مینا بهروزی: اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۲ آوریل ۲۰۲۱
تهیه و تنظیم، مینا بهروزی

سیاست افزایش جمعیت خامنه ای و سالانه یک میلیون و سیصدهزار سقط جنین در ایران
محمداسماعیل اکبری، مشاور وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، آمار سالانه سقط جنین در کشور را بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مورد اعلام کرد.
با وجود قوانین مربوط به باروری و فرزندآوری، در راستای اراده قاطع رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر افزایش جمعیت و تولید سربازان مطیع و وفادار با اهداف سیاسی، ایدئولوژیک و استراتژیک در پس این قوانین و با وجود پیگیری مجدانه تمام این سیاست‌ها، نرخ رشد جمعیت بر اساس آمار ثبت احوال برای سال ۹۸ تنها «یک درصد» و آمار سالانه سقط جنین در کشور بیش از «یک میلیون و سیصدهزار» مورد اعلام شده است، که نشان از عدم ارزش گذاری جامعه بر اراده خامنه‌ای و پشت کردن به جمهوری اسلامی و ارزش های مذهبی دارد.
این سیاست‌ها نمی‌تواند حق بر بدن زنان، حقوق باروری و همچنین حق سقط جنین را در راستای منافع اسلام سیاسی و همچنین سیاست ارتجاعی، ضدعلمی،‌ ضدزن و ضدانسانی خامنه ای، از مردم و بیش از همه زنان بگیرد و حقوق انسانی و کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار دهد و حتی با ممنوعیت قرص ضدبارداری و سقط جنین آمار آن را کاهش دهد.
اما فاجعه اینجاست که با جرم انگاری سقط جنین و کمبود یا سازماندهی عدم دسترسی به وسایل پیشگیری، در کنار گسترش فقر و فلاکت، تنها می‌توانند بر سلامت و بهداشت بدن و روان زنان و جامعه تأثیر منفی بسزایی بگذارند. برای جلوگیری از این امر همچون بسیاری بحرانهای دیگر مساله بود و نبود جمهوری اسلامی به میان می آید. بحرانی که جمهوری اسلامی مسسب آنست و به آن دامن میزند تنها با سرنگونی این حکومت علاج می یابد.
تصمیم به بچه زایی باید به عهده خود افراد باشد و هیچ فرد حقیقی و حقوقی نباید زنان را ملزم به بچه زایی کند. همچنین سقط جنین باید آزاد باشد و اگر زنی به هر دلیلی تصمیم به کورتاژ میگیرد، باید از طرف دولت از لحاظ بهداشتی، پزشکی و روانشناسی مورد حمایت قرار گیرد و نیز حرمت انسانی او مراعات شود که سلامتی جسمی و روحی وی و بالطبع سلامتی جامعه به مخاطره نیافتد. واضح است که با آموزش جنسی درست و بموقع و دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری هستند که می توان آمار سقط جنین را کاهش داد. که قطعا دادن این امکانات به زنان نیز بر عهده حکومت حاکم است.

شکیلا منفرد از بند زنان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شد
شکیلا منفرد، زندانی سیاسی که به ۴ سال و ۲ ماه زندان محکوم شده است روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه به زندان قرچک ورامین تبعید شد. شکیلا منفرد در حال حاضر در بند قرنطینه زندان قرچک ورامین به سر می‌برد. شکیلا منفرد به عنوان متهم ردیف اول پرونده از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات اسلام» به ۶ سال زندان و ۴ ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم شده بود که این حکم از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران به ۴ سال و ۲ ماه زندان تبدیل شد.
فعالیت، حق خواهی، آزادی بیان و اعتراض حق مسلم انسانهاست که جمهوری اسلامی با تجاوز به مرزهای انسانی و تصرف آنها سعی در بقا خود دارد. ماهیت جمهوری اسلامی در تضاد با انسانیت و یک سمی خطرناک علیه بشریت است. زندانیان سیاسی باید فوری و بی قید و شرط از زندانیان آزاد شوند.

صبا کردافشاری دست به اعتصاب غذا زد
صبا کردافشاری، زندانی سیاسی و از معترضین به حجاب اجباری از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به افزایش فشار‌ها بر خانواده خود و دیگر زندانیان سیاسی و با خواسته آزادی مادرش، راحله احمدی، یکی دیگر از معترضین به حجاب اجباری دست به اعتصاب غذا زد.
صبا کردافشاری پیشتر چندین بار دچار خونریزی معده شده و همین امر موجب افزایش نگرانی خانواده وی نسبت به وضعیت سلامتی او شده است.
ما ضمن محکوم کرد جمهوری اسلامی به دلیل بیش از چهار دهه اعمال فشار و شکنجه بر روی زندانیان سیاسی و فعالین دربند و خانواده های آنها اعلام میکند مسئولیت مستقیم هر گونه خطر احتمالی برای صبا کرد افشاری فقط و فقط با جمهوری اسلامی است که سبب شده است نه تنها صبا کرد افشاری بلکه تعداد زیادی از زندانیان همین امروز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان و محرومیت از حداقل امکانات انسانی، و به ظلم حاکم در زندانها در اعتصاب و اعتراض باشند.
خواست ما آزادی فوری و بی قید و شرط تمام زندانیان سیاسی همین امروز است!

حدیث صبوری فعال حقوق زنان به مرخصی متصل به آزادی آمد
طبق اطلاعات منتشر شده حدیث صبوری برای درمان به مرخصی فرستاده شد. او چندین بار داخل زندان دچار حمله قلبی شده و با تلاش هم بندیها و خانواده و درخواستها به اسکن قلبی و آنژیو اعزام شد. به خاطر فشارهای روحی نیاز جراحی اورژانسی قلب و فنر به علت بسته بودن رگها دارد همچنین جراحی دست به دلیل از بین رفتن عصب. طبق این گزارش زنان زیادی دچار بیماریهای جسمی و روحی در زندان هستند و نیاز به مرخصی دارند.

دامنه آزارهای خیابانی وسیع است
در ایران آمار دقیقی از میزان آزارهای خیابانی در دست نیست اما طبق مطالعات انجام شده در این زمینه:
مزاحمت توسط اتومبیل‌های شخصی ۹۲%

  • مزاحمت کلامی ۹۰%
    -مزاحمت لمسی ۷۵%
    -مزاحمت لمسی در وسایل نقلیه ۶۳ %
    به ترتیب دارای بیشترین فراوانی هستند./ایمنا
    خشونت علیه زنان را پایان دهید
    نه به آزارخیابانی نه به تبعیض. خیابان امن حق من است
    آزار خیابانی، خشونتی در ملأ عام است
    بر اساس آمارها بیش از ۸۰ درصد زنان در زندگی‌ خود حداقل یک بار با آزار خیابانی مواجه شده‌اند اما در قوانین جمهوری اسلامی، آزار خیابانی به طور مجزا جرم‌انگاری نشده و تصویری ناقص از آن ارائه داده است.
    به نقل از کانال شهر زنان – شهر امن

خودسوزی یک شهروند زن در ارومیه
یک شهروند زن به نام “فاطمه علی‌پور اهل روستای “کانی‌ره ش” از توابع منطقه صومای برادوست ارومیه با اقدام به خودسوزی به زندگی خود پایان داد.

خودسوزی یک شهروند زن در شهرستان بوکان
روز پنج‌شنبه شانزدهم اردیبهشت‌ماه، یک شهروند زن به نام “ثویبه سیدعبدالله‌زاده” اهل روستای “حاجی لک” از توابع منطقه “چومی مجیدخان” بوکان بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از خودسوزی در یکی از بیمارستان‌های تبریز جان خود را از دست داد.

یک دلیل از هزاران دلیل خواست ما مبنی بر اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل
‎پریسا رفیعی فعال دانشجویی محبوس در اوین،در پرونده‌ جدیدی بدلیل نامه‌ای که درخصوص شرایط بازداشتگاه انفرادی و فشار برای انجام تست بکارت نوشته بود، به ۱۵ماه حبس تعزیری محکوم شد. او از بابت پرونده قبلی خود به ۷ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.
علاوه بر مصادیق آشکار خشونت سازماندهی شده علیه زنان از ابتدای عمر ننگین جمهوری زن ستیز اسلامی بسیاری از زنان تنها به دلیل اعتراض برای بدست آوردن ابتدایی ترین حقوق انسانی خود در زندانهای جمهوری اسلامی مکان خشونت علیه زنان و حتی تجاوز است محبوس اند. زنان در گروگان حکومت به طرز وحشیانه تری به صورت سیستماتیک و با اتهامات واهی مورد ستم قرار میگیرند. گاهی تنها به دلیل افشاگری های این زنان آزادیخواه از شرایط مخوف زندانها، جمهوری اسلامی برای آنها پرونده سازی میکند.
بسیار هستند پریسا رفیعی ها و آتنا دائمی هایی که تنها به خاطر سر خم نکردن جلو خواسته های جمهوری اسلامی و ادامه مبارزه به حق خود علیه کلیت این نظام جنایتکار در بند این حکومت اسیرند و اوج جوانی خود را پشت میله های زندان سر میکنند.
این است ماهیت حکومت ضد زن اسلامی در ایران، این تنها یکی از هزاران دلیلی است که برای مخالفت با عضویت جمهوری اسلامی در کمیسیون مقام زن وجود دارد، ما زنان در ایران اعلام میکنیم که به هیچ عنوان عضویت جمهوری اسلامی را قبول نداریم و لحظه ای دست از مبارزه برای به زیر کشیدن این حکومت متوحش، متحجر،جنایتکار و ضد زن بر نخواهیم داشت، ما خواستار اخراج جمهوری اسلامی از CSW و همه مراجع بین المللی هستیم.

بیانیه ۶۰ نفر از کنشگران حقوق زن، خانواده های زندانیان سیاسی و دادخواه:
عضویت حکومت آپارتاید جنسیتی جمهوری اسلامی در کمیسیون زنان سازمان ملل را محکوم میکنیم!
جمهوری اسلامی باید از مجامع بین المللی اخراج و بایکوت شود!

طالبان تروریست و کابل که بار دیگر به خون نشست!
سه انفجار پی در پی، مقابل مدرسه دخترانه و بیش از ۳۰ کشته و ۵۵ زخمی، در پی اقدامات تروریسی نیروهای اسلامی! مردم و به ویژه زنان مصیبت دیده افغانستان تا چقدر دیگر باید تحت ستم نیروهای مرتجع باشند؟! آن صلح که در افغانستان قرار است با وجود نیروهای جنایتکار اسلامی همچون طالبان، برقرار شود، چه چیزی را قرار است به ارمغان بیاورد جز خشونت و جنایت؟!
ما ضمن اعلام همبستگی با دانش آموزان، زنان، رنگین کمانیها، سکولارها و آتئیستها و بطور کل مردم آزادیخواه افغانستان، خواهان نابودی هر جریان اسلام سیاسی هستیم.

ایسکرا ۱۰٩۲

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …