دمکرات کمیته قضایی بر ده موردی تمرکز کردند که بازرس ویژه از آنها به عنوان مواردی نام برده بود که رئیس جمهور ممکن است برای سد کردن تحقیقات تلاش کرده باشد.

آنها به خصوص بر این ادعا که آقای ترامپ سعی داشت رابرت مولر را اخراج کند تمرکز کردند.

دان مک‌گن مشاور وقت حقوقی کاخ سفید شواهد مفصلی را در اختیار تیم آقای مولر گذاشته بود و به آنها گفته بود که رئیس جمهور از او خواسته بود بازرس ویژه را اخراج کند، اما وقتی او از این کار خودداری کرد رئیس جمهور هم از نظرش برگشت.

روزنامه نیویورک تایمز در ماه مه گزارش داد که مقام های کاخ سفید سپس حداقل دو بار از آقای مک‌گن خواستند به طور علنی بگوید او هرگز به این نتیجه نرسیده بود که رئیس جمهور در مسیر قانون کارشکنی کرده.

آقای مولر همچنین گفت که دفتر او مکررا درخواست مصاحبه با رئیس جمهور را داد، اما هر بار این درخواست رد شد تا اینکه نهایتا جواب هایی کتبی از رئیس جمهور دریافت کرد.

او سپس در جلسه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان هم حاضر شد و در پاسخ به اینکه در مورد تمجید آقای ترامپ از ویکی لیکس چه فکر می کند گفت: “در خوشبینانه ترین حالت این کار مشکل زاست از این نظر که در ظاهر به بعضی امید می دهد، یا نمی دانم، آنچه را که باید فعالیتی غیرقانونی باشد تقویت می کند.”ویکی لیکس وبسایت افشاگری است که ای میل های کمیته ملی حزب دمکرات را در جریان انتخابات ۲۰۱۶ فاش کرد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

سازمان بهداشت جهانی: سوخت مورد‌ نیاز بیمارستان‌های رفح سه روز دیگر تمام می‌شود

سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه اعلام کرد تنها به اندازه سه روز سوخت برای عملیات …