هدیه ای جالب و آموزنده بخاطر تولد فنلاند

به این خبر توجه کنید! دولت نروژ در نظر دارد بخاطر صدمین سال تولد فنلاند، یک قسمت کوهستانی از کشورش بنام “کوهستان هالتی” را به فنلاند هدیه بدهد. در این قسمت که در مرز شمالی نروژ واقع شده یک قله کوهستانی و یک شهرک قرار میگیرد. فنلاند با گرفتن این کوه، بلندترین قله اش هفت متر بلند تر میشود.

جغرافی دان بازنشسته “بیورن گر هرسون” در نامه ای این پیشنهاد را به دولت داد. و نخست وزیر نروژ با این پیشنهاد موافقت کرده است و گفته میشود که پارلمان هم با آن مخالفت نخواهد کرد.

مردم شهرک مزبور که از نروژ به فنلاند منتقل میشوند از این پیشنهاد استقبال کرده اند و اعلام کرده اند که مشکلی ندارند و زندگی مادی شان تغییر زیادی نمیکند اما به محور تازه ای در دوستی بین مردم دوکشور تبدیل میشوند که مهم است. فرماندار این شهرک گفته است امیدواریم این تصمیم عملی شود و به تجربه ای آموزنده برای مردم دنیا تبدیل شود. در کشور فنلاند و نروژ این موضوع با استقبال مواجه شده است و فضای جالبی از دوستی را دامن زده است.

هنوز این تصمیم عملی نشده است چون صدمین روز استقلال فنلاند اواخر سال ٢٠١٧ است که در این سال بلشویکها تصمیم گرفتند به فنلاند که توسط تزار به خاک روسیه الحاق شده بود، استقلال بدهند.

واقعا این تجربه هم تاریخی و هم آموزنده و مدرن و انسانی است. در این دنیایی که هنوز ناسیونالیسم و و تعصب ملی بیداد میکند، هنوز بر سر یک متر خاک این کشور و آن کشور، جنگهای خونین در میگیرد و تاکنون شمار نامعلومی که سر به ده ها میلیون نفر از جوانان و مردم میزند در جنگهای ملی به خاک و خون کشیده شده اند، بله در این دنیایی که حتی همین امروز هرروز صدها کودک و زن و مرد برای عبور از مرزها و رسیدن به یک کشور امن در دریاها غرق میشوند، آری در این دنیا این حرکت کوچک و سمبلیک مهم و آموزنده است. بسیار آموزنده است. اگر از من می پرسید باید بگویم هیچ مقدار خاک و مرز و تنب بزرگ و تنب کوچک و نام این شهر و آن کوه، ارزش ریختن خون یک تک انسان را ندارد. این دولتها و حکومتها و حاکمین هستند که مفت میخورند و از این خون و خونریزی ها بر سر قلمروهای ملی سود برده اند. و مردم عادی فقط رنج برده اند و قربانی شده اند و به مرغ عروسی و عزای مفتخوران تبدیل شده اند.

باری فنلاند و نروژ در اسکاندیناوی به نحو استثنایی ای دارند به ما مردم درس تازه ای میدهند که زیباست.

انترناسیونال ۶۹۸

اینرا هم بخوانید

گامهای عملی برای پیشروی انقلاب

گفتگوی شهلا دانشفر با کاظم نیکخواه در برنامه سازمانده شهلا دانشفر: قبلا از اینکه در …