نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

بە کسانی کە دوستشان دارم  

رامین حسین پناهی  

نمی‌دانم از کجا شروع کنم، از کشتە‌شدن اشرف یا از حکم اعدام برادر بزرگمان انور حسین‌پناهی، شکستە‌شدن هر روزە قامت پدر و اشکهای بی پایان مادرم. از خواهران داغدیدە و سایە ترس و نگرانی کە هر روز و هر ساعت در تک تک لحظاتی کە تنها یا دور هم بودیم، بگویم. دست سرنوشت و تقدیر، من را در مکان و شرایطی قرار دادە کە روزی برادر بزرگم انور حسین پناهی، آن را تجربە کرد. شاید ادامە حرفهایم از اینجا کمی راحتتر است برای اینکە با افشین، برادری کە از من بزرگتر است و با هم در یک زندان هستیم، این نامە را می‌نویسم. افشین بە هشت سال و نیم زندان محکوم شدە است و در انتظار پایان حکم و بازگشت بە خانە است و من هم بە اعدام محکوم و ممنوع الملاقات شدەام و نمی‌دانم کە بعدها چە می‌شود. بیش از هر چیز و هر کس بە قلب داغدیدە و حسرت‌های مادرم فکر می‌کنم از اینکە چگونە این روزها را تحمل کردە است یا تحمل می‌کند.

زمانی بە این فکر می‌کردم کە این همە رنج و این همە ترس از کجا می‌آید و دلیل واقعی ظلمی کە بە خانوادە من روا می‌رود چیست. امروز و همە روزها و لحظاتی تلخی کە از همان نوجوانی تجربە کردەام بیش از پیش جواب روشن این سوالات را می‌دهند؛ همیشە دوست داشتەایم با کسانی کە می‌شناسیم، با همسایەها، با افراد جامعە و مردمی کە با آنها در مکانی کە زندگی کردەایم صمیمی باشیم و احساس نزدیکی کنیم و در خوشی و ناخوشی در کنار هم باشیم. امروز فکر می‌کنم این درسها را پیش از هر کسی از مادر و پدرم یاد گرفتەام. چرا باید کارگران اینگونە زندگی کنند؟ چرا باید کودکان کار کنند و رنج بکشند؟ چرا باید زنان و مادرانمان این همە رنج و مرارت تبعیض را تحمل کنند؟ چرا مکانی کە در آن زندگی می‌کنیم و در آنجا بزرگ شدەایم آتش بگیرد و آلودە شود؟ و چرا نباید همە ما آزاد باشیم و در کنار هم آزادی را تجربە کنیم؟

کم نیستند کسانی کە این سئوالها را با صدا بلند کردە و بە جرمهای گوناگون محکوم شدەاند: محاربە، ضد انقلاب، وابستە بە گروەهای تروریستی، شبکەهای جاسوسی استکبار و عضویت در گروەهای معاند. من هم یکی از همان کسانی هستم کە در جستجوی جواب این سوالها بودەام و تلاش کردەام کە برای تک تک سوالاتی کە داشتەام پاسخی درخور بیابم از طریق دفاع از فعالیت مدنی و سیاسی، زیست محیطی، حقوق بشری، دفاع از حقوق کودکان، زنان و کارگران و تمامی کسانی کە همدل و همدرد بودەایم.

امروز بیش از هر روز دیگر از این صمیمیت و دوست‌داشتن و عشق بە مردم لذت می‌برم و از اینکە در کنارشان هستم احساس غرور می‌کنم. اینکە لحظات سخت هشت سال و نیم حبس افشین را می‌بینم بغض گلویم را می‌گیرد اما با وجود اینکە انتظار حکم اعدام، لحظات دردآوریست اما ارزش و غرور ایستادن در کنار مردمی کە آنها را دوست دارم، طبیعتی کە در آن زندگی کردەام و کارگرانی کە با آنها کار کردەام، از رنج این لحظات می‌کاهد و بە من، افشین و خانوادەام غرور می‌بخشد. برایتان می‌نویسم.

رامین حسین پناهی

زندان مرکزی سنندج

 

گزارشی از ۱۲۰ روز حضور در کرمانشاه

باید بیشتر از این ها در مورد کمبودها وکارها وفعالیتهامون می نوشتیم اما شرایطی کار وفعالیت در کنار دیگر دغدغه ها وگرفتاری های روزمره متاسفانه این فرصت ونه تنها به من به هیچ یک از همکاران من‌نداده است .

ما به محض وقوع زلزله با تعدادی از فعالین حقوق کودک وکارگری از اعضای کمیته پیگیری وجمعیت دفاع از کودکان کاروخیابان وارد منطقه اسیب دیده کرمانشاه شدیم روزهای اول به خاطر فضای امنیتی ومیلیتاریزه بودن شهر سرپل ذهاب این امکان برای ما فراهم نشد که در سرپل ذهاب مستقر بشیم به همین منظور با کمک نیروهای بومی بزرگان منطقه که قبلا افتخار اشنایی با هاشون داشتیم بلاخره بعداز دوروز ماندن در داخل شهر سرپل در روستای کوییک حسن مستقر شدیم از همان اول با کمپ هیوا همکاری خودمان را شروع کردیم فعالیت وبا جدیت شروع کردیم اقلام ووسایلی که همراه خود برده بودیم طی چند روز در روستاهای کوییک حسن وحومه میان خانواده های نیازمند پخش کردیم با همکاری مردم وشورا وماموستای روستا ها کار نیاز سنجی را شروع کردیم وبرحسب نیاز مردم نیازهاشون را بر اورد کردیم از هیتربرقی ووسایل گرمایشی گرفته تا لوازم التحریر واسباب بازی برای کودکان وپوشاک وپتو پک های خوراکی حتی اقدامات پزشکی انچکه توانستیم در اختیار مردم گذاشتیم فعالین حقوق کودک ویا همون نیروهای بومی باکمال افتخار در این مدت در کتارمون بودند جاداره از خانم مهتاب محمدی شهره مختاری شاهو حسینی وخانمهای نطری ووو …تشکر کنیم که در کوییک حسن وروستا های اطراف هم باجدیت در کنار ما بودند .

ما از دهها خانواده که اسیب دیده بودند عزیزان خود را از دست داده بودنددیدن کردم در روستای کوییک حسن به دفعات با اقای جمشید ازاد ودیگر خانواده های که کودک وخانواده خودرا در اثر زلزله از دست داده بودتد دیدن کردیم در طرح جمع کردن زباله با مشارکت کودکان محل بارها شرکت کردیم برگزاری برنامه های شاد ومتنوع با مشارکت گروههای دیگر که در منطقه حضور داشتند توضیع میوه شب چله وپخش لباس وپارچه کوردی ومحلی در بین خانمها وتعدادی تلویزیون حتی پاک سازی محیط زیست هم دغدغه ما در این روزها ی حضورمان در سرپل ذهاب بودچشن تولد برگزاری مراسمات منطقه ی وسنتی ودادن کارت هدیه ودهها مورد دیگر که مجالی برای بازگو کردن ان نیست تدارک دادیم وشرکت کردیم‌.

اما الان که وارد صدوبیستمین روز حضور در منطقه شده ایم در کنار کمک رسانی ورفع نیازهای مردم منطقه اکنون روی موضوع کودکان بیمار وسالمندومادران باردار تمرکز کردیم چندین کودک با کمک وهمراهی انسانهای شریف کار مداوای انها صورت گرفت ویا کمک هزینه پزشکی انها تهیه شد اما هنوز مردم سرپل ذهاب به حضور ما وکمک های انسان دوستانه ما مردم نیاز دارند هنوز دهها وصدها کودک وسالمند بیمار واسیب دیده به کمک های من وشما نیاز دارند مردم سرپل ذهاب را تنها نگذاریم مارا حمایت کنید تا بتوانیم با کمک هم تعدادکودکان بیمار بیشتری را درمان کنیم اکنون فصل گرما فرا رسیده نیاز فوری تهیه وسایل سرمایشی کولر ویخجال وغیره است اگر دیر بجنبیم وکاری نکنیم انواع بیماری های عفونی وروده ای حتی سالک کودکان وسالمندان وخانمهارا درچار مشکل خواهد کرد ‌وضعیت بهداشت همچنانکه در تصاویر وکلیب ها مشاهده میکنید وخیم است .. خانواده های زیادی هنوز کانکس وچادر کافی در اختیار ندارند .خانواده ها در کنار نبود کانکس وحمام ودستشویی واکنون با این تهدید دولت ربرور شده اند که باید کانکس های خودرا تحویل بدهند.

همچنانکه خبر دارید امروز زلزله چند ریشتری بزرگی منطقه سرپل ذهاب را لرزاند واسیب های فراوانی دوباره به مردم رساندهم وزش تند باد های پی در پی مردم را بشدت دچار نوعی وحشت واسترس کرده است همه این موارد جدای از فقر ومحرومیتی است که سالهاست بر این مردم تحمیل شده است .

مردم هیچ انتظاری از حکومت و دولت ندارند مسولان حکومتی وحتی محلی کرمانشاه هم این روزها به دزدی وغارت وچپاول وسرکیسه کردن مردم مشغولند.

اما ما باید وظیفه انسانی خود را در قبال این مردم اسیب دیده فراموش نکنیم ودر کنارشان باشیم .اگر دولت وحاکمیت مردم کرمانشاه را به حال خود رها کرده است اگر دولت به حای توجه وبه نیازها واسکان مردم بی توجه است مشغول سرکوب کارگران ومعلمان ودانشجویان در کشور است اگرحکومت با عوام فریبی ودروغ پردازی همیشگی رسانه ای میخواهدبا درج خبرهای وارونه مردم را به حال خود وابگذارد وافکار عمومی را فریب بدهد که در کنار مردم اسیب دیده است ما نباید در کمک‌کردن مردم وافشای رفتارهای غیر انسانی وبی توجهی ادامه دار مسولان حکومتی ومحلی کرمانشاه وسرپل ذهاب ساکت باشیم.

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری وکودک

دوازدهم فروردین ۹۷سرپل ذهاب

 

کمک‌های مردمی  زلزله‌زده گان!

در ادامه کمک رسانی های توده مردم در سطح سراسری و از شهرهای کردستان،  جمعی از نویسندگان، هنرمندان، معماران و مهندسان، پزشکان و روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی با توجه به فاجعه زلزله در کرمانشاه و بی‌خانمانی هزاران خانواده بر آن شدند که به کمک مردم محروم نواحی زلزله زده بشتابند.

 

ایسکرا ۹۳۰

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …