واکنش‌ها به طرح معامله قرن ترامپ؛ محمود عباس: نه،

محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی در واکنشی تند به طرح دونالد ترامپ برای صلح خاورمیانه، موسوم به معامله قرن، گفته هیچ سرزمین فلسطینی بدون آن که بیت المقدس پایتخت آن باشد قابل تصور نیست. همزمان بنیامین نتانیاهو از به رای گذاشتن الحاق بخش‌های از سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه به خاک اسرائیل در جلسه یکشنبه آتی دولت این کشور سخن گفته است.

عباس عصر سه‌شنبه، ۲۸ ژانویه، و پس از حضور در جلسه اضطراری کابینه تشکیلات فلسطینی گفت: “ما با این طرح از ابتدا مخالف بوده‌ایم و اکنون هم مخالفیم… هزار بار گفته ایم نه، نه، نه”.

رئیس تشکیلات فلسطینی که پس از اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت‌المقدس هرگونه رابطه دیپلماتیک با واشنگتن را قطع کرده امروز گفت: “هیچ فلسطینی، عرب مسلمان و حتی کودک مسیحی نمی‌تواند کشور فلسطینی را متصور شد که پایتخت آن بیت‌المقدس نباشد.”

حماس که کنترل نوار غزه را در دست درد هم با رد طرح معامله قرن آقای ترامپ آن را تلاشی در جهت نابود کردن طرح تشکیل فلسطینی مستقل ارزیابی کرده است.

نهاد حقوق بشری بتسلیم اسرائیل طرح معامله قرن دونالد ترامپ را که داماد او، جرد کوشنر، نقش محوری در تهیه آن داشته، زمینه چینی برای تاسیس یک اسرائیل “آپارتایدی” ارزیابی کرده است.

تسلیم در بیانیه خود گفته این طرح فلسطینیان را به “مناطقی کوچک، محصور، جدا و منزوی خواهد راند که در آنجا هیچ کنترلی هم بر امور خود نخواهند داشت”.

سازمان “صلح همین حالا” که یک نهاد غیردولتی در اسرائیل است هم طرح معامله قرن را “منفک از واقعیت” دانسته است.

ناظران این طرح را چراغ سبز کاخ‌سفید به بنیامین نتانیاهو برای الحاق بخش‌های بزرگی از سرزمین‌های اشغالی به خاک اسرائیل دانسته‌اند.

با این حال، دامنیک راب، وزیرخارجه بریتانیا از تشکیلات فلسطینی خواسته که “با نگاهی منصفانه و اصیل جزییات این طرح بررسی کنند تا شاید آن را به عنوان گام نخستی برای بازگشت به مذاکرات صلح بیابند.”بی بی سی

مناقشه اعراب و اسرائیل از جنگ شش روزه تا ‘معامله قرن’

https://www.bbc.com/persian/world-51289407

اینرا هم بخوانید

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند.بر اساس گزارش‌های دریافت شده از …