نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

 

دروغگو! دولت دروغگو!  

حسن روحانی در سفر به شهر کرمانشاه با شعار دروغگو! دولت دروغگو مورد “استقبال”  مردم زلزله زده سرپل ذهاب قرار گرفت. مردم زلزله زده کرمانشاه، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی از لابالیگری دولت روحانی به وضعیت معیشتی و کمک رسانی حکومت اسلامی عمیقا ناراضی هستند. دولت روحانی و حاکمیت در قدرت جمهوری اسلامی زلزله را امری طبیعی و خدایی اعلام کرده اند و با کمترین هزینه ها به مردم  زلزله زده کمک رسانی شد. هنوز هزاران نفر از مردم زلزله زده سرپل ذهاب و … در اردوگاه ها فاقد مسکن و کانکس های مناسب هستند. هنور امکانات بهداشتی و دارویی در اختیار مردم زلزله زده قرار نگرفته است. صدها کودک از مدرسه و مهد کودک و امکانات بازی و تفریح محرومند. کمک های مردمی در سطح سراسری بخش یزرگی از نیازهای غذایی، پوشاک و خواب مردم زلزله زده را تامین کرد.

 

٢٨ اسفند  تجمع مردم روستای بی بیانی

ساکنین روستای بی بیانی از توابع شھرستان زلزله زده سرپل ذهاب بخاطر بی آبی دست به تجمع اعتراضی زدند.  چهار ماه از زلزلە و وعده مسؤولان مزدور حکومت اسلامی میگذرد در تعداد زیادی از مناطق زلزله زده مردم  هنوز آب آشامیدنی ندارند.

حتی روزی که قرار است مردم شاد باشند و سال نو را جشن بگیرند. مردم در ایران علیه بی حقوقی و وضعیت نابسامان در خیابانها حضور دارند و اعتراض کنند.

تجمع مردم روستای بی بیانی از توابع شھرستان زلزله زده سرپل ذهاب بخاطر بی آبی که با گذشت چهار ماه از زلزلە و وعده مسؤولان هنوز آب آشامیدنی ندارند.

 

اهدا  بسته‌های مواد غذایی برای شب عید

روز ٢٧ اسفندماه ١٣٩٦ بسته‌های مواد غذایی برای شب عید که از سوی ناهید خداجو  از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و خانم اکرم محمدی و سایر دوستانشان تدارک دیده شده بود در بین اهالی روستالی داره لار واقع در دشت ذهاب توزیع شد.

مجموعه‌ای دیگر از این بسته‌ها هم به پیشنهاد و صلاحدید جلیل الیاسی بین دانش آموزان سه روستا تقسیم شد.

گروه یاری یاران هماهنگی‌های لازم را برای معرفی روستا – که واقعا در زمره روستاهای نیازمند قرار داشت – انجام دادند.ضمن تشکر از همیاران گروه یاری یاران و امید به تداوم این همکاری.

– زاهد سلیمی

 

دستگیری  و احضار فعالین  اجتماعی

پیام یکی از شهروندان سنندج ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

با سلام! احضار و بازداشت چند نفر از فعالین محیط زیست در شهر سنندج . که عضوگروه کوهنوردی احمد قمری میباشند. به نامهای احمد قمری .که امروز احضار شد .

جمال اسدی از دیروز احضارشده .وتا همین حال آزادش نکردند. واصح زمانی که  دیروز احضارشده ولی شب ساعت ده آزادش کردند. اتهام آنها بیشتر برگزاری هشت مارس و برگزاری مراسم شب عید بوده است

جمال اسدی فعال ورزشی و کوهنوردی  یکی از  اعضای گروه احمد قمری  امروز دو شنبه عصر بجرم خوشی و شادی . در مراسم ٨ی مارس روز جهانی زن  بازداشت شد این کار غیرانسانی و غیر قانونی محکوم است و هرچه زودتر باید آزاد گردند. احمد قمری و واصح زمانی هم به همین جرم احضار شدند

جمال اسدی یکی از چهره های شناخته شده و فعال اجتماعی در شهر سنندج توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی دستگیر شده. جمال اسدی یکی از فعالین محیط ریست در سنندج میاشد.

 

مختار اسدی اعتصاب غذا کرد

مختار اسدی معلم زندانی برای چندمین بار پیاپی از مرخصی محروم ماند. بالغ بر ٤٠ زندانی  صنفی ،مدنی و سیاسی در بندهای زنان و مردان زندان اوین و زندان رجایی  شهر در اعتراض به عدم توجه مقامات قضایی به خواست‌های آنان مبنی بر حق استفاده از مرخصی، در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

مختار اسدی معلم زندانی و از فعالین صنفی در تماسی تلفنی اعلام كرد كه برای چندمین بار با درخواست مرخصی ایشان  موافقت نشده است  و این معلم زندانی تعطیلات نوروز  را در زندان سپری خواهد نمود.

مختار اسدی می افزاید با آمدن معاونت كنونی  دادستانی و پیگیری مجدد ، این معاونت اعلام كرده است هیج یك از اسناد و مدارك قبلی ایشان كه برای درخواست  مرخصی به دفتر معاونت قبلی -حاجی مرادی- ارسال شده است ، در پرونده اش وجود نداشته و حتی مداركی كه همكاران كانون صنفی معلمان تهران برای مرخصی ایشان به دادستانی تحویل داده اند در پرونده ایشان موجود نیست.  مختار اسدی كه از وضعیت پیش آمده به شدت ناراحت است می افزاید  درخواست های جدیدی به این معاونت برای پیگیری این موضوع ارسال كرده است و منتظر جوابیه دادستانی است و بخاطر این اجحاف همراه با دیگر زندانیان در اعتصاب غذای تر به مدت سه روز به سر می برد.

 

بیانیه انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه به مناسبت نوروز ١٣٩٧

در آستانه نوروز فصل نو شدن و زایش طبیعت قرار داریم. نوروز را به کارگران، زحمتکشان، محرومان و آزادیخواهان و برابری طلبان که دهها سال است تحت شدیدترین فشارها، سرکوب ها و تبعیضات قرار دارند اما یک آن این شرایط غیر انسانی را تحمل نکرده و مدام برای تغییر آن مبارزه کرده اند، تبریک و شادباش می گوئیم.

سال ٩٦ برای اکثریت مردم از جمله طبقه کارگر، تداوم تشدید فشارها، سرکوب ها و تحمیل فقر و بیکاری و گرانی بود و علاوه بر این سالی بود که بلای طبیعی زلزله به خاطر لاقیدی سیستم سرمایه داری نسبت به جان انسان ها و به طور کلی ضرورت لگد مال کردن انسانیت در ازای تأمین منافع اقتصادی و سیاسی اقلیت صاحب سرمایه و قدرت با چاشنی دزدی، اختلاس و چپاولگری باندها و دستجات در قدرت در ایران تبدیل به فاجعه ای انسانی در منطقه زلزله زده کرمانشاه گردید.

اما در مقابل این همه نابسامانی های معیشتی و اجتماعی که در سایه اعمال شدیدترین نوع سرکوب ها، بگیر و ببندها، کشتارها و به قتل رساندن معترضین در اعتراضات خیابانی دی ماه بر کل جامعه وارد گشته است، سال ٩٦ سالی مملو از اعتراضات و مبارزات توده ای بخش های مختلف مردم خواهان رفاه، آزادی و برابری و برداشتن هر گونه تبعیض بود.

مبارزات و اعتراضات وسیع و هر روزه کارگران، بیکاران، دستفروشان، زنان، جوانان، مالباختگان، که اوج و سراسری شدن خود را با اعتراضات خیابانی دی ماه به نمایش گذاشت، پاسخی قاطعانه به تمام بلایای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ای بوده که بر سر اکثریت جامعه نازل کرده اند و اینک به خاکریزی مستحکم تر و پشتوانه ای سترگ تر برای تعیین تکلیف نهائی و پایان بخشیدن به همه دردهای موجود تبدیل شده است.

اگر امروز اعضاء وقیح شورای عالی کار از ربیعی وزیر کار گرفته که طلبکارانه اعلام می کند خانه اش فقط ٥ میلیارد تومان ارزش دارد تا نمایندگان کارفرمایان و عوامل ضد کارگر و منتصبین دولت که در تشکل های ضد کارگری خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار و غیره عنوان کاذب نمایندگان کارگری را یدک می کشند، علی رغم گستردگی اعتراضات و خشم و نفرت کارگران نسبت به فریبکاری های این دستجات ضد کارگری، باز هم با دهن کجی نسبت به مطالبه سراسری کارگران مبنی بر حداقل حقوق ٥ میلیون تومان، دستمزد ٥ برابر زیر خط را بر دهها میلیون کارگر تحمیل می کنند، در فردای بعد از تعطیلات نوروز کارگران ایران پاسخ خود را با شدت بخشیدن به مبارزاتشان و با براه انداختن طوفان اعتراضات خیابانی به این گستاخی و دهن کجی مدافعان وضع موجود که فقر و فلاکت کارگران را در ازای انباشت سرمایه های افسانه ای از طریق استثمار، دزدی و غارت برای یک اقلیت مفتخور رقم می زنند، خواهند داد.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ٢٩/١٢/١٣٩٦

 

 پیام اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسب آغاز سال ١٣٩٧

بار دیگر بهار با سرسبزی و طراوتش و سال نو با امیدهایش از راه رسید.  جوانه ها از دل زمین سر بر آوردند و ما انسانها با تمام  امیدها و آمال و آرزوهایمان برای سعادت و خوشبختی قدم در سال نو میگذاریم.

اما علیرغم این همه امید پایان ناپذیر در وجود ما انسانها، چهل سال است  زندگی ما کارگران ایران بِه از سال پیش نشده است و هر سال با فقر و فلاکت بیشتری نسبت به سال پیش قدم در سال نو گذاشته ایم. با اینحال، سال نود و شش با دی ماه خیره کننده اش و  زمستانی متفاوت از سالهای گذشته، بارقه ی  امید را برای به کرسی نشاندن تحولات انسانی در کشور، در دلهای ما کارگران و مردم آزاده ایران بارور کرد.

کیفیت و کمیت اعتصابها و تجمعات اعتراضی ما کارگران در سراسر کشور و مبارزات بی وقفه ای  که کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز، هپکو، آذر آب، نیشکر هفت تپه و بسیاری دیگر از مراکز تولیدی و صنعتی در مبارزه برای دستیابی به مطالباتشان به پیش بردند متفاوت از سالهای گذشته و  مالامال از تجارب ارزنده ای بود که بی تردید در سال نو، در رشد و شکوفائی مبارزات طبقه کارگر ایران برای خلاصی از شرایط جهنمی موجود، تاثیرات تعیین کننده ای  از خود بر جای خواهد گذاشت.

ما کارگران ایران در سال نود و شش، بسیاری از یاران و همکارانمان را که نتیجه مستقیم تحمیل بی حقوق از سوی سرمایه داری حاکم بر ایران بود از دست دادیم، از اهواز و هفت تپه و تا تهران و اراک و جای جای کشور مورد سرکوب و بازداشت و تعقیب قضائی قرار گرفتیم، صدها هزار نفر از ما بدلیل تعطیلی کارخانجات آواره خیابانها شدیم، میلیونها نفر از ما بدلیل پایین بودن حداقل مزد تا چندین برابر زیر خط فقر و عدم پرداخت همین  دستمزدها شرمسار خانواده و فرزندان خردسال خود  شدیم، دهها و صدها هزار  نفر از ما خطرات سرکوب و بازداشت و وارد آمدن فشارهای روحی و روانی ناشی از اعتصاب و تجمع را به خود و خانواده هایمان به جان خریدیم اما علیرغم اینهمه مصائب زانوی غم بغل نکردیم، لحظه ای در دفاع از حقوق انسانی خود از پای ننشستیم و تا واپسین روزهای سال و در جایی همچون شرکت نیشکر هفت تپه و بسیاری مراکز دیگر تا واپسین ساعات پایان سال ایستادیم و برای دستیابی به مطالباتمان جنگیدیم.

و اینک در واپسین ساعات سال ٩٦ علیرغم اینکه  با رنج و اندوه و سفره ای خالی قدم به سال نو میگذاریم  فرا رسیدن بهار را عزیز و گرامی خواهیم داشت و سال نو را با اتکا به دستاوردهای مبارزات تاکنونی خود و قدرت اتحاد و همبستگی مان  به سالی سراسر مبارزه و پیشروی به سوی دستیابی به یک زندگی انسانی و برپائی دنیائی بهتر تبدیل خواهیم کرد.

سال نو  به کارگران، مردم آزاده ایران و بویژه زندانیان صنفی و سیاسی و خانوادهای آنان مبارک باد.

بهاران خجسته باد

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ٢٩ اسفند ماه ١٣٩٦

 

ایسکرا ۹۲۸

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …