هشدار سازمان ملل در مورد وضعیت هزاران زن و کودک سوری در مرز اردن

رادیو فردا:سازمان ملل هشدار داده دست‌کم ۵۰ هزار تن از شهروندان سوی، که عمدتا زنان و کودکان هستند، در بخش خطرناکی از مرز سوریه با اردن گیر افتاده‌اند، و حتی تلاش آن‌ها برای خروج از محل نیز خود با خطرات جانی همراه‌ است.

فرهان حق، از سخنگویان سازمان ملل، ۲۳ مرداد به خبرنگاران گفته شماری از افرادی که در محل گیر افتاده‌اند در تلاش هستند از منطقه بگریزند، اما این موضوع خود با خطرات جانی روبه‌رو است و آن‌ها ممکن است راهی مناطق بیابانی و خالی از سکنه شوند.

سازمان ملل می‌گوید مواردی از حملات هوایی در منطقه گزارش شده و مردم با کمبود مواد خوراکی و بهداشتی روبه‌رو هستند.

نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان و متحدان حامی بشار اسد، در حال حاضر بخش‌های کلیدی مرز آن کشور و اردن را در کنترل دارند. تصرفات تازه بخشی از پیشروی‌های نیروهای ارتش سوریه علیه شورشیان در مناطق مرزی آن کشور است. بخشی از مناطق نزدیک مرز دو کشور در طرح «عاری از خشونت» قرار دارد. نظارت بر آتش‌بس توسط روسیه و با کمک اردن انجام می‌شود.

پنج‌شنبه گذشته خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده بود کنترل مناطق مرزی «جلوی قاچاق سلاح» به داخل سوریه برای گروه‌های مخالف اسد را گرفته‌است. تلویزیون دولتی آن کشور نیز گفته‌ بود نیروهای بشار اسد منطقه‌ای به بزرگای ۱۳۰۰ کیلومتر مربع، و نیز شماری از تپه‌های حائز اهمیت از نظر استراتژیک، را به کنترل خود درآورده‌اند.

اما مشکل دیگری که کار گروه‌های بین‌المللی و امدادرسانان برای دسترسی به غیرنظامیان در منطقه را دشوارتر کرده، مسدود بودن مرز از طرف اردن است. اردن، سال گذشته میلادی، پس از حمله گروه داعش که به کشته‌شدن هفت تن از مرزبانان آن کشور انجامید، مرز خود با سوریه را مسدود کرد.

سال گذشته سازمان‌های وابسته به ملل متحد، بر سر یک سازوکار کمک‌رسانی در منطقه توافق کردند. اما خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید از آن‌جایی که این توافق، عملا کنترل کمک‌ها و پخش آن را به نیروهای نظامی اردن و یک پیمان‌کار اردنی سپرده و همچنین باعث شده افرادی مسلح در سوریه نیز وارد جریان شوند، با انتقاد روبه‌رو است.

فرهان حق گفته است نهادهای وابسته به سازمان ملل «عمیقا نگران امنیت و حفاظت» ۵۰ هزار نفری هستند، که در مرز گیر افتاده‌اند. سازمان ملل از طرف‌های درگیر نیز خواسته است دست به اقدامات لازم بزنند تا جلوی آسیب رسیدن به افرادی که «شدیدا با خطر روبه‌رو هستند» گرفته شود.

اینرا هم بخوانید

نماینده مجلس رژیم از کرج:”با بی‌حجاب‌هایی که از جایی خط نمی‌گیرند مشکل نداریم”!

علیرضا عباسی، نماینده کرج می‌گوید در گفت‌وگو با رویداد۲۴؛با بی‌حجاب‌هایی که از جایی خط نمی‌گیرند …