نوسانات ارز و قیمت تریاک

سعید صفاتیان رئيس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشکیل مصلحت نظام می گوید: “تریاک با وجود نوسانات ارزی چندان گران نشده و بهای آن فقط درصد اندکی رشد داشته است”

قیمت انواع مواد غذایی طی همین ماه گذشته چند برابر افزایش یافته  و در واقع سفره خالی مردم خالی تر از گذشته شده است. ارزش ریال در برابر دلار طی ماه گذشته سیر نزولی غیر قابل باوری داشته است. چرا در این وضعیت خاص که هر لحظه دور نمای زندگی اقتصادی مردم تیره و تار تر می گردد و کارخانه پشت کارخانه ورشکسته می شود، فقط قیمت یک «جنس»  دست نخورده مانده است؟

جواب ساده است و این باز ما را به جمهوری اسلامی می رساند. لازم نیست کارآگاه کارکشته فیلم های جنایی باشی یا کارشناس جرم یابی تا مسبب اصلی را در این «ثبات قیمت» مواد مخدر ردیابی کنی. البته سعید صفاتیان چیز دیگری می گوید: « مواد مخدر انبارشده در افغانستان و برنامه‌ریزی دقیق قاچاقچیان برای عرضه آن در بازار ایران دلیل ثبات قیمت تریاک است». (دشمن خارجی است!)

دلیل دیگری که ذکر میکنند از این هم بالماسکه تر است. می فرماید: «تئوریسین‌های قاچاق مواد مخدر معتقدند که افزایش قیمت باعث کاهش میزان مصرف و از دست دادن بازار سودجویی آنان می‌شود.»

اگر افزایش قیمت کالایی – هر کالا- باعث کاهش میزان مصرف و نتیجتا از دست دادن افت سود برای سودجویان می شود، پس چگونه است قیمت مواد غذایی، دارویی و بهداشتی ۸۰ میلیون نفر در ایران روزانه سر به فلک می کشد و کسی در نظام اسلامی ترسی از افت سود ندارد؟ چگونه در این آشفته بازار دزدی و اختلاس و چپاول یک اقلیت کوچک وابسته به مافیای قدرت ساعت به ساعت میلیاردرتر و فربه تر می شود؟

نه آقایان! اگر قیمت انواع مواد مخدر تقریبا ثابت مانده است جواب را باید در سودی دید که جمهوری اسلامی برای حفظ حیات خود می بیند. پخش مواد مخدر دو منفعت اساسی برای جمهوری اسلامی دارد. سود سرشار مالی از یک طرف و تمکین کسانی که اسیر مواد مخدر اند. اساسا این منفعت دومی باعث می شود سران و باندهای پخش مواد مخدر که دست اندرکاران رژیم اسلامی اند تلاش کنند با اشاعه گسترده اعتیاد بر عمر حکومت اسلامی بیفزایند.

اعتراضات وسیع، سراسری و رو به گسترش در ایران این معادلات پوچ جمهوری اسلامی را بر هم زده است. رژیم اسلامی با همه سیه روزی هایی که بر زندگی مردم حاکم کرده است، می رود که از صحنه روزگار پاک شود.

انترناسیونال 778

اینرا هم بخوانید

ترانه علی‌دوستی و نمک بر زخم حکومت – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …