نوجوانی که قدرتمنداران جهان را شرم زده کرد!

دنیا دارد نابود میشود و شما نشسته اید و حرفهای توخالی میزنید!
گرتا تونبرگ دختر 16ساله سوئدی در کنفرانس سازمان ملل در مورد محیط زیست که سران اکثر کشورهای دنیا در آن حضور داشتند یک سخنرانی کوتاه اما بسیار تکان دهنده انجام داد و بشدت سران دولتها را محکوم کرد. او گفت “شما کودکی مرا از من گرفته اید”. او در جواب به این سوال که پیامت به رهبران جهان چیست گفت “پیام من اینست که ما شما را زیر نظر داریم!”

او ادامه داد “این مطلقا اشتباه است! من نباید اینجا میبودم. باید الان در آن سر دنیا در کلاس درس میبودم. با این وجود شما از ما جوانان میخواهید که امید داشته باشیم؟ چطور به خود جرات میدهید؟ شما رویاها و کودکی مرا با حرفهای پوچ خود دزدیده اید. گرچه من یکی از “خوشبختها” هستم. مردم دارند زجر میکشند. مردم دارند نابود میشوند. کل سیستم محیط زیست دارد از هم میپاشد. ما در آغاز یک نابودی جمعی هستیم. و تمام آنچه شما میتوانید در مورد آن سخن بگویید پول و داستانهای سرگرم کننده در مورد “رشد اقتصادی مداوم” است. چگونه به خود جرات میدهید؟!
از بیش از 30 سال قبل علم با شفافیت تمام حرف زده است. چگونه جرات میکنید که سرتان را برگردانید و به اینجا بیایید و بگویید ما به اندازه کافی اقدام کرده ایم؟! در حالی که سیاست و راه حلهایی که مساله را حل کند بهیچ وجه در چشم انداز نیست. میگویید صدای ما را میشنوید و حساسیت مساله را میفهمید. با تمام ناراحتی و عصبانیت میگویم که این حرف شما باور ندارم. چرا که اگر قبول کنم که شما این وضعیت را متوجه میشوید و کاری نمیکنید باید بگویم که یک مشت هیولا هستید. اما نمیخواهم اینطور فکر کنم.

ایده کاهش کربن دی اکسید طی ده سال به نصف، فقط به ما پنجاه در صد شانس میدهد که زیر یک و نیم درجه ای زندگی کنیم که کره زمین به جای غیر قابل برگشت میرسد. پنجاه درصد! ممکن است برای شما این عدد قابل قبول باشد. اما این اعداد نقطه غیرقابل باز گشت، گرمای فزاینده به دلیل آلودگی و مسمومیت آتسمفر و چگونگی عدالت و برابری (در انجام آنرا) شامل نمیشود. بعلاوه این اعداد به صدها میلیارد تن از کربن دی اکسیدی که شما تولید کرده اید و باید توسط نسل من تنفس شود متکی است. به تکنولوژیهایی متکی است که عملا وجود ندارد. بنابرین پنجاه درصد ریسک از نظر ما که باید با آن زندگی کنیم قابل قبول نیست…”

گرتا تونبرگ پیام خودرا اینگونه تمام کرد “ما اجازه نمیدهیم شما بسادگی گریبان خود را از این فاجعه خلاص کنید. ما همینجا همین الان جواب میخواهیم. این خط قرمز ماست. اگر به این وضعیت ادامه دهید شما را نمی بخشیم. دنیا دارد بیدار میشود. اوضاع دارد تغییر میکند. چه بخواهید چه نخواهید” و بعد با لحنی تلخ و تکان دهنده گفت “متشکرم!”

اینرا هم بخوانید

گامهای عملی برای پیشروی انقلاب

گفتگوی شهلا دانشفر با کاظم نیکخواه در برنامه سازمانده شهلا دانشفر: قبلا از اینکه در …