نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان، نسرین رمضانعلی

روز شمار کمپین بخشش

دوشنبه ٢ دی ماه ٩٥  تجمع بیش از ٣٠٠٠ نفر در مراسم گلباران مزار پوریا ابوالقاسمی

مردم شهر سنندج راه را نشان میدهند!

زنده باد پدر و خانواده ابوالقاسمی پدر پویا طناب دار را بر گردان متهم به اعدام باز کرد!. بازهم بخششی ازنوع مهربانی در شهر سنندج. کوشش فعالین احتماعی ودوستان وآشنایان خانوادە محترم وانساندوست ابوالقاسمی پدر داغدیدە پوریا طناب دار را ازگردن هیمن اورامی نژاد برداشت. تبریک و تشکرازکسانی کە در مدت زمان این تصمیم گیری سخت درکناراین خانوادە بودند. ازطرف کمپین بخشش شهرسنندج.

تجمع مردم سنندج برای دفاع از هیمن اورامی نژاد که قرار بود در زندان سنندج اعدام شود.

روز یکشنبه ۱۲ دی ۹۵ برای فعالین و مردم شهر سنندج روز سرنوشت سازی بود. مردم با تجمع در مسجد حسن آباد سنندج تجمع کردند و فعالین مدنی علیه مجازات اعدام صحبت کردند. در این تجمع حضور زنان مشهود بود. بر اساس گزارشات رسیده جمعیتی بلغ بر ١٥٠نفر در مقابل زندان سنندج تجمع کردند. شورای کمپین (بخشش) ضمن تشکرازهمکاری وهمیاری فعالین فرهنگی، اجتماعی ،کارگری ومردم انساندوست سنندج ، جهت قدردانی وتشکر از گذشت وبخشش پدرومادر داغدار ابوالقاسمی روز دوشنبه‌ ساعت ٣ درقطعه‌ ٤ بهشت محمدی با شاخه‌های گل اقدام به‌ گلباران آرامگاه این جوان کردند. به‌ امید ریشه‌ کن شدن خشونت در جامعه‌ وخانواده‌.

سیمین چایچی ـــ سهراب جلالی ـــ فرخ لقامعتمد وزیری ـــ فایق تاشان ــ مظفرصالح نیا ــ مختار زارعی ـــ دلیر اسکندری

درراستای پیشبرد فرهنگ مهرورزی و گذشت درجامعه ای که ارزشهای انسانی روز به روز کم رنگ ترشده وفشارهای درونی وبیرونی موجب ایجاد جو پرخاشگری وخشونت بخصوص در نسل جوان گردیده است، ارتکاب جرم وجنایت های خواسته وناخواسته پیامد های جبران ناپذیری برپیکر اجتماع زده وبا داغدارکردن خانواده قربانیان به سلامت روانی جامعه لطمه میزند.

کمپین (بخشش) با هدف توجه بیشتر جامعه و مسئولین به کنترل ناهنجاریها وارائه راه کارتوسط متخصصان حوزه های مختلف زیربط خواهان اعلام همکاری و همراهی دلسوزان وفعالین اجتماعی میباشد.

سفیر مهربانی خوش امدی

محمد باختر؛سربازی که پایش را برای نجات یک سگ از دست داد. روز شنبه ٢٧ آذر، محمد باختر، در پادگان عجب شیر متوجه گرفتار شدن یک سگ در گوشه پادگان لای سیم خاردار شد. این سرباز برای نجات جان سگ اقدام کرد اما در هنگام خارج کردن سگ از محل گرفتار شده، یک مین منفجر شد و این سرباز از ناحیه مچ پای راست دچار جراحات شد که در نهایت منجر به قطع پای او از زانو شد.او به زادگاهش مریوان برگشت ومورد استقبال گرم مردم شهر مریوان قرار گرفت .

دستگیری

صباح باسامی جمعه دهم دی‌ماه، توسط ماموران لباس سخصی وزارت اطلاعات در سنندج بازداشت شد.

محکومیت سامان کریمی به ٥ سال زندان تعلیقی

سامان کریمی فعال مدنی اهل مریوان به ٥ سال زندان تعلیقی محکوم گردید. این حکم شنبه یازدهم دی‌ماه از سوی شعبه ١٠١ دادگاه انقلاب مریوان به این فعال مدنی ابلاغ شده است. دستگاه قضایی حکومت اسلامی این جوان ٢٦ ساله را به اتهام عضویت در کمپین “نه به تانکر مرگ” به ٥ سال زندان تعلیقی محکوم کرده است.

 

حکم حبس ابد والی درودی لغو شد

طی چند روز اخیر، حکم حبس ابد والی درودی، زندانی سیاسی به ٢٥ سال زندان تخفیف یافت والی درودی هم‌اکنون در زندان یزد نگهداری می‌شود، بیش از بیست سال است که در حبس بسر می‌برد. پس از درخواست‌های مکرر والی درودی و خانواده‌ وی برای پیگیری وضعیت حکم او، سرانجام کمیسیون عفو و بخشودگی دستگاه قضایی با کاهش حکم زندان والی درودی موافقت نمود. پس از ١٨ سال حبس در دی‌ماه سال ٩٣ به والی درودی ٨ روز مرخصی داده شد.

 

ایران با ١٥ هزار حادثه ‌دیده کارگری در دنیا رکورددار است.

این گفته احمد شوکت رئیس کانون کارگران ساختمانی است که توسط خبرگزاری مهر منتشر شده است. تعداد کارگران ساختمانی در ایران حدود یک میلیون و ٤٠٠ هزار نفر هستند که دومین تشکل صنفی بزرگ کشور محسوب می شود. در سال جاری و تاکنون بیش از ٢٠٠٠ کارگر جان خود را از دست داده اند. افزایش ٥٠درصدی مرگ کارگران ناشی از نا امنی محیط کار و جانباختن بیش از ٢٠٠٠ کارگر، جنایت سازمانیافته دولت و کارفرماها علیه کارگران است!

 

عدم امنیت شغلی

چهار میلیون” کارگر پنهان” در ایران. بیش از چهار میلیون کارگر به شکل پنهانی فعالیت میکنند که تحت پوشش قانون کار نیستند و از هیچگونه حمایت بیمه‌ای و حقوق و دستمزد قانونی برخوردار نیستند.

یک جوان سنندجی بازداشت شد

بنا به اخبار منتشر شده، روز یکشنبه  دهم دی ۹۵ یک جوان سنندجی ٢٦ ساله متاهل بنام صباح باسامی توسط  نیروهای امنیتی  لباس شخصی  وزارت اطلاعات سنندج بازداشت و سپس او را به مکان نامعلومی انتقال دادند. افراد امنیتی به هنگام بازداشت، منزل این جوان را مورد تفتیش قرار داده و برخی از وسایل شخصی نظیر کتاب، لپ‌تاپ و جزوات او را نیز با خود برند. سرنوشت صباح پس از انتقال به مکان نامعلوم، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و خانواده باسامی از فرزندشان کاملا بی‌اطلاع‌اند. از انگیزه اصلی بازداشت این شهروند اطلاع دقیقی در دسترس نیست اما منابع خبری کُردپا عنوان می‌کنند که صباح باسامی چندین بار به ستاد خبری اداره‌ اطلاعات سنندج احضار گردیده و آخرین بار در مردادماه امسال با تودیع وثیقه ٧٠ میلیون تومانی موقتا از زندان آزاد گردید.

 

تحمیل شرایط سخت و نا امن به بهنام ابراهیم زاده را در زندان قویا محکوم میکنیم

روز دوشنبه هفته جاری مدیر داخلی زندان رجائی شهر (داریوش امیریان) با هدف آزار و اذیت بهنام ابراهیم زاده، وی را به سوئیت ٣٥ بند ده منتقل کرد. بهانه داریوش امیریان برای اینکار، عدم حضور بهنام بر سر آمار، کلاسهای  قرآن و مراسمهای رسمی است که در این بند اجباری  می باشد. این در حالی است که از بیش از دو سال پیش که بهنام به این بند منتقل شده است هیچگاه نه بر سر آمار حاضر شده است  و نه در مراسمهای رسمی و کلاس قرآن شرکت کرده است. سوئیت ٣٥ بند ١٠ زندان رجائی شهر با حدود ٥٠ متر مربع فضا، محل نگهداری زندانیان تنبیهی است و اغلب بیش از ٤٠ نفر زندانی در این فضای محدود که دسترسی به هوا خوری نیز ندارد نگهداری میشوند. بهنام ابراهیم زاده به دنبال انتقال به سوئیت ٣٥ و تحریک برخی زندانیان برای ضرب شتم اش توسط داریوش امیریان و خودداری آنان از انجام این عمل، اعلام کرده بود در صورت عدم انتقال به بند قبلی اش دست به اعتصاب غذا خواهد زد. بدنبال این اولتیماتوم از سوی بهنام و درگیری خونینی که دیروز در این سوئیت ما بین زندانیان  عادی رخ داد وی دیروز به سالن ٣١ (سالن فرهنگی) منتقل و مقرر شده است  اوایل هفته آینده به بند قبلی اش بازگردانده شود. بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و فعال حقوق کودکان کار نزدیک به هفت سال است که زندانی می باشد و علیرغم اعتراضات گسترده ای که تاکنون نسبت به تداوم حبس وی صورت گرفته است نه تنها اقدامی برای آزادی این فعال شناخته شده جنبش کارگری انجام نگرفته،  بلکه وی را با اتهامات واهی بار دیگر به هفت و نیم سال زندان محکوم کرده اند. اتحادیه آزاد کارگران ایران اعمال فشار بر بهنام ابراهیم زاده و تلاشهای مسئولین زندان رجائی شهر برای آزار و اذیت او را قویا محکوم میکند و با جلب توجه سازمانها و نهادهای کارگری و حقوق بشری نسبت به وضعیت بهنام و دیگر زندانیان صنفی و سیاسی، خواهان آزادی فوری ایشان و همه فعالین سیاسی و صنفی از زندانهای کشور و برداشته شدن ااتهامات امنیتی از پرونده های آنان می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

٩  دی ماه ١٣٩٥

ایسکرا  ۸۶۵

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …