نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

ستون نگاه هفته این شماره را به اخبار هولناک انفجار مین، دستگیری ها و کمپین نجات جان هوشمند علی پور اختصاص داده ایم. و دو بخش از نوشته ای از  کارشناس علوم تربیتی فایق رسولی را منتشر کرده ایم. این دوبخش از مطلب که در میدیای اجتماعی تلگرام برای کودکان منتشر شده به بازی درمانی برای کودکان پرداخته است. امیدوارم خوانندگان ستون نگاه هفته مطالب مربوط به “برای کودکان” را پیگیری و با این نهاد همکاری کنند.

 

در سه ماه گذشته ٩نفر در اثر انفجار مین کشته و زخمی شدند!

از آغاز مهرماه سال جاری تا کنون ٩ نفر بر اثر انفجار مین در شهرستان‌های بانه، مریوان، مهران و پیرانشهر کشته و زخمی گردیدند. از مجموع این آمار دو نفر عبدالله محمدزاده” اهل روستای “تینال” از توابع مریوان و “علی نادری” اهل روستای “گونتو” از توابع دیواندره که در مرز “دروران” مریوان با مین‌های کاشته شده توسط سپاه پاسداران  کشته شدند ‌ و هفت تن دیگر زخمی شده‌اند.

 

سنندج؛ یک سال حبس برای فعال زیست محیطی نعیم محمدپور

نعیم محمدپور فعال زیست محیطی از سوی شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان به یک سال زندان محکوم شد.وی پیشتر از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام: اقدام علیه امنیت ملی، ارتباط با یکی از احزاب در کردستان به دو سال زندان محکوم شده بود. نعیم محمدپور دارای بیماری حاد قلبی می باشد که بنا به نظر پزشکان تحمل شرایط زندان را ندارد. از سوی دیگر فرزند خردسال وی هم دچار اختلال ذهنی میباشد و بایستی تحت کنترل و مراقبت مداوم باشد.

 

کمپین نجات هوشمند علی پور

صدای دو زندانی سیاسی هوشمند علی پور و محمد استاد قادر باشیم

زمان محاکمه هوشمند علی پور بمدت یک ماه دیگر توسط دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سقز به عقب افتاد. قرار بود در آذرماه اولین محاکمه هوشمند و دوست او محمد استاد قادر در دادسرای این شهر تشکیل شود، اما از طرف مقامات قضایی اعلام شده است که این دادگاه‌ به یک ماه دیگر موکول شده است.

جان این دو زندانی سیاسی در خطر جدی هست و جمهوری اسلامی تا به حال از برگزاری یک محاکمه علنی و زیر نظر سازمان‌ عفوبین الملل و سایر سازمان‌های حقوق بشری سر باز زده است.

بیش از چهار ماه از دستگیری هوشمندعلیپور و محمد استاد قادر می‌گذرد و کماکان وضعیت سلامتی و جسمانی آنان و شرایط رسیدگی به پرونده این دوزندانی در هاله ابهام قرار دارد.

پیش تر و چند روز بعد از دستگیری ( ١٢ مرداد ١٣٩٧) مقامات اطلاعاتی جمهوری اسلامی آنان را زیر شکنجه مجبور به اعتراف و اقدام علیه امنیت ملی واداشته بوندد.

از این رو و بنا به شرایط وحشتناک و غیرانسانی و بدرفتاری های زیادی که با زندانیان سیاسی در زندانهای جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد، انتظار می‌رود که در حمایت از کمپین نجات هوشمند علی پور و برای آزادی و نجات هوشمند علی پور و محمد استاد قادر همه انسان های آزادیخواه و مخالفین علیه شکنجه و اعدام با حمایت‌های خود برای آزادی آنان تلاش و مبارزه کنیم.

این دو فعال‌ سیاسی در شرایط سخت و دشواری از نظر روحی و روانی قرار دارند و خانواده های آنان در نگرانی زیاد و انتظار و عدم رسیدگی و برخورداری از یک پروسه انسانی و اخلاقی بسر می‌برند.

اولین خواسته‌ های این دو زندانی و خانواده های آنان حمایت سازمان های حقوق بشری و مدافعان حقوق انسانی در شهرهای کردستان و ایران، در داخل و خارج و به رسمیت شناختن حقوق اولیه آنان بعنوان یک زندانی سیاسی و نه متهم یا مجرم شناختن آنان است. ثانیاً رسیدگی به پرونده در یک دادگاه عادلانه، منصف و انسانی و با حضور نماینده هایی از سازمان حقوق بشر و عفو بین الملل است.

به این کمپین بپیوندید تا بتوانیم همه باهم جلوی جنایات و شکنجه آنان را گرفته و به کلیه این بی حقوقی ها پایان دهیم.

کمپین نجات هوشمند علی پور

١٠ دسامبر ٢٠١٨

 

بازی درمانی

تهیه و تنظیم:فایق رسولی(کارشناس علوم تربیتی)

بخش  ١

بازی از ضروریات زندگی کودکان است.

کودکان از طریق بازی افکارشان را بازگو میکنند و به همان راحتی که بزرگسالان احساساتشان را با کلمات بیان میکنند، آنان نیز همین کار را بوسیلە بازی انجام میدهند.

در طول بازی توانایی حل مشکلات خود را پیدا میکنند و بوسیلە آن میتوانند اعتماد بنفس و روحیە استقلال طلبی را در خود پرورش دهند.

کودک در بازی نیازهای حسی – حرکتی خود را برآورده میسازد و انرژی خود را تخلیه میکند که این کار باعث افزایش آرامش او میشود.

بازی به اندازە تغذیە صحیح،احساس صمیمیت و امنیت برای رشد کودکان مهم و ضروری است.

بخش ٢

امروزە از بازی یا بازی درمانی بعنوان روشی برای درمان مشکلات کودکان استفادە میکنند.

بازی درمانی بە کودکان کمک میکند تا بتوانند مسایل و مشکلاتشان را حس کنند، با این هدف کە ویژگیهای درونی خود را بشناسند.در این نوع درمان،بە کودک فرصت داده میشود تا احساسات آزار دهنده و مشکلات درون خود را از طریق بازی بروز داده و آنها را به نمایش بگذارد.

در حال حاضر ناآگاهی والدین برخی کودکان سبب شده که اختلالات عاطفی و رفتاری کودکان مانند ترس،خشم، دروغگویی، حسد، شب ادراری، وسواس ناخن جویدن و…شیوع بیشتری پیدا کند.

در بازی درمانی پس از آن که کودک بازی با وسایل را شروع کرد، درمانگر با دقت اعمال و رفتار او را تحت نظر میگیرد و با مشاهدە رفتارش در ضمن بازی به نگرانیهای او پی میبرد و پس از تفسیر و نتیجه گیری از عملکردهای کودک، راه حل های مناسب برای مشکلات او ارائه میکند.

با کمک بازی درمانی میتوان عملکردهای منفی و ناسالم عاطفی، احساسی و رفتاری کودکان را تشخیص داد و به معالجە زود هنگام ناتوانیهای جسمی و روانی او پرداخت.

 

ایسکرا ۹۶۶

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …