نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

یدی صمدی، امیر شهابی و ارمین شریفه آزاد شدند!

٢٥ اردیبهشت سه کارگر زندانی یدی صمدی، امیر شهابی و ارمین شریفه که در مراسمهای روز جهانی کارگر توسط حکومت اسلامی دستگیر شده بودند  آزاد شدند.

٢٥ اردیبهشت  فریاد دانشجویان دانشگاه کرمانشاه: «تلاش مسئولان ؛ سرکوب دانشجویان»  دانشجویان علم و صنعت کرمانشاه به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند!

دانشجویان علیه پولی شدن دانشگاهها اعتراض کردند، همزمان با این تجمع دانشجویان در یاسوج و همچنین تبریز نیز تجمعات اعتراضی در جریان بوده است! دانشجو میمرد، ذلت نمی پذیر شعار دیگر تجمع دانشگاهها بوده است!

 

دیدار مادران صلح و آشتی کردستان با خانواده رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی محکوم به اعدام

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ مادران صلح و آشتی کردستان با دایه شریفه (شریفه زرینی) مادر رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و پروانە حسین‌پناهی، مادر نیشتمان در حالی دیدار کردند که رامین حسین‌پناهی، کماکان از حق ملاقات محروم است.

امجد حسین‌پناهی، برادر رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گفت: «مادرم، دایه شریفه، روز یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت، برای ملاقات رامین به زندان مرکزی سنندج مراجعه می‌کند، ولی مسئولان زندان به وی اجازه ملاقات ندادند و برادرم کماکان ممنوع‌الملاقات است.»

وب سایت کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی

 

درب ورودی کارخانه قند نقده توسط کشاورزان و چغندرکاران طلبکار مسدود شد.

کارخانە قند نقدە ٨ ماه است مطالبات چغندرکاران را پرداخت نمی کند.

برگرفته از کانال خبری اعتراضات کارگری

 

جمهوری اسلامی و مین های جمع آوری نشده! حادثه ای دلخراش!

«براي چيدن گياهان بهاری به بالای تپه رفته بود كه ناگهان صدای مهيبي آمد و پسرم مجروح شد». اين را پدر شايان مي‌گويد؛ پسر ١١‌ساله‌ای كه جمعه گذشته پس از انفجار مين‌های به‌جامانده از زمان جنگ، در نزديكی شهر سنندج دو دست و يك چشمش را از دست داد. منطقه‌ای كه سال‌ها پيش پايان عمليات پاكسازی در آن جشن گرفته شده بود اما همچنان قربانی مي‌گيرد. (منبع خبر موکریان)

 

باز هم خبر از ‍ مصدوم شدن  کولبران در اثر انفجار مین در  بانه و پیرانشهر

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۷ ، یک کولبر سی ساله از اهالی روستای بیاندره بانه به نام «یادگار کریمیان»  در حین کولبری در پی انفجار مین به شدت دچار جراحت شده و یک پای خود را از دست داد.

از پیرانشهر هم گزارش شده است که روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ یک کولبر به نام «رحمان رسولی‌آذر»  از اهالی روستای گل‌آباد دهستان پیران در پی انفجار مین از ناحیه‌ی پا نقص عضو شده و به مراکز درمانی ارومیه منتقل گردیده است.

منبع خبر موکریان)

 

ویژه تجمع سراسری معلمان در ٢٠ اردیبهشت

اطلاعیه شماره ٢ کانون صنفی معلمان استان تهران پیرامون بازداشت اعضای کانون و جمعی از فعالان صنفی

بیش از چهار روز از حمله ددمنشانه و بازداشت جمعی از فعالان صنفی می گذرد روز جمعه قرار بازداشت ٧تن از بازداشت شدگان به قرار وثیقه تبدیل شد ولی معلمان زندانی از قبول این قرار امتناع کردند و اعلام نمودند که جرمی مرتکب نشده اند که بخواهند به خاطر آن تامین وثیقه نمایند سرانجام با پیگیری خانواده ها و ایستادگی معلمان روز یکشنبه قرار وثیقه به کفالت تبدیل شد و آقایان محمدتقی فلاحی دبیرکانون صنفی معلمان تهران، رسول بداقی بازرس کانون صنفی معلمان تهران، رحمان عابدینی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان البرز و فعالان صنفی آقایان اسماعیل گرامی، حسین غلامی،جواد زنوزی و خانم عالیه اقدام دوست بصورت موقت آزاد شدند.

اما در این میان وضعیت محمد حبیبی به مراتب همچنان نامعلوم است. محمد حبیبی که در روز ٢٠ اردیبهشت با ضرب و شتم شدید در مقابل چشمان دهها معلم دستگیر شد به سلول های انفرادی سپاه منتقل شده است و روز جمعه مانند سایر معلمان وثیقه ٥٠ میلیون تومانی به وی ابلاغ شده است اما پرونده وی روز یکشنبه به بازپرسی ٢ ارجاع داده و دستور وثیقه و آزادی وی متوقف شده است در حالی که خانواده و دوستانش با توجه به وقوع ضرب و جرح، بسیار نگران سلامتی ایشان هستند.

کانون صنفی معلمان استان تهران ضمن تبریک به خانواده و معلمان کشور بخاطر آزادی هفت فعال صنفی و اعتراض شدید به ادامه بازداشت محمد حبیبی خواهان صدور قرار منع تعقیب برای کلیه بازداشتی های تجمع بیستم اردیبهشت و آزادی فوری آقای حبیبی است.

همچنین کانون صنفی معلمان استان تهران در اعتراض به دستگیری دبیر کل و بازرس و عضو هیات مدیره و ٥فعال صنفی ، در راستای اعتراض به روند غیرقانونی بازداشت و حبس معلمان، خواهان ایجاد کمیته تحقیق و تفحص با حضور نمایندگان کانون و تشکل های عضو شورای هماهنگی، پزشکان و حقوقدانان مستقل و وکلای معلمان برای مشخص شدن ابعاد فاجعه روز ٢٠ اردیبهشت است. همچنین باید وضعیت معلمانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته مشخص گردد و وسایل شخصی معلمان دستگیر شده، که مفقود و ناپدید شده، به آنان بازگردانده شود.

بی شک کانون صنفی از تمام ظرفیت قانونی خود برای دفاع از حقوق اعضای خود استفاده خواهد کرد و به مسئولان قضایی و امنیتی و اجرایی در مورد تبعات هتک حرمت معلمان هشدار می دهد و امیدوار است به زودی با صدور قرار منع تعقیب محمد حبیبی و سایر معلمان زندانی آقایان اسدی ، بهشتی و عبدی از زندان آزاد شوند.

به امید تحقق مطالبات صنفی و آموزشی معلمان ایران

کانون صنفی معلمان استان تهران

 

برخورد خشونت آمیز با تجمع صنفی معلمان محکوم است

پنج شنبه ٢٠ اردیبهشت تجمع اعتراضی مسالمت آمیز معلمان و بازنشستگان که فرهیختگان کشور هستند؛ در مقابل سازمان برنامه و بودجه با تهاجم نیروهای لباس شخصی و امنیتی سرکوب شد. و تعدادی از معلمان و بازنشستگان بازداشت و با دست بند و پا بند به زندان اوین منتقل شدند و بنابر گزارش شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با زنان معلم شرکت کننده در تجمع بدرفتاری شده و به زمین کشیده شده اند. این تجمع با فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در شهرهای مختلف کشور برگزار شد که متاسفانه در تهران اعتراض مسالمت آمیز معلمان و بازنشستگان سرکوب شده است.

اعتراض، تجمع، تحصن و اعتصاب حق مسلم همه مردم است و ضرب و شتم و اهانت به زنان و مردان معلم و بازنشسته را به شدت محکوم می کنیم و خواهان آزادی بی قید و شریط تمامی بازداشت شدگان و مجازات امران و عوامل سرکوب کننده می باشیم.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

٢١ اردیبهشت ٩٧

 

خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط معلمان بازداشت شده گردیم

از ساعت ١٠ صبح امروز در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان ایران، در بیش از ١٥ شهر معلمان شاغل و بازنشسته، در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه و در شهرستانها مقابل ادارات آموزش و پرورش همزمان و سراسری اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی نمودند.

تجمعات سراسری امروز معلمان که با خواست افزایش حقوق بالای ٥ میلیون تومان، بیمه تکمیلی، دخالت مستقیم معلمان در سرنوشت صندوق بیمه بازنشستگان و صندوق ذخیره فرهنگیان، پایان دادن به تبعیض و خصوصی سازی آموزش و پرورش و مدارس کپری و کانکسی و غیر استاندارد، حق ایجاد تشکلهای مستقل، آزادی معلمان زندانی و برداشته شدن تبعیض نسبت به معلمان حق التدریسی و آزاد و با شعارهایی از قبیل: «نان، کار، آزادی»،«معلم زندانی آزاد باید گردد» و قرائت بیانیه ها در حمایت از کولبران و اعتصاب علیه فقر و بیکاری در شهر بانه که از جمله خواستهای عمومی و سراسری مردم کار کن،مزدبگیر و محروم جامعه هستند، برگزار شده بودند مانند همیشه تاب تحمل از دستگاههای سرکوب قضائی، امنیتی و انتظامی را سلب کرده بودند.

در نتیجه تجمع بزرگ تهران مورد یورش نیروهای سرکوبگر قرار گرفت و ضمن ضرب و شتم و مجروح کردن تعدادی از معلمان شرکت کننده در تجمع، بیش از ١٥ نفر که تا کنون اسامی تعدادی از آنان از جمله محمد حبیبی، علی پیروز، علی زولفی، محمد حسن پوره، محمدتقی فلاحی، رسول بداقی، عالیه اقدام دوست و آقای گرامی مشخص گردیده را بازداشت و به کلانتری ١٥ خرداد منتقل کردند.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ضمن دفاع قاطعانه از تجمعات با شکوه امروز معلمان سراسر ایران و مطالبات آنان به عنوان بخشی از مطالبات کارگران و مردم محروم، یورش به تجمع معلمان تهران و ضرب و شتم وحشیانه آنان و همچنین بازداشت بیش از ١٥ نفر را تلاشی بیهوده در راستای به عقب راندن معلمان به عنوان بخشی از طبقه کارگر و بقیه کارگران و محرومان از موضع حق طلبانه خود می داند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط معلمان بازداشی در تجمعات امروز و همچنین فعالین کارگری بازداشت شده طی چند روز اخیر از جمله در روز جهانی کارگر می باشد.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ٢٠/٢/١٣٩٧

 

حمله وحشیانه نیروهای امنیتی به تجمع معلمان و ضرب و شتم آنها را قویا محکوم می کنیم و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط معلمان بازداشتی هستیم

معلمان کشور سالهاست بدلیل پایمال شدن بدیهی ترین حقوق انسانی خود و همچنین روند نابودی آموزش و پرورش کشور مبارزه شجاعانه و مستمری را برای حفظ کرامت انسانی خود، توقف خصوصی سازی و پولی کردن اموزش،

برخورداری از بیمه درمانی کار آمد، مدیریت مستقیم معلمان بر صندوق ذخیره فرهنگیان، پایان دادن به امنیتی کردن فعالیتهای صنفی و بازداشت و زندانی کردن معلمان پیشرو و محو تبعیض در آموزش و پرورش آغاز کرده اند و در این راه هزینه های سنگینی را متحمل شده اند.

با اینحال مقاومت و مبارزه مسئولانه آنان لحظه ای متوقف نشده و سال به سال اعتلای بیشتری یافته و علیرغم تشدید فضای امنیتی در کشور در پی مبارزات سراسری توده های مردم در دی ماه سال گذشته و سرکوب خونین آن توسط حکومتگران، معلمان طی فراخوانی از سوی شورای هماهنگی تشکلهای

صنفی فرهنگیان در روز بیستم اردیبهشت دست به تجمعات پرشور و جسورانه ای در بسیاری از شهرهای کشور زدند.

اما تجمع آنان در تهران در مقابل سازمان برنامه و بودجه با یورش وحشیانه نیروهای امنیتی مواجه و بسیاری از معلمان شرکت کننده در تجمع با گستاخی تمام مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بیش از ده نفر از آنان مجروح و بازداشت و در کمال بی شرمی با دست بند و پا بند به زندان اوین منتقل شدند.

سرکوب معلمان در مقابل سازمان برنامه و بودجه در حالی در برابر چشمان مردم ایران و جهانیان با وحشیانه ترین و سبعانه ترین شکلی صورت گرفت که اختلاس گران و چپاولگران صندوق ذخیره فرهنگیان و دارائی صدها هزار نفر از مردم ایران در موسسات مالی وابسته به حوزه های قدرت، آزادانه و با امنیت کامل به دزدیها و غارتگریهای خود ادامه می دهند.

بدون تردید وجود چنین وضعیتی در هر کشوری، اعلام جنگی آشکار از سوی حکومت با میلیونها کارگر و معلم و عموم توده های مردم و پیشدستی در این جنگ برای تحمیل فجیع ترین شکلی از زندگی اجتماعی در یک جامعه هشتاد میلیونی است.

اما اگر حکومتگران در این اندیشه اند که میتوانند در پی فضای حاکم بر کشور در نتیجه توجه توده های میلیونی مردم رنجدیده ایران به موضوع برجام، مبارزات ما کارگران و معلمان را براحتی مورد وحشیانه ترین تعرضات قرار دهند و ما را وادار به تمکین در برابر وضعیت جهنمی موجود کنند باید بدانند تداوم چنین سیاستهایی بصورت خیره کننده ای دی ماههای عظیم تری را با خود به همراه خواهد آورد و ما کارگران و معلمان را بسرعت به مصافی تعیین کننده با وضعیت به غایت غیر قابل تحمل موجود خواهد کشاند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با اعلام همبستگی با مبارزات بر حق معلمان و محکوم کردن یورش وحشیانه به تجمع آنان در مقابل سازمان برنامه و بودجه و هشدار به حکومتگران در تداوم سیاست سرکوب، خواهان ازادی فوری و بی قید و شرط معلمان بازداشتی و معلمان در حال تحمل حبس محمود بهشتی، مختار اسدی و آزادی و رسیدگی عاجل به خواستهای معلم اعتصابی اسماعیل عبدی و پایان دادن به امنیتی کردن فعالیتهای صنفی و سیاسی در کشور است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

٢١ اردیبهشت ١٣٩٧

 

بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان- مریوان در محکومیت حمله به تجمع معلمان تهران

بیستم اردیبهشت ماه در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ،   هماهنگ با سایر شهرهای ایران معلمان تهران دراعتراض به عدم پاسخگویی دولت و نهادهای مسئول به خواسته هایشان در مقابل سازمان برنامه و بودجه ،با مدنی ترین شیوه تجمع اعتراضی برگزار کردند

متاسفانه این تجمع با برخورد خشونت آمیز پلیس سرکوب شده و ضمن ضرب و شتم همکاران تعدادی از آن ها هم بازداشت شده و تااین لحظه هم شماری از آن ها کماکان در بازداشت به سر می برند

بی شک برخورد خشن و سرکوبگرانه پلیس  نه تنها کمکی به حل مشکل نمی کند بلکه سلب اعتماد بیشتر معلمان را به دولت و نهادهای حاکمیت موجب می شود

انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان) ضمن محکومیت شدید برخوردهای خشن و امنیتی با معلمان و اصرار بر خواسته های برحق آن ها خواهان آزادی هرچه سریع تر معلمان بازداشتی است و اعلام می دارد که درصورت تداوم بازداشت این عزیزان از تمام ظرفیت های اعتراضی خود در حمایت از همکاران خود استفاده خواهد کرد

انجمن صنفی معلمان کردستان( مریوان )

بیست و دوم اردیبهشت ٩٧

 

قطعنامه_پایانی_تجمع_سراسری «بیستم اردیبهشت‌ماه ١٣٩٧ »

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

در حالی امسال به استقبال روز معلم و بزرگ داشت ابوالحسن خانعلی و تمام پیشگامان عرصه تعلیم و تربیت رفتیم که وضعیت آموزش‌وپرورش از هر زمان دیگری بحرانی‌تر و آشفته‌تر است.

عدم توجه به زندگی و معیشت معلمان بازنشسته و شاغل و بی‌توجهی به کیفیت آموزش در مدارس نشان از آن دارد که آموزش‌وپرورش در اولویت نهادهای حاکمیتی و مسئولان دولتی نیست. شورای هماهنگی نسبت به این وضعیت اعتراض دارد و نسبت به ادامه بی‌توجهی‌ها و تبعات آن به مسئولان هشدار می‌دهد.

شورا پیش‌بینی می‌کند که با توجه به افزایش بی‌رویه تورم و گرانی و افزایش تعداد دانش آموزان (با توجه به رسیدن دانش آموزان نظام جدید به پایه دوازدهم ) وضعیت نیروهای آموزشی و اداری مدارس در سال تحصیلی ٩٨ –٩٧ به‌مراتب سخت‌تر خواهد شد و توجه ویژه به وضعیت معلمان و نیازهای دانش آموزان امری ضروری است. در همین راستا مطالبات صنفی و آموزشی خود را به شرح زیر اعلام می‌کنیم:

 

١. باید دولت و مجلس زمینه‌های افزایش حقوق و دستمزد معلمان بازنشسته و شاغل را تا بالای خط فقر یعنی پنج میلیون تومان فراهم نماید. در این راستا اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و اجرای فاز دوم رتبه‌بندی الزامی است.

