نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان

 

توطئه مشترک دولت و عناصر کاسه لیس جمهوری اسلامی علیه کارگران شرکت کشت و صنعت مهاباد

حقوق و مزایای کارگران کشت و صنعت مهاباد بیش از بیست ماه  است پرداخت نشده. کارگران با مشکل دریافت نکردن حقوق درگیرند و اداره کار هم حق بیمه بیکاری  به آنها را پرداخت نمیکند.

کارگران چند ماه قبل اقدام به توقیف واحد شماره ٢ کشت و صنعت مهاباد میکندد، و قصد فروش و یا واگذاری این واحد را دارند، تا بدینوسیله بتوانند بخشی از حقوق های خود را تامین کنند. اما دادگستری وضعیت این واحد را به دلائل (معوفات مالیاتی و بانکی) بلاتکیف گذاشته  و مانع فروش و واگذاری میشود.

زد و بند های پنهان و پشت پرده برخی از اطرافیان یکی از مسئولان این شهرستان سعادت برای تصرف این واحد تولیدی توطئه مشترکی است که علیه معیشت و سفره کارگران تدارک دیده شده است. مزدوران حکومت اسلامی و کاسه لیس های وابسته به آنها میخواهند با توطئه مشترکشان مانع فروش و واگذاری واحد شماره ٢ کشت و صنعت توسط کارگران شوند.

در ٤ سال گذشته و در دوره دولت یازدهم روحانی کارگران کشت و صنعت مهاباد و دیگر واحدهای وابسته به آن ده ها بار دست به اعتراض و اعتصاب زده اند. کارگران در مقابل فرمانداری مهاباد و شهرستان “سعادت” دست به راه پیمایی زدند. کارگران کشت و صنعت مهاباد در محل مجتمع کشت و صنعت با اعلام اعتصاب و همزمان به مدت بیش از دو ماه دست به تحصن زدند و خواهان گرفتن حقوق های پرداخت نشده شدند. مقامات جنایتکار حکومت اسلامی فرماندار مهاباد و سعادت هر بار با وعده های پوچ و توخالی با فرار از صحنه حاضر نشده اند برای تحقق مطالبات کارگران اقداماتی موثر انجام دهند.

پرداخت نکردن بیش از ٢٠ ماه حقوق و مزایای کارگران و پرداخت نکردن حق بیمه به کارگران توسط مسئولین اداره کار و  و فرماندار مهاباد و سعات آباد اقدامی جنایتکارانه است.

ما کارگران مجتمع کشت وصنعت مهاباد را به ادامه اعتراض در شکل تجمع و راه پیمایی همراه خانواده هایشان فرا میخوانیم. مردم شهرهای مهاباد و سعادت را به حمایت و پشتیبانی از  کارگران مجتمع کشت وصنعت مهاباد دعوت میکنیم.  ١٤ مرداد ١٣٩٦ –  ٥ اوت٢٠١٧

 

حقوق و مزایای کارگران رفتگر شهرک های صنعتی شماره ١ و ٣ نزدیک به ٣ ماه است پرداخت نشده.

این کارگران ماهیانه تنها ٤٨٠ هزار تومان حقوق دریافت می کنند که تقریبا نصف حداقل دستمزد تعیین شده توسط رژیم است. علاوه بر این، کارفرما از تهیه لباس و وسایل لازم کارگران برای انجام کار نیز خودداری می کند

 

٣ تن از کارگران شرکت “ماد فوم” از کار اخراج شدند.

کارفرما در حالی این کارگران را اخراج کرده که ٢ ماه حقوق آنان را نیز تاکنون پرداخت نکرده است. شرکت ماد فوم دارای ٢٥ کارگر است که در دو شیفت ١٢ ساعته و در شرایطی سخت مشغول به کار هستند. در همین حال اکثر کارگران این کارخانه نیز از حق بیمه محروم هستند.

 

ناامنی محیط کار و مرگ ٣ کارگر

سه کارگر در یکی از روستاهای شهر نقده به دلیل گاز گرفتگی در حین کار، جان خود را از دست دادند. روز جمعه سیزدهم مرداد ١٣٩٦ سه کارگر در حال تعمیر لوله آب در یک چاه به دلیل گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند. مسعود طالب پور، سید جلال عزیزیان، سالار مرادپور، اهل روستای “گل سندوس” نقده هویت سه کارگر مذکور می‌باشند.

 

شلیک نیروخای نطامی حکومت اسلامی بطرف کولبران

١٦ مرداد، ثلاث باباجانی در روستای “کانی دانیال” محمد باقر قیطولی کولبر مورد شلیک نیروهای نظامی حکومت اسلامی قرار میگیرد و جان خود را از دست میدهد.

 

دادگاه انقلاب اشنویه حکم سه سال حبس را برای “سید شهاب حسینی”

“سید شهاب حسینی” اهل روستای “بیژاوه” به “اتهام” همکاری با احزاب اپوزیسیون به سه سال زندان محکوم شد.

 

٥ اعدام در زندان مرکزی ارومیه

١٤ مرداد  “سعید پورهرمزی” و “حسین شاهین” “فتاح امینی”فرهاد موسی‌زاده” و “داود مالدار” در زندان مرکزی ارمیه به دار آویخته شدند.

 

از صفحه فیس بوک امجد حسین پناهی

طی چهل و چهار روز گذشته، جمعا حدود ده بار والدینم به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج و قروه احضار شدەاند، در چهار مورد نصف شب و وحشیانه به منزل پدری هجوم برده اند، ١٨ مورد نیروهای سپاه، اطلاعات و حتی نیروی انتظامی به منزلمان مراجعه کردەاند. در این مدت خانه بطور کامل تحت نظر بوده و هم اکنون هم دو دوربین روی درب منزل پدرمان نصب شده و کلیه رفت و آمدها توسط ستاد خبری اطلاعات سنندج کنترل میشود. پدرم حدود ٨٠ سال سن دارد، پس از اتفاقات اخیر بر شدت بیماری وی افزوده و شنوایی و بینایی ایشان دچار مشکل جدی شده است. طی دو روز اخیر حال وی دوباره رو به وخامت گراییده و به گفته مادرم جلسه روز دوشنبه ستاد خبری ادارە اطلاعات موجب وارد ساختن فشار عصبی شدیدی به او شده تا جاییکه بیماری اش به شکل نگران کنندەای شدت یافته است. کماکان از رامین خبری نداریم و در پی مراجعه چندین و چنیدن بارە خانوادەام ، وزارت اطلاعات آنها را به سپاه می فرستد، و برعکس سپاه نیز آنها را به وزارت اطلاعات حواله می دهد، و تا این لحظه بطور رسمی نمی دانیم وی در اختیار کدام یک از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی نظام است. مدت دوازدە سال است که به اشکال گوناگون فشارهای شدید از قبیل دستگیری، کشتن، تبعید و انواع فشارهای جسمی و روحی بطور سیستماتیک از سوی حکومت جمهوری اسلامی بر خانواده ما تحمیل شده است. در طول این مدت دچار سختی ومشقت‌های فروانی شدەایم که قلم قاصر از نگارش آنهاست، تجربه تلخ قتلهای مکرر و متعدد اعضای خانواده “اشرف و صباح و مسعود حسین پناهی و …” توسط دولت ایران و صدمات جسمی و روحی “انور حسین پناهی” و … در دوران هفت سال بازداشت در سلول‌های اطلاعات و زندان برای ما فراموش نشدنی است.

 

ایسکرا  ۸۹۶

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …