نگرانی عفو بین الملل از حملات هوایی به موصل

سازمان عفو بین الملل می گوید که به نظر می رسد ائتلاف تحت رهبری آمریکا در برداشتن گام های احتیاطی لازم برای جلوگیری از مرگ غیرنظامیان در جریان نبرد موصل به خوبی عمل نکرده است.

این گروه شواهدی یافته که به “روندی نگران کننده” از حملات هوایی در شهر موصل عراق اشاره دارد به طوری که “خانه هایی را که اعضای کامل خانواده ها در آن بودند” ویران کرده.

شاهدان عینی می گویند صدها غیرنظامی در چنین حملاتی در ماه جاری کشته شده اند.

ائتلاف بین المللی ضدداعش که در عملیات آزادسازی موصل به دولت عراق کمک می کند هنوز به گزارش عفو بین الملل واکنش نشان نداده است.

با این حال این ائتلاف قبلا تاکید کرده است که همه گام های ممکن را در جریان برنامه ریزی و اجرای حملات هوایی برای کاهش خطراتی که متوجه غیرنظامیان می شود را برمی دارد.

جمیز متیس وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه گفت: “در جهان هیچ نیروی نظامی نیست که به این اندازه در مقابل کشته شدن غیرنظامیان حساس باشد.”

همان روزی که یک سخنگو گفت پنتاگون “بالاترین اولویت” را به تحقیق درباره ادعاهای مرگ غیرنظامیان می دهد گزارش هایی از مرگ ده ها یا حتی صدها غیرنظامیان در حملات هوایی به غرب موصل رسید.

نیروهای دولتی عراق برای پس گرفتن موصل از داعش پنج ماه پیش عملیاتی را شروع کردند.

ائتلاف بین المللی ضدداعش هم با صدها حمله هوایی و استقرار مشاوران نظامی و نیروهای ویژه به این عملیات کمک می کند.

هرچند بیش از ۲۸۰ هزار غیرنظامی ساکن موصل از خانه هایشان گریخته اند بسیاری دیگر به توصیه دولت در خانه هایشان مانده اند تا نیروهای دولتی از راه برسند.

ر یکی از مرگبارترین حوادث گزارش می شود که حداقل ۱۵۰ نفر در یک حمله هوایی ائتلاف به محله جدیده در غرب موصل در روز ۱۷ مارس کشته شده اند.

ائتلاف تحقیقاتی را درباره آن حادثه شروع کرده و ارتش آمریکا گفته است که بررسی اطلاعات نشان می دهد در آن روز حمله ای در آن مجاورت انجام شد.

با این حال ارتش عراق گفت که کارشناسانش محل را بررسی کرده اما نشانه ای از حمله هوایی نیافته اند. در عوض آنها بقایای یک “وسیله نقلیه بزرگ که بمبگذاری و منفجر شده بود” را یافته اند.

هند امیر احمد یک زن ۲۳ ساله که گفته می شود ۱۱ نفر از بستگانش از جمله پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ و چهار خواهر و برادر کوچکترش را در یک حمله هوایی در روز ۱۳ دسامبر از دست داد گفت: “خوابیده بودیم که خانه روی سرمان خراب شد. به خانه عمویم که آن نزدیکی بود فرار کردیم.”

“حدود ساعت ۱۴:۰۰ آن خانه هم بمباران شد و روی سرمان خراب شد.””تقریبا همه در این خانه کشته شدند – ۱۱ نفر. عموزاده ام، دو عمه ام و من تنها بازماندگان بودیم.”

به گفته عفو بین الملل در حمله دیگری در روز ۶ ژانویه ۱۶ نفر در سه خانه مجاور هم در محله مزارع در شرق موصل کشته شدند.

بازماندگان و همسایگان به این گروه گفته اند که تا جایی که می دانند هیچ یک از اعضای داعش در داخل یا اطراف این خانه حضور نداشتند.

احمد از بستگان قربانیان گفت: “دولت و ائتلاف فکر کرده اند که چطور از غیرنظامی ها در این جنگ حفاظت کنند؟ فکر نمی کنم.”

دوناتلا روورا که در موصل تحقیقات میدانی عفو بین الملل را انجام داده گفت آمار مرگ غیرنظامیان “نشان می دهد” که نیروهای ائتلافی “در برداشتن گام های احتیاطی کافی ناکام مانده اند.”

“این واقعیت که مقام های عراقی مکررا به مردم توصیه کردند در خانه هایشان بمانند… نشان می دهد که نیروهای ائتلاف می دانستند که این حملات احتمالا باعث مرگ شمار قابل توجهی از غیرنظامیان می شود.”او افزود: “حملات نامتناسب و بدون تمیز ناقض قوانین انساندوستانه بین المللی است و می تواند جنایت جنگی باشد.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

محکومیت نوروز رخداد، کارگر ساختمانی و فعال مجازی به ۳۷ ماه و ۱۸ روز حبس

هرانا:شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو دهدشت، در استان کهگیلویه و بویراحمد، نوروز رخداد، کارگر ساختمانی …