٢. بیمه درمانی تکمیلی یک ضرورت اساسی برای فرهنگیان بخصوص بازنشستگان است و بایستی معلمان به یک بیمه کارآمد دسترسی داشته باشند.

٣. معلمان بازنشسته و شاغل باید در تصمیمات نهادهای مرتبط مانند صندوق بازنشستگی و صندوق ذخیره فرهنگیان نقش واقعی و جدی داشته باشند. ضروری است نمایندگان معلمان در صندوق بازنشستگی مشخص گردند و اساسنامه صندوق ذخیره اصلاح و نمایندگان معلمان مجدداً انتخاب شوند.

٤. تأکید بر آموزش مبتنی بر تکنیک و کنکور باعث رشد مافیای آموزش و گسترش روند پولی سازی آموزش شده است و دانش آموزان طبقات محروم در سایه سیاست‌های پولی و خصوصی‌سازی دچار افت تحصیل شده یا از مدارس طرد و از امکان ورود به دانشگاه محروم می‌شوند. ما به این سیاست‌های مخرب اعتراض داریم. خصوصی‌سازی آموزش را فوراً متوقف نمایید و مدارس را به تکنولوژی نوین آموزشی مجهز کنید. مدارس کپری و کانکسی را برچینید و تغذیه مناسب را در مدارس ارائه نمایید.

٥. تشکل یابی مستقل و آزاد حق ماست. دولت و مجلس عامدانه مانع تحقق آن می‌شوند تا اصلاح قانون مربوط به تشکل‌های صنفی در مجلس، دولت باید پروانه فعالیت تشکل‌های صنفی را سریعاً تمدید نماید.

٦. به فضای امنیتی حاکم بر فعالان صنفی فوراً پایان دهید و معلمان زندانی محمود بهشتی، اسماعیل عبدی و مختار اسدی را آزاد کنید و معلمان تبعیدی و اخراجی را به مدرسه بازگردانید.

شورای هماهنگی در این شرایط، بخصوص نسبت به حفظ جان اسماعیل عبدی که در اعتصاب غذا و در شرایط سخت بسر می‌برد به قوه قضاییه و دولت هشدار می‌دهد. اسماعیل عبدی به خاطر عدم رعایت حقوق اولیه یک زندانی اعتصاب نموده است. شورا ضمن حمایت از معلمان زندانی و خواسته های اسماعیل عبدی، از مسئولان می خواهد به شرایط و مطالبات وی رسیدگی شود تا وی به اعتصابش پایان دهد. معلمان زندانی را آزاد کنید.

٧. به تبعیض نسبت به معلمان حق التدریسی، آزاد و مربیان پیش دبستانی پایان دهید و امنیت شغلی آنان را تضمین نمایید.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به‌عنوان یک تشکیلات صنفی و مستقل، پیگیری مطالبات فرهنگیان را وظیفه خود می‌داند و از حمایت‌های مردمی و نهادهای مدنی تشکر می‌کند و تأکید دارد که مطالبات فوق دست‌یافتنی است. چگونه ممکن است برای افزایش حقوق معلمان و کیفی سازی آموزش بودجه و اعتبار کافی وجود نداشته باشد درحالی‌که به گفته مسئولان میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شود و روزانه اخبار اختلاس‌های میلیاردی را می‌شنویم؟!

شورای هماهنگی از مسئولان می خواهد که باتوجه به اذعان همه ی آنها در رده های گوناگون مسئوولیتی برای برآورده شدن این خواسته های برحق و اجرای مصوبات پیشین از خود حسن نیت نشان دهند، بدیهی است که تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور آماده ی هرنوع راهنمایی و همراهی برای بررسی راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی است اما در صورتی که روند بی توجهی و انباشت این مطالبات و عدم پرداخت معوقات ازجمله پاداش بازنشستگان، دستمزد حق‌التدریس، سرانه کافی و لازم مدارس و…. ادامه یابد شورا از تمام ظرفیت های خود و از هر کنش اعتراضی مدنی و مسالمت آمیز استفاده خواهد نمود

با آرزوی روزهای بهتر برای مردم ایران و مجموعه ی آموزش و پرورش کشور.

شورای_هماهنگی_تشکل_های_صنفی_فرهنگیان_ایران

٢٠ اردیبهشت ٩٧

 

ایسکرا ۹۳۶

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …