نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

پیامی کوتاە از طرف دایە شریفە مادر زندانی سیاسی زیر حکم اعدام رامین حسین پناهی

به گزارش کمپین حمایت از رامین حسین پناهی شب گذشتە کسانی از طرف وزارت اطلاعات شایعە پراکنی کردند کە رامین اعدام شدە است، صبح امروز با عجلە بە زندان مراجعە کردم کە خوشبختانە رامین سالم بود، بهم اجازە ندادند کە پسرم را ببینم کە نهایتا بە دادگاە مراجعە کردم و اجازە دادند، باهاش تلفونی صحبت کنم و خوشبختانە از روحیەی بالای برخوردار بود و بە همه کسانی کە صدای او هستند سلام رساند و گفت من ترسی از اعدام ندارم و اگر واقعا مشکل این کشور با اعدام من درست میشود، خوب من آمادە اعدام هستم. من کە از ماموستا فرزاد و احسان مهم تر نیستم.

 

نابودی جنگل های مریوان رو به افزایش است.

در سکوت رسانه ایی و عدم پیگیری جدی هر روز بخشی از جنگل های مریوان  قربانی طمع ورزی زمین خواران می شود.

 

گزارش مختصری از زلزله ٢١آبان تا امروز ١٧فروردین

باگذشت ٥ماه از زلزله هنوز تعداد بسیار زیادی ازمردم کانکس ندارند وتعدادی هم بیشتر از یکی دارند.

تعدادی زیادی ازخانوارها درسطح شهر و روستا فاقد سرویس بهداشتی وحمام هستند.

ساخت وساز منازل تخریبی درشهر هنوز آغازنشده ودر روستا نیز سقف تعداد انگشت شماری زده شده ومابقی نیز فقط چهارتا آهن برپا کرده اند.

مستاجرین هنوز بلاتکلیف هستند وبرنامه خاصی هم فعلا اعلام نشده.

خسارات ماشین آلات کشاورزی و وام ساخت اسطبل و جای دام روستائیان هنوز پرداخت نشده وجهاد کشاورزی دراین مدت خیلی درحق دامداران وکشاورزان کوتاهی کرده وناعدالتی زیادی هم صورت گرفته.

بعضی بانک ها نسبت به امهال وام کارشکنی می کنند.

آب برخی مناطق سرپلذهاب گل آلود وغیرقابل شرب است. با آغاز فصل گرما ونبود لوله کشی

فاضلاب مناسب و وجود حشرات مشکلات بهداشتی وطبع آن بیماری را بوجود خواهد اورد.

 

توسط گروه های کمک رسانی به زلزله زدگان انجام شد.

در ایام نوروز سال جاری بیش از ٣٠٠ بسته‌ شامل عروسک و وسایل بازی در میان کودکان چهار روستای زلزله‌زده ” سلیمان تپه” ، “ناوه فره”، “ظله‌ره‌ش” و “بریموند” در دشت ذهاب توزیع کرد.‌

 

سنندج٢١تا ٢٤ فروردین

نمایشگاه عکس دومین دوسالانه جایزه ماف برای جهانی عاری از مین

ایران با وسعت آلودگی نزدیک به ٤ ملیون هکتار و وجود بیش از ١٦ میلیون مین بازمانده از جنگ عراق در ٥ استان مین‌زده، لقب دومین کشور آلوده به مین را در جهان دارد؛ با توجه به این وسعت آلودگی هیچ یک از معاهدات بین‌المللی منع به کارگیری مین را هم امضا نکرده است .

 

پیرانشهر؛ مصدوم شدن یک کولبر

٢٠ فروردین ماە یک کولبر بە نام علی گلچیی بە هنگام کولکشی از ارتفاعات “کانی خدا” ی پیرانشهر سقوط کردە و مصدوم شدە است.

 

کارگران معترض اخراجی پالایشگاه گاز ایلام یازده نفرند

در سال جدید مدیریت پالایشگاه گاز ایلام١١کارگر معترض را اخراج کرد.

بتاریخ٢٠فروردین،کارگران ارکان ثالث پالایشگاه گاز ایلام از تعدیل برخی همکاران خود در روزهای ابتدایی سال جدید خبر دادند.

این کارگران می‌گویند: یازده نفر از همکاران ما در روزهای ابتدایی سال جدید بیکار شدند.

برای اطلاعات بیشتر درهمین رابطه به گزارشات زیر مراجعه شود:

 

تعدادی از کارگران معترض پالایشگاه گاز ایلام اخراج شدند

مدیریت پالایشگاه گاز ایلام برای انتقام گرفتن از کارگرانی که روزهای ششم وهفتم اسفندماه* دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به اعتصاب وتجمع زدند،تعدادی از آنهارادراول سال جدید اخراج کرد.

براساس گزارشی که پنجم فروردین ماه رسانه ای شد،به جای اینکه صدای کارگران پالایشگاه گاز ایلام پس از اعتراض دوروزه شان به گوش مسئولین رسیده وآنها را برای رفع مشکلاتشان مجاب نماید ،مدیران پالایشگاه از در انتقامجویی وساکت نمودن صدای معترضین وارد شده اند. چرا که در اولین روز از سال ٩٧ جمعی از کارگران را به جرم اعتراض به روند تضییع حقوقشان از کار بیکار کرده اند.

خبرهای رسیده از پالایشگاه گاز ایلام حاکیست که مدیریت این پالایشگاه در اولین روز از سال ٩٧به علت تحصن یکماه پیش کارگران در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات چندساله اشان ،در اقدامی غیر منتظره در پایان قرارداد پیمان ها از عقد قرار داد با تعدادی از کارگران باسابقه که دراین تحصن شرکت کرده بودند در پیمان های جدید جلوگیری به عمل آورند.

 

کارخانه فولاد ارومیه

ادامه اعتراضات کارگران کارخانه فولاد ارومیه نسبت به عدم پرداخت ماه ها مطالبات با تجمع مقابل استانداری آذربایجان غربی

 

سنندج

کشته ومصدومیت شدید ٢کارگر ساختمانی در شهرک صنعتی شماره سه سنندج

روز شنبه ١٨ فروردین ماه، به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار، دو کارگار در حین کار در یک ساختمان در شهرک صنعتی شماره سه سنندج دچار حادثه شدند و یکی از آنان جان خود را از دست داد و دیگری به دلیل شدات جراحات وارده به بیمارستان منتقل شد.

این دو کارگر به نامهای “نوید محمدی و اسماعیل زندی” در حین کار سیمانکاری در نمایندگی شیرین عسل در شهرک صنعتی شماره ٣ سنندج به دلیل نبود امکانات ایمنی به پائین سقوط کردند در جریان این حادثه نوید محمدی ٢٨ ساله در جا به علت ضربه مغزی فوت کرد و اسماعیل زندی از ناحیه کمر دچار شکستگی شدیدی شد.

 

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری وکودک

باید با تمام قدرت برای رسوایی هرچه بیشتر ناقضان حقوق بشر حاکمان ایران به میدان بیاییم‌.

شصت واندی روز اعتصاب غذای زندانی سیاسی گلرخ ابراهیمی ایرایی وبی توجهی شرم آور مسولان قضایی وامنیتی به خواست برحق این زندانی رنج کشیده …

این سوال به ذهن هر انسان با وجدانی خطور میکند که مگر خواست گلرخ چیست ؟ گلرخ برای آزادی اش وشکستن حکم ناعادلانه اش این چنین به استقبال مرگ نرفته است ، بلکه او میخواهد همان قوانین مضحک که خود سیستم کثیف قضایی وحاکمان دزد وغارتگر که دست شان را از جیب مردم وگرده طبقه کارگر برای دزدی های بیشتر کوتاه نمیکنند اجرایی شود. خواست گلرخ خواستی منطقی وکاملا قانونی است .او حق دارد به بند عمومی زندانیان سیاسی وامنیتی منتقل شود. جای گلرخ زندان نیست، گلرخ و همه زندانیان سیاسی جرمی مرتکب نشده اند، بلکه مجرم کسانی هستند که این انسان‌های شریف را در بند کرده اند. به عنوان زندانی سیاسی سابق که من نیز سالها قربانی تصمیمات کینه توزانه مسولان قضایی وامنیتی ودر زندانهای خطرناک دوران محکومیت ناعادلانه خود را سپری کردم اکنون وضعیت گلرخ را کاملا درک میکنم .

 

باید با تمام توان در راستای رسوایی قوانین ضد انسانی که در ایران حاکم است  تلاش کرد و اعلام کرد حکومت و مسئولین قضائی کینه توز باید به خواست قانونی این زندانی سیاسی توجه کننند، ادامه بی توجهی هر لحظه ممکن است خطرات جبران ناپذیری را متوجه این زندانی سیاسی کند .

و در پایان خطاب به گلرخ عزیز ،

گلرخ جان ! ما تو را زنده احتیاج داریم ، با وجود انسان‌های شریفی چون تو ، آزادگی و انسانیت و مقاومت و از خود گذشتگی معنی میشود.

گلرخ جان !  همه انسان‌های شریف و آزاده در سراسر جهان ، فریاد رسای اعتراض تو را شنیده اند ، ما مبارزه تو را با مرگ و زندگی تعقیب می‌کنیم ، بدان که هر زمان به این اعتصاب جانکاه خاتمه دهی ، برای همیشه پیروز هستی و این مقاومت و ایستادگی تو در حافظه همه آزادگان جهان ثبت خواهد شد . ما مبارزه تو را در بیرون از زندان ادامه خواهیم داد .

زنده باد گلرخ ایرایی

زنده باد آزادی

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری وکودک

 

 

پیام از طرف کارگران فولاد زاگرس ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

سلام.

امینی هستم

الان جلو کارخانه هستم

دارن کامیون کامیون بار میبرن

از تعطیلی کارخانه کلی زمان میگذره هنوز حقوق ٩١نزد پیمانکار مونده و٤%حق بیمه مشاغل سخت وزیان آور وشکایت پزشکی تعدادی بیماری شغلی داشتن پرداخت نکردن و هیچ کس جوابگو نیست اینجا اومدم خودم حق خودم بگیرم

نیروی انتظامی درمحل حاضر شد میگه شکایت کن وقتی دفتر قروه و تهران پلمپ هست و کسی حضور نداره وسهامداران شرکت که تامین اجتماعی بازنشستگی کشوری وبازنشستگان فولاد میگن برید کارخانه واسه خودتون

ما نمیخوایم ما الان از کی حقمون بگیریم پس چاره جز درگیری نداریم

درگیری ماند برای شنبه

قرار شد شنبه درگیر بشم پاسگاه اعلام درگیری کرده ولی حاضر نبود به مسئول کارخانه زنگ بزنه و موضوع حقوق من را جویا بشه شنبه یا میمیرم یا حقمو میگیرم

برگرفته از کانال اتحادیه ازاد کارگران ایران

 

باز هم فاجعه‌ در مدرسه و مرگ یک کودک!

خنده هایش برای همیشه خاموش شد!

دانش آموزی دیواندره‌ای در دبستان روستای شالیشل بر اثر افتادن درب حیاط مدرسه جانش را از دست داد!

 

بازداشت دست کم ٦ کولبر در پیرانشهر

روز پنج شنبە ( ١٧ فروردین ٩٧/ ٦ آوریل ٢٠١٨)، نیروهای مسلح ایران در مناطق مرزی پیرانشهر دست کم شش کولبر کورد را بازداشت و بە محل نامعلومی منتقل کردەاند

اسامی ٤ نفر از بازداشت شدگان کە عضو یک خانوادە می باشند  ١ـ علی قادری ٢ـ محمد قادری ٣ـ ابراهیم قادری ٤ـ لقمان قادری

ایسکرا ۹۳۱

 

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …