نشست ۲۵ برابری دشت‌های خراسان از حد بحرانی

ایسنا،محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفته است:  میزان نشست دشت‌های استان خراسان ۲۵ میلیمتر است که حد بحرانی آن یک میلیمتر می‌باشد و این آمار بسیار تاسف بار است چرا که دشت‌های ما ۲۵ برابر بیش از حد بحرانی نشست دارند .

متاسفانه در ۶۰ سال گذشته حجم برداشت از منابع آبی استان روند صعودی داشته که در بهترین شرایط باید برای جلوگیری از تنش آبی حداکثر ۴۰ درصد از منابع آب تجدید پذیر برداشت شود، در صورتی که در طولانی مدت این آمار به ۱۴۶ درصد رسیده یعنی بیشتر از ظرفیت منابع آب زیرزمینی برداشت کردیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه به لحاظ کسری مخزن رتبه اول را در کشور داریم، گفت: همچنین طبق آمار ارائه شده یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری منابع زیر زمینی داریم. علایی با بیان اینکه میزان نشست دشت‌های استان خراسان ۲۵ میلیمتر است که حد بحرانی آن یک میلیمتر می‌باشد، اظهار کرد: این آمار بسیار تاسف بار است، یعنی دشت‌های ما ۲۵ برابر بیش از حد بحرانی نشست دارند، گرچه در این زمینه کار‌های زیادی انجام شده، اما نا تمام مانده است، زیرا همه عوامل موثر و مسئولان حوزه آب فعال نبودند.

علایی با انتقاد از عملکرد وزارت خانه بهداشت و علوم افزود: این دو وزارت خانه پس از گذشت ده سال موفق به تهیه استاندار بهداشتی آب نشدند و با وجود پیگیری‌های ما هیچ پیشنهاد و طرحی برای استاندارد و کیفیت آب ارائه ندادند.وی طرح انتقال آب از دریای عمان را بزرگترین طرح انتقال آبی کشور دانست و ابراز کرد: این طرح توسط بخش خصوصی اجرایی می‌شود که هزینه آن پنج میلیارد یورو پیش بینی شده است که البته این عدد قطعی نیست.

اینرا هم بخوانید

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند.بر اساس گزارش‌های دریافت شده از …