نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان، نسرین رمضانعلی

ادامه اعتصاب کارگران کشت و صنعت!

اعتصاب طولانی مدت از نوع پنج هفته اعتراض شبانه روزی در کشت و صنعت مهاباد به خبر قابل توجه تبدیل شده.  بیش از ٥٠ نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد پس از واگذاری مجتمع از طریق مزایده، بیش از ١٦ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌ و در اعتراض بسر میبرند. این کارگران طی این ٥ هفته در هوای سرد زمستانی چادر زده و با افروختن آتش به تجمع خود ادامه داده اند. این اعتراضات ادامه دارد. کارگران کارخانه کشت و صنعت مهاباد بارها و بارها بر سر خواستهایشان و در مقابل تعرضات کارفرمایان اعتراض و مبارزه کرده اند. از اینرو اخبار آن همواره تیتر اخبار اعتراضات کارگری قرار دارد.

روز ١٩ دی در سی و هفتمین روز از تجمع اعتراضی این کارگران، نیروی انتظامی وارد کار شد و با حکم رسمی به کارگران گفت که چادرهایی را که برای تحصن خود درمقابل کارخانه زده بودند، را جمع کنند. کارگران چادرها را جمع کردند، اما از روز بعد همچنان به تجمعات اعتراضی خود ادامه دادند. شانزده ماه دستمزد کارگران را بالا کشیده اند، و تنها واکنش دولت دخالت نیروی انتظامی برای جمع کردن چادرهای کارگران است. نگرانی آنها تبدیل شدن این چادرها به پاتوق کارگران و خانواده هایشان و حمایت مردم شهر از آنان است.

 

در روستای “تُرجان” از توابع شهرستان سقز

محصلین روستای تُرجان بدلیل اعتراض به کمبود معلم و امکانات آموزشی از ثبت نام در مدرسه خودداری کردند.

 

ناامنی محیط کار

“فاتح ابراهیمی” ٢٧ سالە کارگر مهاجر از روستای بیساران در شهر بابل بر اثر ناامنی محیط کار جاباخت. فاتح بهرامی در حین کار با موتور آب‌کش دچار برق گرفتگی شدە و بە داخل آب افتادە است.

 

اعدام در زندان  کرمانشاه

سحرگاە روز ٢٥ دیماە، با حضور جمعی از مسئولین امنیتی_قضایی حکومت اسلامی ایران در شهر کرمانشاە، دو زندانی” سیف‌اللە حسنیان” ٣٣ سالە فرزند از شهرستان‌های سقز و”توفیق بهرام‌نژاد” ٣١ سالە  از شهرستان جوانرود در زندان دیزل‌آباد بە دار آویختە شدند.

 

وخامت جسمی کیوان کریمی

کیوان کریمی فیلمساز سرشناس زندانی در بند هشت زندان اوین علیرغم اینکه از عفونت و خونریزی ریه رنج می برد، در یک ماه گذشته از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

 

تعقیب و گریز مأمورها و كوله برها

٢٨دی ماه؛ تعقیب و گریز مأمورها و كوله برها یك كشته و سه مجروح برجای گذاشت. گریز ٦ كوله بر از دست مأمورها در منطقه مرزی بانه، موجب مرگ یك تن و به كما رفتن سه تن در اثر سقوط به دره شد و دو كوله بر هم بازداشت شدند.

 

جانباختن کارگر کولبر

“آزاد فیضی” کارگر کولبر در منطقه شلیر در کمین نظامی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته بود که بر اثر شلیک مسقیم و سقوط از ارتفاعات کوه جان خود را از دست داد.

 

پرداخت نکردن سه ماه حقوق کارگران «سد کانی سیب»

کارگران شاغل در پروژه ساخت سد کانی سیب پیرانشهر، سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. این کارگران روز پنجشنبه در محل کار خود دست به اعتراض زده بودند. کارگران این پروژه عمرانی که از شهر های مختلف در پروژهای ساخت ساخت سد کانی سیب پیرانشهر مشغول کارند، برخی از روزهای سال برای دریافت مطالبات معوقه خود به نشانه اعتراض کارکردن در محل، کار خود را متوقف کرده اند.

 

راه‌اندازی ایستگاه کارگری در شهر مریوان

به ابتکار میکائیل صدیقی، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد،  ایستگاه کارگری راه اندازی شد. این ایستگاه که در میدان اصلی شهر مریوان راه‌اندازی می شود، محلی برای اطلاع رسانی به کارگران ساختمانی و شهروندان مریوانی خواهد بود. هدف اصلی فرهنگ سازی است و مقداری کتاب و نشریه کارگری در این ایستگاه قرارداده خواهد شد.

 

بیش از ٦٠ درصد کارگران ساختمانی سنندج فاقد بیمه هستند

میکائیل صدیقی، نائب رئیس کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی استان کردستان، اعلام کرده است که : با وجود اینکه در استان کردستان ٣٣ هزار نفر کارگر ساختمانی وجود دارد اما تا کنون تنها ١١ هزار نفر از آن‌ها بیمه شده‌اند. این در حالی ا‌ست که بنابر وعدەهای وزارت “کار و سازمان تامین اجتماعی” می‌بایست طی سال ٩٥، حداقل ٢٠٠هزار کارگر ساختمانی بیمه می‌شدند اما بنابر آمار انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی امسال حتی یک کارگر ساخمانی نیز بیمه نشده است. وی در عین حال تاکید دارد که تنها پشتوانه کارگران ساختمانی و خانواده‌هایشان بیمه تامین اجتماعی است و نمی‌بایست این حق ابتدایی را از آنها دریغ کرد.

 

ایسکرا ۸۶۷

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …