وزارت خارجه پاکستان: پهپاد سرنگون شده متعلق به ایران است

رسانه‌های پاکستانی به نقل از وزارت خارجه پاکستان گزارش کرده‌اند که یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) که توسط نیروهای این کشور سرنگون شده، متعلق به ایران است.

براساس بیانیه وزارت خارجه پاکستان “از آنجاییکه این پهپاد ناشناس بود و حدود ۳ تا ۴ کیلومتری وارد خاک پاکستان شده بود هدف نیروی هوایی کشور قرار گرفت.”

رسانه‌های پاکستانی به نقل از نفیس ذکریا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، گزارش کرده‌اند که اسلام آباد این واقعه را به مقامات ایرانی منعکس کرده است و گفته‌اند که ” از آنجاییکه این پهپاد ناشناس بوده و پاکستان از قبل اطلاعاتی درباره پرواز آن نداشته، از سوی نیروهای امنیتی پاکستان مورد هدف قرار گرفته است.”

هنوز هیچ واکنشی در این خصوص از سوی مقام‌های ایرانی منتشر نشده است.

روز گذشته (۲۱ ژوئن/۳۱ خرداد) مقامات ایالت بلوچستان پاکستان گفتند که لاشه یک پهپاد در منطقه “پنجگور” این ایالت پیدا شده است. منطقه پنجگور در حدود ۵۰ کیلومتری مرز پاکستان با ایران واقع است. پیشتر گزارشها حاکی از آن بود که یک پهپاد هدف نیروی هوایی پاکستان قرار گرفته است.

تاکنون مشخص نشده است که این پهپاد از چه نوعی بوده است.

ایران و پاکستان در موارد متعددی بر سر آنچه که ایران پناه گرفتن مخالفان مسلح خود در خاک پاکستان می خواند با یکدیگر اختلاف شدید داشته‌اند.

مقامات ایرانی می‌گویند که مخالفان ستیزه‌‌جوی مسلح این کشور از خاک پاکستان برای نفوذ به ایران و حمله به نیروهای امنیتی این کشور استفاده می‌کنند. ادعایی که مقامات پاکستان همواره آن را رد کرده‌اند.

ایران در گذشته و در همین چارچوب گفته است که درصورت عدم اقدام پاکستان در این مورد، نیروهای نظامی ایران خود وارد عمل می‌شوند و این افراد را در داخل خاک پاکستان هدف قرار می‌دهند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، حدو دو ماه پیش و پس از کشته شدن ۱۰ مرزبان ایرانی در نزدیکی مرز در اظهاراتی انتقادآمیز گفت: “علیرغم وعده‌های مقامات مسئول آن کشور، همچنان شاهد تکرار این حوادث تلخ هستیم.”

سرنگونی این “پهپاد ایرانی” دومین حادثه از این نوع در هفته جاری است.

سرنگونی پهپاد ایرانی” در سوریه

روز سه‌شنبه (۲۰ ژوئن/۳۰ خرداد) وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که یک پهپاد نیروهای حامی بشار اسد را در جنوب سوریه هدف قرار داده و سرنگون کرده است. بنا به اعلام وزارت دفاع آمریکا این پهپاد از مدل “شاهد ۱۲۹” بوده، که پهپادی ساخت ایران است.

پنتاگون می‌گوید این پهپاد پس از آن هدف قرار گرفته که “قصد خصمانه‌ای نشان داده و به سوی نیروهای ائتلاف” ضدداعش به رهبری آمریکا رفته است. آمریکا می‌گوید پهپاد مورد اشاره پس از حرکت به سوی نیروهای ائتلاف رهگیری شد اما مسیر خود را تغییر نداد و یک جنگنده اف-۱۵ آمریکا آن را سرنگون کرد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

محکومیت نوروز رخداد، کارگر ساختمانی و فعال مجازی به ۳۷ ماه و ۱۸ روز حبس

هرانا:شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو دهدشت، در استان کهگیلویه و بویراحمد، نوروز رخداد، کارگر ساختمانی …